Bunker under bygging i Bodø

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Her er noen unike bilder av byggingen av en ammunisjonsbunker ved Bremnes fort:

http://www.bodokrigsmuseum.no/Bremnes_ammobunker.html

Mvh
Thomas L
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kjempeflott!! Det vil med andre ord si at de støpte en enkel bunker først for så å fylle på med armering og betong som ett tykt skall etterpå.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Takk for linken, sjelden serie med så mange bilder av en bunker under bygging. Noen som vet om den er der i dag kan ikke se at det er registrert noen regelbau M145 i Norge tidligere så da er dette en jeg også må lage modell av.

Jon-Vegar: De støpte kun en såle først deretter måtte det lages forskaling på alle vegger før armering, rør og stålbjelker kunne festes på plass. Alt ble deretter støpt i fortrinnsvis en støping.
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Hei Anders,

bunkeren står der i dag, fremtiden vet jeg ikke da området er regulert til boliger.
Som det står på siden så er bunkeren tilsvarende M145.
Der er noen avvik i følge den originaltegningen jeg har på en M145.
Gjelder inngangspartiet som har gang og trapp ned ett nivå før du kommer inn.
Denne bunkeren på Bremnes er på ett flatt plan.

Thomas
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

AndersHJ; Jeg trodde også det, men ser ikke slik ut på disse bildene. Her blir det støpt innertak først for så å armere og støpe tak oppå dette igjen.
Mvh.
Jon-Vegard
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Tusen takk for at du la denne linken, og de VELDIG interessante bildene av en bunkerbygging helt fra første "spatak" til ferdig bunker. Helt unike bilder synes jeg :bra:
Interessant med deres hjemmeside i tillegg :bravo
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Kan ikke se dette på bildene. Når de legger på armering på taket er det med forskalingsbord under. Selv om dette bilde er etter bildene med støpingen er i gang. Er inngangene i L form selv på ett plan?

Jeg synes også det kan se ut som den er bygget i Baustärke Vf og ikke B. Se høyden på forskalingen der en mann står på innvendig tak (armering av tak) samt (det indre tak er ferdig) som viser mistenkelig liten veggtykkelse.
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Der er ingen L form i inngangene så vidt jeg vet.
Du har nok rett i at det ikke er bygget i klasse B, eksakte tykkelsen vet jeg ikke nå, men rundt 1 meter.
Det indre taket ble nok ikke støpt før resten av taket. Bildet med armeringsarbeidet viser
planken som er det indre taket.

Mvh
Thomas L
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Ok. Det som så ut som støp er forskaling. Da er jeg mere med ja!! :bra:
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Er koselig å se folk som driver med dette håndtverket når en selv er utdannet forskalingssnekker :bra:
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Meget spændende billeder, tak for linket. Det undrer mig, at der ikke er billeder af armeringsarbejdet til vægene, og man kan se armeringsjern i guvet. Jeg undrer mig også over den tidlige rejsning af forskalling.
mvh
SES
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”