Soldat bilder

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Noen soldat bilder scannet fra et album som jeg tror er etter en av mine grand tanter. De er hentet fra et album med bilder som stort sett er tatt i perioden 1935-1950.

Jeg er i grunn interessert i alt som disse bildene kan fortelle ut fra uniform, omgivelser osv.

Fyr løs, ingen informasjon er for liten!
Attachments
sark18.jpg
sark18.jpg (718.99 KiB) Viewed 534 times
sark28.jpg
sark28.jpg (472.85 KiB) Viewed 534 times
slektmsame.jpg
slektmsame.jpg (148.35 KiB) Viewed 534 times
soldatbil.jpg
soldatbil.jpg (276.66 KiB) Viewed 534 times
soldatgamme.jpg
soldatgamme.jpg (346.74 KiB) Viewed 534 times
treunge-militær.jpg
treunge-militær.jpg (224.31 KiB) Viewed 534 times
ukjentkar.jpg
ukjentkar.jpg (697.56 KiB) Viewed 534 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Bilde 5 "Soldatgamme" kan ut fra fjellet i bakgrunnen absolutt være fra den svenske sameleiren i Tromsdalen ved Tromsø. Flyttsamer fra Sverige holdt til her om somrene fra 1800-tallet og frem til krigen. Stedet var et populært utfartsmål for turister, og gammen er sannsynligvis den som ble satt opp som turistagn ved Sportskafeen øverst i dalen. Her finnes et bilde fra stedet tatt fra en annen vinkel:
http://gamletromsdalen.blogspot.no/
Last edited by Ole on 16 Aug 2013 9:07, edited 1 time in total.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Første bildet, «sark18.jpg» ser da ut som gardister med M/1894 Krag-Jørgensen
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Nå har jeg skannet enda et album som jeg antar er etter en av mine grandtanter. Mange av bildene som er datert til perioden 1940-45. Ser ut som de lever et overraskende bra liv. Hvor vanlig var det å dra på ferie til tyskland i årene før krigen, for eksempel? Mulig jeg poster noen bilder av det etter hvert.

Først og fremst lurer jeg litt på hva slags uniform han i det øverste bildet bærer. Bygningen bak ligner på en tyskerbrakke.

Det andre bildet er tatt i Oslo. Legg merke til de to tyske offiserene som sitter på en benk i bakgrunnen til høyre for mannen i bildet.
Attachments
Hva slags uniform?
Hva slags uniform?
uniformertfyr.jpg (86.45 KiB) Viewed 331 times
19420718.jpg
19420718.jpg (99.86 KiB) Viewed 331 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Uniformen er battle-uniform som var i bruk i både hæren, sjø- og luftforsvaret i mange år etter krigen. Jakken ser ut til å være den britiske modellen. Kraven ble senere modifisert. Båtluen tilsier at uniformen er fra luftforsvaret.
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Ole wrote:Uniformen er battle-uniform som var i bruk i både hæren, sjø- og luftforsvaret i mange år etter krigen. Jakken ser ut til å være den britiske modellen. Kraven ble senere modifisert. Båtluen tilsier at uniformen er fra luftforsvaret.
Regnet med at det var norsk uniform siden bildet var på slutten av albumet og de tydeligvis er fra etter krigen. Forøvrig mistenkelig mange bilder fra perioden 1940-45 som har "ramlet" ut av albumet. Tenkte ikke på det da jeg bare raskt skannet albumet for noen måneder siden. Tror ikke årsaken var at limet var av dårligere kvalitet under krigen :wink:
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jfr bildet "soldatgamme" ovenfor. Her er Tromsdalen sett fra Norge i 3D.
Attachments
Tromsdalen.jpg
Tromsdalen.jpg (199.38 KiB) Viewed 304 times
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

voggis wrote:
Ole wrote:Uniformen er battle-uniform som var i bruk i både hæren, sjø- og luftforsvaret i mange år etter krigen. Jakken ser ut til å være den britiske modellen. Kraven ble senere modifisert. Båtluen tilsier at uniformen er fra luftforsvaret.
Regnet med at det var norsk uniform siden bildet var på slutten av albumet og de tydeligvis er fra etter krigen. Forøvrig mistenkelig mange bilder fra perioden 1940-45 som har "ramlet" ut av albumet. Tenkte ikke på det da jeg bare raskt skannet albumet for noen måneder siden. Tror ikke årsaken var at limet var av dårligere kvalitet under krigen :wink:
Årsaken til de manglende bildene avsløres av det nederste, feiringen av Quislings 55 års dag.
Irriterer meg grønn at jeg ikke greier å kjenne igjen stedet.
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

duoprop wrote:
voggis wrote:
Ole wrote:Uniformen er battle-uniform som var i bruk i både hæren, sjø- og luftforsvaret i mange år etter krigen. Jakken ser ut til å være den britiske modellen. Kraven ble senere modifisert. Båtluen tilsier at uniformen er fra luftforsvaret.
Regnet med at det var norsk uniform siden bildet var på slutten av albumet og de tydeligvis er fra etter krigen. Forøvrig mistenkelig mange bilder fra perioden 1940-45 som har "ramlet" ut av albumet. Tenkte ikke på det da jeg bare raskt skannet albumet for noen måneder siden. Tror ikke årsaken var at limet var av dårligere kvalitet under krigen :wink:
Årsaken til de manglende bildene avsløres av det nederste, feiringen av Quislings 55 års dag.
Irriterer meg grønn at jeg ikke greier å kjenne igjen stedet.
Skulle man ha sett :shock: Nå må jeg nok bruke jula på å nøste opp i historien bak bildet....
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”