Rekognoseringsbilde

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
warships
Posts: 32
Joined: 29 Nov 2009 21:28

Hei
Kan noen hjelpe til med å identifisere dette stedet. Teksten sier at dette er nær Kristiansand S 10 april 1940. Var det så mye is da?
Attachments
u2.jpg
u2.jpg (396.34 KiB) Viewed 344 times
u2_tekst.jpg
u2_tekst.jpg (426.47 KiB) Viewed 344 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

det første som slo meg var at det er Altmark vi ser på bildet, men er lang i fra sikker.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
warships
Posts: 32
Joined: 29 Nov 2009 21:28

Har vært inne på tanken, men det er ikke Altmark. Altmark var ett tankskip.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Jeg tror bilde er fra Korsvikfjorden. Virker naturlig å ligge et skip her.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Kan man ha blandet Kristansund og Kristiansand? Var vel mer is litt lengre nord?
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Kanskje jeg skal begrunne mitt forslag litt.
Vi antar dette er I Kr.sand, båter som må skjermes for flyangrep, må da ligge på sørsiden av byen.
Korsvikfjorden har den fordel at på ene siden ligger et fjell (Søm) og andre siden ligger Odderhei. Området vil skjermet båtene fra et flyangrep. Desverre har jo mye skjedd med området etter krigen.
Det er nå min teori.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det ser ut som det er et utslipp av bunkersolje bak det største skipet, et solid oljeflak. Om dette er Kr.sand/Korsvik, kan det være "Seattle" som ligger der og som snart skal synke i Korsvikfjorden? Den ble jo truffet fra Odderøya 9. april og sank til slutt i Korsvikfjorden, en ulykkelig histore for et handelsskip.

1940 var visst en veldig kald vinter/vår og jeg har lest at tyske soldater gikk på Mjøsisen etter at de hadde blitt stoppet i framrykkingen langs Skreifjella på vestsiden av Mjøsa. Normalt går ikke isen så langt sør og at den fortsatt ligger i april er nok uvanlig (uten at jeg kan påberope meg glasiologiske kunnskaper). Kan derfor muligens også være havis igjen i vikene i Kr.sand, men jeg synes det er lite sannsynlig og at noe ikke stemmer helt her.
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”