Søker etter bilde av eskorteskipet HMS NARVIK

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg søker etter bilder av et norsk eskorte skip fra krigen.

Båten var opprinnelig en hvalbåt som het GOS 9 tilhørende Salvesens rederi. Den ble solgt vider og fikk navne SISTRA.
Under krigen het den HMS NARVIK og eskorterte konvoier. Etter krigen skal den ha vært brukt av marinen som hjelpefartøy til ubåter, blant annet i Trondhjem
I 1962 ble den solgt til et rederi i Ålesund og da het den LANGVIN
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Tusen takk, det var jo flotte bilder. Hvalfangst museet i Sandefjord som er verdens nest største museum i den sjangeren holder på med historien til denne ex hvalbåten. De har ingen bilder av båten som HMS Narvik.
Mvh
Yngvar
warships
Posts: 32
Joined: 29 Nov 2009 21:28

Det finnes naturligvis flere bilder av båten. :wink:
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det som er interessant er jo detalj bilder av båten med de forandringer som ble gjort, skyts, lys, radar etc
Mvh
Yngvar
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg regner med at du alt kjenner siden om den i Fartøtybasen til Marinemuseet: http://www.forsvaretsmuseer.no/fartoysb ... n/Narvik-1
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk Lilje, nei jeg søkte faktisk ikke der, rart med det som er 45 minutter unna.

Informasjonen som er gitt her av warship har resultert at to av de originale livbåtene (til GOS 9) er funnet i et naust i Ålesund og skal til Hvalfangstmuseet i Sandefjord. Dette pga at et av bildene som det ble henvist til viste den ene livbåten.

Bilde der HMS Narvik tauer en ubåt skal være i Trondhjemsfjorden, kan noen bekrefte det?
Attachments
2-Ubåten Stubborn taues av HMS Narvik.JPG
2-Ubåten Stubborn taues av HMS Narvik.JPG (107.6 KiB) Viewed 185 times
1-HMS Narvik 2.JPG
1-HMS Narvik 2.JPG (86.79 KiB) Viewed 185 times
Mvh
Yngvar
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Om skytset: Det står på Fartøybasen til Marinemuseet at hovedskytset var amerikansk 4in Mk IX mod 5. Jeg finner i "Naval weapons of World War I" at dette nettopp var en kanon fra 1. verdenskrig, standard kanon for amerikanske jagere og ubåter bygget under 1. verdenskrig. Kaliber 5 in/50, totalvekt 5900 lbs, total lengde 206,53 in.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Omtale og bilde av kanontypen her: https://en.wikipedia.org/wiki/4%22/50_caliber_gun
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Yngvar wrote:Takk Lilje, nei jeg søkte faktisk ikke der, rart med det som er 45 minutter unna.

Informasjonen som er gitt her av warship har resultert at to av de originale livbåtene (til GOS 9) er funnet i et naust i Ålesund og skal til Hvalfangstmuseet i Sandefjord. Dette pga at et av bildene som det ble henvist til viste den ene livbåten.

Bilde der HMS Narvik tauer en ubåt skal være i Trondhjemsfjorden, kan noen bekrefte det?
Ser ingen ting som tilsier det. Men skal ikke bildene være tatt i februar 1944? Det vil gjøre akkurat den hendelsen svært lite sannsynlig.
JornN
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jo du har rett i det med 1944.
Det er en historie som går om at HMS Narvik reddet en ubåt (engelsk?) som hadde store problemer med stabiliteten i Trondheimsfjorden, men det må jo selvsagt være etter krigen.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hvor kommer "HMS" fra? Det eneste skipet jeg kan finne med navn "Narvik" i tjeneste med Royal Navy var et etterkrigs landgangsfartøy...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Natter, jeg refererte til hva Hvalfangstmuseet sa når de spurte om jeg kunne se etter bilder.. Her er jo betegnelsen i bildeteksten: The Submarine STUBBORN alongside H Norwegian M Ship NARVIK
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Hei Natter, jeg refererte til hva Hvalfangstmuseet sa når de spurte om jeg kunne se etter bilder.. Her er jo betegnelsen i bildeteksten: The Submarine STUBBORN alongside H Norwegian M Ship NARVIK
HMS = His/Her Majesty's Ship (feks Royal Navy), så "HMS Narvik" ville indikere et fartøy under britisk flagg (og det var vel ikke tilfellet med dette fartøyet?).
KNM/HNoMS prefiksene for norske marinefartøy ble ikke innført før 1946.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
warships
Posts: 32
Joined: 29 Nov 2009 21:28

Bildene fra IWM viser NARVIK komme inn i Greenock 25 februar 1944, og er følgelig ikke fra Trondheim etter krigen.
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”