Tar noen igjen dette stedet i Trøndelag. Sør for Melhus

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Har noen formening om hvor denne bygningen står/stod.

Det er høyst sannsynlig at den finnes på strekningen Melhus-Ålen. Stammer fra en noe sammensatt album med bilder fra Kampfgruppe Hornach, 2. Gebirgsjäger divisjon. 50 % av bildene i albumet ligger forøvrig ute på nettet. Jeg har ikke mer plass på serveren slik at resten ikke vil bli lagt ut.

http://www.krigsbilder.net/coppermine/t ... ?album=229


Image

Lengre oppe i dalen gikk det hardere for seg. Vet ikke med sikkerhet om dette er fra de samme trefningene.

Image
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

kan dette være fra slaget om garberg bru?
ow
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Kan ikke disse bildene også være tatt ifm trefningen ved Kotsøy? Bildet med bilen minner om området.
Bilde nr FIL 52/132 eller Kampfgr-053-2 (Trondheim, Munkegt) ligner svært på ett annet kjent bilde som hevdes ble tatt ifm utrykningen til trefningen ved Lundamo.
JornN
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg ville også tippet på Rognes eller Kotsøy, mellom Støren og Singsås. Det er noe som virker kjent med iallefall det første bildet, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det. Kjørte stadig vekk oppover dalen mens fremdeles bodde i Trøndelag, men nå begynner det å bli noen år siden, så minnet begynner å bli noe uklart :-)
--
Tommy
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jeg har nå funnet igjen det nevnte bilde FIL 52/132 eller Kampfgr-053-2 (Trondheim, Munkegt) fra side 4 i albumvisningen. Nøyaktig samme bilde er brukt i første bind av "Norge i krig" og det er datert til 14. april 1940. Det er 4 sider med bilder fra denne hendelsen i bindet, og denne trefningen fant sted oppe på flaten før du på vei sørover kjører ned til brua ved Lundamo.
Terrenget i disse to bildene stemmer bedre med partier lengre opp i dalen(e) - også Soknedalen.
JornN
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

JornN wrote:.
Terrenget i disse to bildene stemmer bedre med partier lengre opp i dalen(e) - også Soknedalen.
Fant flere bilder fra sokndalen i samme serie på Eggan.net som passer fint i soknedalen :)

Nå er det synd at ikke flere bilder blir lagt ut pga plassmangel..
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Jørn, du har helt rett angående bildet fra Munkegata og dateringen. Det var Kampfgruppe Hornack. Dette er pk bilder som allerede er nevnt, ganske kjente.
Men jeg tror bildet med nordmennene mot veggen, og bilen stammer fra hendelser seinere. Muligens samtidig med treffningene ved Kotsøy.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

bildet med bilen minner meg om garberg bro. der ble en sivil bil beskutt og jeg mener en døde.
ow
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”