Gebirgsjäger Narvik 1940

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Har kjøpt et bilde som skal være tatt i Narvik et sted .
Eg mener å ha sett kaianlegget og brakken her på forumet før, bare fra en annen vinkel .
Problemet er at eg ikke husker vilken tråd eg trur eg har sett bildet i.
Noen av dere som kjenner igjen området .
Bruker selgerens opplastede bilde til e-bay da dette er klarere, skarpere og større enn original fotoet.
Gebirsjäger Narvik Norge 1940.jpg
Gebirsjäger Narvik Norge 1940.jpg (149.25 KiB) Viewed 273 times
Mvh Henning Dalsvåg
RasmusTerne

Som Henning sier, bildet virker kjent, men jeg tror ikke det er fra Narvik. Da skulle man ha sett Ankenes i bakgrunnen, og det får jeg ikke til å stemme. Slike kraftige betongkaier var det jo ikke så mange av i N-Norge utenom byene.
Så det skulle vel gå an å finne ut hvor bildet er tatt. Det somm først falt meg inn var Salangsverket,(Sjøvegan).
Sigfred R.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Enig med RasmusTerne at det kan være Salangsverket. Det var et kaianlegg der under krigen som ligner det på bildet, men etter krigen ble området innenfor kaia fylt igjen med masser. Bakgrunnen på bildet taler også for stedet.

Salangsverket består av en rekke imponerende ruiner fra et jernverk som var i drift 1907-1912. Under krigen hadde tyskerne en fangeleir her. Det er en opparbeidet kultursti rundt anlegget og stedet kan anbefales som stoppested. En liten godbit er en oppsamlingsplass for gamle bilvrak midt oppi ruinene. Skikkelig gamle bilvrak!
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det er godt at det ser ut til at dere klarer å finne ut hvor bildet er tatt .
At bildet viser seg å ikke være tatt i Narvik er neppe noe nytt.
Mange selgere av slike originale bilder har ofte feil info om bildene de selger...
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”