Bilder fra Braarudåsen

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Bilde av brakka. Stian har muligens ett bedre.
Attachments
Røråsen, Horten 024 - Kopi.jpg
Røråsen, Horten 024 - Kopi.jpg (316 KiB) Viewed 325 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Om det er så mye bedre bilde vet jeg ikke, men jeg har fått med vimpelen i alle fall :wink:
Attachments
Røråsen 3459.JPG
Røråsen 3459.JPG (273.96 KiB) Viewed 319 times
Mvh. Stian
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Takker for brakkebilde.
Ser nesten ut som den er blitt privatbolig nå...!?
C. Hoff
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Har fått tak i nok et bilde av samme type kanon, men om det er fra Braarudåsen er vanskelig å si. Lett vegetasjon i bakgrunnen og Luftwaffe soldater som ser på kanonen.

C. Hoff
Attachments
skann5.jpg
skann5.jpg (120.16 KiB) Viewed 248 times
C. Hoff
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg skal dra opp på Brårudåsen i dag og sjekke om det kan passe. I nederste høyre hjørne på bilde ses litt landskap, håper det kan være nok til å bekrefte/avkrefte om det er Brårudåsene. Tilbakemelding kommer senere i dag når jeg har vært der oppe.

Er det foresten noen som vet om andre steder i Norge som det ble brukt slike kanoner?
Mvh. Stian
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg har vært der oppe i dag og sett. Jeg tror dette bilde er tatt i Horten. Festningen som kanonene sto på heter egentlig Røråsen. Så det korrekte navnet på Festningen blir Røråsen. Den åsen som ligger bak Røråsen heter Brårudåsen. Jeg tror det er denne åsen som synes nederst til Høyre på bilde ditt. I dag er det mye veggitasjon som er vokst opp på Brårudåsen, men denne var ganske snau under krigen.

Jeg legger ved et bilde som illustrerer forholdet. Jeg fikk ikke en 100% match, men jeg er likevell ganske sikker på at bilde er tatt i Horten. Jeg mener at jeg skulle stått noen meter til venstre for å få det likt i forhold til betongen. Legg merke til at mutterene som fester kanonen er ekstra lange på dette bilde også.

Veggitasjonen som er på bildet ditt er selvfølgelig ikke der nå fordi tyskerbrakka ligger der.

Hvis ingen andre har noe veldig lurt å slå i bordet med vil konkludere med at bilde er tatt i Horten :wink: Hører gjerne på andre hvis det er noen andre som har innspill i saken :-)
Attachments
Kanon.JPG
Kanon.JPG (66.52 KiB) Viewed 219 times
Kanon 2.jpg
Kanon 2.jpg (56.16 KiB) Viewed 219 times
Mvh. Stian
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Vil først si takk for at du tar deg tid til å dra ut og undersøke :)

Ser ut til at du har funnet stillingen. Det er isåfall mange likheter med vinklingen.

C. Hoff
C. Hoff
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Er det bildene som "lyver" ? Eller er fundamentet ikke helt 100% vannrett. Kan være samme plassen dette ja.
Som beskrevet i andre tråder, var det bare produsert 12 av disse kanonene inkl. prototypen. Leste nylig i inledningen til boka "kongens Nei" at disse 12 var lokalisert rundt Oslo før krigen, vet bare om en sikker plassering av disse.(se bilder i tråden Gressholmen) .Tyskerene flyttet flere av kanonene til nye lokasjoner, f.eks. Tungenes fyr ved Stavanger. Og Noen til en plass i Bergens området. Hvor kanonen på Tungenes kom fra, er en av de tingene jeg har prøvd å finne ut uten hell.
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Hei T.Knutsen ,
Utplassering pr 9 April 1940 :
Oslo :
- Gressholmen
Horten :
- Mellomøya
- Brårudåsen
Bergen :
- Sletta
- Öyjord
- Kvarven
alle var utstyrt med 2 x stk kanoner

Tungenes Fyr , har du serienummeret til kanon ???

Mvh
ludvig
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Takk for info.Har dessverre ikke mye info. om kanonen på Tungenes. Ble ikke montert før i 43. iflg. tidsvitner. Beregnet for sjømål. Ble stående bare noen få måneder etter krigen før den gikk til hugging.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Tyskerene flyttet flere av kanonene til nye lokasjoner, f.eks. Tungenes fyr ved Stavanger. Og Noen til en plass i Bergens området. Hvor kanonen på Tungenes kom fra, er en av de tingene jeg har prøvd å finne ut uten hell.
Nå var der 6 stk i Bergen pr. 9 april 1940, og 4 av disse ble plassert på MFB Storrinden. De to siste er jeg usikker på, men der var to på Nordnes, samt to på Laksevåg en periode. Så 4 var i bruk en lengre periode, og i en liten periode ser det ut som om alle 6 var montert. Senere var man nede i 4, og til slutt 2, så muligheten for at de på Tungenes kom fra Bergen er jo tilstede.
At kanonene ble montert i 1943 stiller jeg meg litt tvilende til. Uten at jeg har noen fakta så ser det ut som om kanonen ble montert i 1940/41. Dette utifra bilder fra en LW soldat der omtrent alle bilder er fra 1940/41, og der ett av de viser monteringen av kanonen på Tungenes.
mvh
Paul S.
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Nå spores tråden av :rodme: beklager min feil. Som jeg skrev,er det utalelser fra tidsvitne. Erfaringer viser at det ikke er det samme som fakta. Men det meste av betongarbeidene i området startet våren 42 etter opprettelsen av hkb 7/978 mars 42 med påfølgende 18 måneders byggeperiode . Kanonen på Tungenes var bemannet av 6 soldater fra MAA 503 pr.1945. På et anlegg som ellers var en MSS. Luftwaffes FluWa kom på et senere tidspunkt. Minefeltet er etablert april 43. Tror jeg engang har sett det bildet du refererer. Fyret svartmalt og MSS signalmast synlig."Kodak moment". Har bodd 6 år i den fyrmesterboligen :)
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Nå spores tråden av
Tillater meg å ta det videre via PM.
mvh
Paul S.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Artig å se bilder herfra.

Er det et fundament til denne kanonen som også står nede på møringa?
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”