Postkort

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Kom over disse kortene i forbindelse med at jeg skanner et album jeg kjøpte for over et år siden.
Er det noen som har kjennskap til disse kortene?

Olaf Iversen er et veldig Norsk klingende navn er han Norsk? Og er det noen som har sett flere i denne serien?

Werner
Attachments
Photograph (1).jpg
Photograph (1).jpg (273.08 KiB) Viewed 161 times
Photograph (2).jpg
Photograph (2).jpg (222.8 KiB) Viewed 161 times
Photograph (3).jpg
Photograph (3).jpg (294.24 KiB) Viewed 161 times
Photograph (4).jpg
Photograph (4).jpg (92.24 KiB) Viewed 161 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

werner wernersen wrote: Olaf Iversen er et veldig Norsk klingende navn er han Norsk? Og er det noen som har sett flere i denne serien?

Werner
Det er ikke uvanlig å finne nordiske navn på tyskere. Det skyldes mest grensen som gjennom historien har flyttet seg mellom Danmark og Tyskland. Pommern (som idag ligger i Polen) var på 1600-tallet en svensk koloni og endel tyskere har svenske navn fra den tiden.

Når jeg googler Olaf Iversen finner jeg ikke noe om hans opphav. Men jeg ser at han besøkte Knut Hamsun på Nørholm i 1944. Men det betyr ikke nødvendigvis noen norsk tilknytning. Iversen var bidragsyter til det tyske tidsskriftet Simplicissimus, som var eid av Hamsuns tyske forlegger Albert Langen.

Kan noen gi en oversettelse av teksten på kortene? Skriften er helt uleselig.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Teksten er nok ikke den beste for oss yngre, det er Suterling, eller gammeltysk det er skrevet på og gir i hvert fall meg store utfordringer i forbindelse med oversettelse.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”