Bilde fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane fra århundreskift

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Noen som vet hva slags skip dette er?
ImageWarships, Aurlandsfjorden, ca. 1898-1910. by Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, on Flickr
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Noen som vet hva slags skip dette er?
De i bakgrunnen kjenner jeg ikke, men de man ser fremst i bildet er nok torpedobåter.

Ikke mitt spesialfelt, så jeg er litt usikker på hvilken type - vi hadde flere varianter rundt århundreskiftet: Norsk torpedobåt 1.klasse (fra ca 1900) hadde to skorsteiner og et mer glatt fordekk. Torpedobåt 2. klasse ("Lyn-klassen") hadde torpedorør integrert i baugen.
De på bildet må være en annen variant, evt utenlandsk?

Tyskerne overtok et mindre antall av de norske torpedobåtene som stadig fløt i 1940 (3-4 fra "Lyn-klassen" mener jeg), og benyttet disse som patruljebåter nesten hele krigen. Det lå et fotoalbum ute på eBay for en tid tilbake med masse tyske bilder av disse båtene i bruk. KM-arkivene hos NARA har også KTB'ene for disse (vurderer å ta med et par av dem på neste bestilling til sommeren).
Last edited by Natter on 24 Apr 2014 16:58, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Skipet bakerst til venstre kan være keiser Wilhelms yacht Hohenzollern II. Jeg mener jeg har sett andre bilder fra samme begivenhet.
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”