A-2902 og A-2903

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Chris
Posts: 4
Joined: 10 Jan 2014 17:37

Bilde av to biler og mannskap et eller annet sted i norge
Attachments
A2902 og A2903
A2902 og A2903
20140122_211718.jpg (1.7 MiB) Viewed 465 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tillot meg å gjøre om til positiv for å gjøre det lettere å tyde, samt redusere størrelsen (ideelt sett skal man vel holde seg under 200kb iht forumreglene).

Dette er vel en god del år etter krigen? Registreringsskiltene er jo norske, men jeg kjenner ikke igjen uniformer/luemerker, så personellet er muligens utenlandsk..?
Attachments
20140122_211718.jpg
20140122_211718.jpg (650.78 KiB) Viewed 459 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Chris
Posts: 4
Joined: 10 Jan 2014 17:37

Guuu, hvordan gjorde du det? Stilig!!!!
Jo, takk. Beklager jeg har ikke peiling på størrelser på bilder, trodde det var innen grensen siden det ble lastet opp.
Hvete ikke noe om bilde, men kom over det når eg så på noen gamle negativ så siden jeg har fått så god hjelp her inne tenkte jeg legge det ut tilfelle det var interessant å se for noen :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Chris wrote:Guuu, hvordan gjorde du det?
Enkel funksjon som er tilgjengelig i de fleste fotoredigeringsapplikasjoner :)
Nå hadde jeg tilfeldigvis oppe ACDSee, og der finner du det ved å starte Edit, deretter velge "Special Effect" fra operations-meny, og til slutt "Posterize".
Jeg er ikke spesielt kyndig ift fotoredigering, og holder meg unna avanserte ting som PhotoShop. Til alt utover de enkleste operasjonene som roter/beskjær (kjappest med ACDSee) bruker jeg Corel Paint Shop Pro, og der mener jeg funksjonen heter "Invert" el.
Chris wrote:har ikke peiling på størrelser på bilder, trodde det var innen grensen siden det ble lastet opp.
Mulig jeg tar feil - det er jo 2Mb som er grensen for å laste opp, men jeg mente det var sagt et sted at en skulle forsøke å holde seg under 200kb (noe som går helt fint vha rett program).

Uansett - se mer info om dette i disse trådene (inkl tips ift hvordan du kan redigere størrelse på bildene):
www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=351
www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=489
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det var jo en relativt generisk landskapsbakgrunn. Ikke så greit å se noe slags identifiserende elementer.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Litt nysjerrig på om det er mulig å lese på originalnegativet, hva som står på skiltet i bakgrunnen:
Attachments
20140122_211718.jpg
20140122_211718.jpg (171.13 KiB) Viewed 439 times
--
Tommy
Chris
Posts: 4
Joined: 10 Jan 2014 17:37

Takk, det skål jeg prøve. Har 30 konvolutter med negativ av familien fra 1911 til 1947 sikkert litt lettere å finne ut hvem og hvor da :)
Kan ta et bilde av bare skiltet å laste opp, skål prøve å gjøre det mindre :)
Chris
Posts: 4
Joined: 10 Jan 2014 17:37

Skiltet var helt svart på negative og tok jeg det nærmere kamera klarte ikke mobilen å holde fokus :/
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det beste er å scanne negativen i en skanner som også tar negativer.
Mvh.
Jon-Vegard
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Har ikke disse to Willys MB (eller Ford GPW) sivile skilter (Osloskilt)? Synes også å se at det er sivile baklys, skanseverktøy mangler og litt annet lurt. Kan det være HV på tur (befal i HV fikk kjøpe Jeeper) eller noe til HMK utflukt? Bare lurer...
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

Midt i bildet, i bakgrunnen, ved foten av den bratte fjellskråningen - er det 2-3 stolper med elektrisitet.
Den ene av disse ser ut til å ha en travers, kanskje også strammer.
Jeg lurer derfor på om ikke det kan gå en jernbane der.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

overland53 wrote:Har ikke disse to Willys MB (eller Ford GPW) sivile skilter (Osloskilt)? Synes også å se at det er sivile baklys, skanseverktøy mangler og litt annet lurt. Kan det være HV på tur (befal i HV fikk kjøpe Jeeper) eller noe til HMK utflukt? Bare lurer...
Jeg kan huske veldig feil, men hadde ikke militære kjøretøy skilt med bokstav/nummerkombinasjoner på 50- og 60-tallet?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Jeg kan huske veldig feil, men hadde ikke militære kjøretøy skilt med bokstav/nummerkombinasjoner på 50- og 60-tallet?
Iflg info på Wikipedia, var dette kun frem til 1942, men da med undertekst (våpengren). Etter krigen ble det benyttet en bokstav etter tallrekken for indikasjon av våpengren (H, S, L eller Q).

Om en skal stole på informasjonen i nevnte wiki-artikkel, er nok dette enten utenlandske kjøretøy (ref også uniformene), eller sivile norske skilter fra perioden ca 1945-1972 (som evt underbygger at det kan være snakk om en forening el som er ute på tur?).
Last edited by Natter on 24 Feb 2014 14:00, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Natter wrote:
Ole wrote:Jeg kan huske veldig feil, men hadde ikke militære kjøretøy skilt med bokstav/nummerkombinasjoner på 50- og 60-tallet?
Iflg info på Wikipedia, var dette kun frem til 1942, men da med undertekst (våpengren). Etter krigen ble det benyttet en bokstav etter tallrekken for indikasjon av våpengren (H, S, L eller Q).

Om en skal stole på informasjonen i nevnte wiki-artikkel, er nok dette enten utenlandske kjøretøy (ref også uniformene), eller sivile norske skilter fra perioden ca 1960-1972 (som evt underbygger at det kan være snakk om en forening el som er ute på tur?).
Er rimelig sikker på at det er sivile skilt på bilene. HV-02 hadde et område HV-02013 mitr.esk med kjøretøy, både militære og egeneide sivile. Uniformene er svært like HV-uniformer og mitr-esk brukte avarte bereter. jeg synes terrenget minner svært om nordenden av Gjersjøen siden bilene står nede ved vannkanten vil jeg tro det er gamle Mosseveien som går helt innunder fjellskrenten i bakgrunnen. Holderne på stolpene kan være for gatelykter, Mosseveien var tidlig utstyrt med belysning.
Anders kan ikke du ta med bildet og spørre naboen din Svein om dette, Han var jo i Mitr.esk lenge og mange år som områdesjef.

ervold
Magnum
Posts: 218
Joined: 01 Dec 2011 15:00

Hej!
En gissning :)
De engelska och amerikanska styrkor som kom till Norge vid krigsslutet hade med sig en hel del fordon bl.a. Willys Jeep ... kan de tillfälligt ha försetts med norska civila reg.skyltar?
(A = Osloområdet)
Och ... uniformerna (och baskermärken) på bilden ser ut som brittiska (British 1st Airborne Division).
/Magnum
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”