Ukjent sted

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

warships
Posts: 32
Joined: 29 Nov 2009 21:28

Hei
Noen som kjenner igjen dette stedet?
Attachments
R class [1aw]a.jpg
R class [1aw]a.jpg (814.55 KiB) Viewed 351 times
Last edited by warships on 15 Dec 2013 13:58, edited 2 times in total.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hmmmm.... dette så utrolig hemmelig ut! Faktisk så hemmelig at man ikke ser noe som helst!!??
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Flott bilde. :)
Dolmen.
Last edited by dolmen on 02 Dec 2013 21:35, edited 1 time in total.
warships
Posts: 32
Joined: 29 Nov 2009 21:28

Hmmm ... filen var for stor til å lastes opp. Nytt forsøk ble mer velllykket. Men hvor er dette?
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg tror det kan være mange steder man kan se nærmere på, for jeg har ingen bestemt mening om hvor det kan være. Noen holdepunkter: Sagbruk eller teglverk på bildet. Tidspunktet kan være rundt juletider (se pynten i mastene) og lysforholdene antyder at bildet er tatt mot sør eller vest.

Det var flere hundre sagbruk i landet på 1800-tallet og inn på 1900-tallet, mange ble lagt ved utløp av vassdrag hvor det var fløtning av tømmer og muligheter for utskipning.

Lite snø på bakken og jeg regner med at vi befinner oss i Østfold eller langs sørlandskysten. Kan være vestlandet, men uansett er det neppe nord for Trøndelag.

Bakgrunnen minner litt om området innenfor Svinesund. På Isebakke var det omfattende industrivirksomhet med teglverk og sagbruk, men det er ingen rester av det der nå. Kan være verdt å sjekke, men av sagbruket finner jeg ingen bilder fra "nyere" tid.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Vil det være mulig å zoome inn på redningsbøya på fiskebåten, kanskje det står noe der? Ellers så ser det nesten ut som folkene ombord på S-båten har gjort klar den klar for en liten julefeiring.
Mvh
Tormod
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

Skøyta på bildet har utkikkstønne men ikke harpun og har nok gått i selfangst.
Hvis marinebåten er norsk er det ikke fra finnmark som jo var nedbrent.
Det ser ut som om båtene kan ligge ved et elveutløp.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hva med utløpet av Tista, ved Halden, der har det vel vært både teglverk og sagbruk. Skøyter med tønne var ikke fremmed her, de fanget sel og størje
Mvh
Yngvar
warships
Posts: 32
Joined: 29 Nov 2009 21:28

Båten er en tysk R båt (minesveiper). Det er ikke mulig å lese navnet på båten som ligger ved siden av. Bildet er tatt under krigen.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Bildet er fra Kristiansand. I forgrunnen industriområdet på Tangen. I bakgrunnen ses Christiansholm festning og åsen bakenfor er Odderøya.
Last edited by Ole on 30 Dec 2013 23:40, edited 2 times in total.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Yngvar wrote:Hva med utløpet av Tista, ved Halden, der har det vel vært både teglverk og sagbruk. Skøyter med tønne var ikke fremmed her, de fanget sel og størje
Er ikke sikker på om det virkelig er tønne i masta. Den ville vært festet lavere og i forkant av masta. Hvordan komme opp? Jeg ser ingen stigetrinn. Tror heller det er et eller annet på land som forvirrer. Bildet er ikke så skarpt at det er mulig å bedømme sikkert.

ervold
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

ervold wrote:
Yngvar wrote:Hva med utløpet av Tista, ved Halden, der har det vel vært både teglverk og sagbruk. Skøyter med tønne var ikke fremmed her, de fanget sel og størje
Er ikke sikker på om det virkelig er tønne i masta. Den ville vært festet lavere og i forkant av masta. Hvordan komme opp? Jeg ser ingen stigetrinn. Tror heller det er et eller annet på land som forvirrer. Bildet er ikke så skarpt at det er mulig å bedømme sikkert.

ervold
Det tror jeg faktisk du har rett i.
En ting til med den skøyta.
Den mangler registermerke og bruk, ikke har den navn på styrhus.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg fant et bilde av Tangen-området i "Kristiansands historie 1914-1945" side 594 (kan leses på bokhylla.no).
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

Ole wrote:Jeg fant et bilde av Tangen-området i "Kristiansands historie 1914-1945" side 594 (kan leses på bokhylla.no).
Fantastisk :bravo
Tatt fra samme sted faktisk.
Utrolig hva dette forumet er i stand til noen ganger.
http://www.nb.no/nbsok/nb/9483cd1d2b71f ... ndex=1#603
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Morsomt med sånne oppgaver, selv om det noen ganger tar litt tid å komme på rett spor. Kristiansand var tidlig et alternativ, men ingenting ga noen sikker antydning. Festningen i bakgrunnen stemte ikke med profilen til Christiansholm, og bilder av Tangen-området var ikke å finne hverken på digitalt museum eller på nb.no/gallerinor. Løsningen kom da jeg så et bilde av Christiansholm i "Norges festninger" av Guthorm Kavli. Der var et bilde av anlegget før det fikk takpåbygget ca 1950. Deretter var det bare å fortsette letingen etter Tangen anno 1940...
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”