Flak i Oslo

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Kan noen fortelle meg hvor dette bildet er tatt?
Bildet er hentet fra Ebay, men jeg sitter med en del fra samme samling som ble solgt disse dager.
Attachments
flakoslo.jpg
flakoslo.jpg (20.8 KiB) Viewed 479 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kan bildet være tatt oppe på et tak? Ser også ut til at man kan skimte en kirke i bakgrunnen der, men klarer ikke umiddelbart å gjenkjenne stedet.
--
Tommy
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Lurer på om ikke det er på taket av Sjømannskolen i Oslo
mvh
PAul S.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

TommyG wrote:Kan bildet være tatt oppe på et tak? Ser også ut til at man kan skimte en kirke i bakgrunnen der, men klarer ikke umiddelbart å gjenkjenne stedet.
Tvilsomt, på sjømannskolen ville utsikten være ut over fjorden ellet rett i skogen mot Ljabrulinjen. Bygningen litt lenger bak stemmer ikke. Det er ingen andre bygninger på samme nivå. Flakbatteriet ved sjømannskolen lå i skråningen like nedenfor skolen mot Karlsborgveien.
ervold
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Jeg skal få ordnet en større skann av bildet over helga. Da kan en del detaljer tre frem.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Er temmelig sikker på at flakstillingen er på det taket jeg har ringet inn. Ventilene stemmmer, og det ekstra utstikket i de innvendige hjørner.
Bildet fra Byarkivet i Oslo, flyfotodatabasen
mvh
Paul S.
http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OB ... ype=simple
Attachments
A-20027_Ua0001_076.jpg
A-20027_Ua0001_076.jpg (107.1 KiB) Viewed 384 times
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Paul S. wrote:Er temmelig sikker på at flakstillingen er på det taket jeg har ringet inn. Ventilene stemmmer, og det ekstra utstikket i de innvendige hjørner.
Bildet fra Byarkivet i Oslo, flyfotodatabasen
mvh
Paul S.
http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OB ... ype=simple
Bygget er Storgata 33. Vet at Luftwaffe hadde en flugmeldesentral i området der, men trodde at de var i samfundshuset, som er bygget ovenfor på bildet . På andre siden av parkeringsplassen. Etteer krigen flyttet Joint force headquarters allied land forces Norway inn i Storgata 33. Svært sansynlig at Luftwaffe ville ha noe flak på taket sitt.
ervold
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Utrolig at du greide å finne bygget Paul S. :bravo
Virker imidlertid litt pussig å ha flak på det bygget, men det var sikkert ett av de høyeste i strøket på den tiden og som Ervold skriver var det sikkert litt status å ha flak på taket. Jeg har en mor som vokste opp på Majorstua under krigen og det var ikke trygt å være ute når flyalarmen gikk uansett om det var liten risiko for bomber. Det var ett jevnt dryss av flak splinter over det meste av byen virker det som når de åpnet opp.

Vedlagt 3 bilder hentet fra Google Earth når jeg forsøkte å finne bygningen og kirken.
Attachments
Ser ut som bilde er tatt nesten rett mot nord. Kirken stemmer bra men høydedrag Grefsen? er muligens utenfor bilde
Ser ut som bilde er tatt nesten rett mot nord. Kirken stemmer bra men høydedrag Grefsen? er muligens utenfor bilde
Shot0001.jpg (168.98 KiB) Viewed 342 times
Litt høyere opp
Litt høyere opp
Shot0002.jpg (390.54 KiB) Viewed 342 times
Andre veien mot sydøst. Rød pil er bygningen
Andre veien mot sydøst. Rød pil er bygningen
Shot0003.jpg (441.12 KiB) Viewed 342 times
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Strålende. Takk til alle for hjelpen. Da er det identifisert.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

ervold wrote:
Paul S. wrote:Er temmelig sikker på at flakstillingen er på det taket jeg har ringet inn. Ventilene stemmmer, og det ekstra utstikket i de innvendige hjørner.
Bildet fra Byarkivet i Oslo, flyfotodatabasen
mvh
Paul S.
http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OB ... ype=simple
Bygget er Storgata 33. Vet at Luftwaffe hadde en flugmeldesentral i området der, men trodde at de var i samfundshuset, som er bygget ovenfor på bildet . På andre siden av parkeringsplassen. Etteer krigen flyttet Joint force headquarters allied land forces Norway inn i Storgata 33. Svært sansynlig at Luftwaffe ville ha noe flak på taket sitt.
ervold
Tyskernes Stadtkommandantur holdt til i Storgt. 33.
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Litt større.
Attachments
flak_Oslo-05.jpg
flak_Oslo-05.jpg (130.59 KiB) Viewed 245 times
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

Riktig med Storgt33, men feil kirke.
Det skal være Grønland kirke http://www.oslosurf.com/innhold/00000099.shtml

oops! Mitt første innlegg gitt :D
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”