Hjelp til stedsbestemmelse av historiske bilder

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Prøver med en ny lenke som kanskje har interesse for flere enn oss som sitter med historiske bilder?
Noen som vet hvor dette er, eller kan tyde håndskrift på tysk?
Det jeg får ut av det er at det er tatt på en "halbinsel" - halvøy (kystfort?) med navn som starter på Fi..., i 1943.
Noen gode forslag?
Attachments
Halbinsel 1.jpg
Halbinsel 1.jpg (112.53 KiB) Viewed 1083 times
JornN
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

Tror det kanskje står Fiskerhalvøya. Den ligger på Kolahalvøya.

Kjell
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Takk for den!
Jeg fikk bildene sammen med noen fra Narvik-området så jeg hadde mistanke at det var nordpå, men helt over på russisk side - det var uventet. Det er vel ikke mange halvøyer i Norge som har navn med start på Fi..?
Vet du om det var noe kystfort på dette stedet?

Annet tema:
Prøver dette bildet fra "Møre og Romsdal"-strengen og spør mere generelt: Hvis dette ikke er tatt ved Julneset (Molde), er det noen som har en ide om hvor kanonen da kan være fotografert?
Attachments
Kanonstilling.JPG
Kanonstilling.JPG (48.02 KiB) Viewed 1013 times
JornN
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

Jeg mener at russerne hadde et fort på Fiskerhalvøya, men har ingen ytterligere info om dette. Før vinterkrigen var halvøya delt mellom Finnland og Russland.

Her er et kart over området:
http://land.heim.at/podersdorf/220992/f ... binsel.htm

Kjell
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

JornN wrote:Hei
Annet tema:
Prøver dette bildet fra "Møre og Romsdal"-strengen og spør mere generelt: Hvis dette ikke er tatt ved Julneset (Molde), er det noen som har en ide om hvor kanonen da kan være fotografert?
Kanonen er tilsynelatende en 10,5 cm SKL/45 i den type skjold som kom like før første verdenskrig, men som også er sett på 1906 versjonen av kanonen. Mest sannsynlig en C/12 (les Hammervika) men kan også være C/06 Nesna, Stangnes eller Tromsø syd. Kanonene på Stangnes hadde slik skjold, så det kan være hvilket som helst av disse stedene - da må dere ta topografien til hjelp.

NB! Julneset hadde 10,5 cm Uto Flak L/45 kanoner - som ser helt annerledes ut.

JEF
RasmusTerne

Hei.
Stangnes, (Harstad syd ) kan nok utelukkes pga. topografien.
Sigfred R.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Kjekt gutter!
Interessant og svært greit at det kan være så få plasser ut i fra kanontype/skjold, det gjør letingen enklere. Er ikke kjent med topografien på noen av de nevnte plassene, så her må det nok letes blant kart - eller om noen har bilder fra disse stedene.
Det er vel lite sannsynlig at denne kanontypen var brukt utenfor kystfort/sjømålsbatterier, eller kan det tenkes?
JornN
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!

Om jeg husker rett så passer verken fjellene rundt eller høyden over havet på bildet slik at det kan være snakk om Tromsø Syd (om da Tirpitz-museet i Tromsø ligger på Tromsø Syd).
Mener å ha sett et stillingsplasseringene på Nesna slik at når mine små grå jobber litt sammen med Google Earth så passer kanonen inn her. Det forutsetter selvsagt at disse kanonstillingene på Nesna var sør, sør-øst for nåværende fergekai.
Men dette er jo bakgården til Inge så han vet vel det når han logger seg på.

Hilsen
Bjørn
T.H

!
Last edited by T.H on 06 Jan 2008 3:21, edited 3 times in total.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Jepp

Da er det Levang-landet vi ser der i bakgrunnen. Synes det så kjent ut :D

Kjempefint bilde! Har Forsvarsmuseet originalen?

Inge S
T.H

!
Last edited by T.H on 06 Jan 2008 3:38, edited 1 time in total.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Gronsvik wrote:Jepp

Da er det Levang-landet vi ser der i bakgrunnen. Synes det så kjent ut :D

Kjempefint bilde! Har Forsvarsmuseet originalen?

Inge S
Som info på bildet sier.. PDT_Armataz_01_18
Jeg fikk bildet via en kar opprinnelig fra Ørlandet, Svein Toresen, som igjen hadde vært hos Forsvarsmuseet og plukket ut dette blant andre.
Bildet stammer fra en originalfilm etterlatt av tyskerene på Gossen om jeg ikke husker feil. Og før noen spør - jeg vet ikke om det er noen bilder fra Gossen på den. Det jeg har sett kommer fra litt lengre nordover.
JornN
T.H

!
Last edited by T.H on 06 Jan 2008 3:21, edited 1 time in total.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

T.H wrote:Slike mer eller mindre diffuse farvebilder er gjerne hentet fra filmer til bruk i de såkalte Ukerevyer..og annet.

Filmen du nevner er svært interessant, og da ut i fra spørsmålet om hva annet den viser fra samme distrikt?
Hei
Det vet jeg faktisk ikke, det jeg har av bilder fra denne er stort sett Ørland kommune og spesielt Austrått. Bygging og prøveskyting av 28cm-tårnet, mm.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei, det er meg igjen!
Reparatørene kommer
Reparatørene kommer tilbake
Reparatørene kommer og kommer
Reparatørene kommer igjen
Reparatørene kommer tilbake igjen
osv PDT_Armataz_01_18

Prøver meg med en til - antakelig litt vanskeligere?
Noen som kjenner til denne bunkeren, eller er flink til å tyde tysk skjønnskrift, eller kjenner til navnet på skiltet? Bunker er første ordet og så ser det ut som den tyske bokstaven vi ikke har på tastaturet (likner på g) i det andre ordet. Trodde først det stod Orkanger, men det er nok ikke rett. Skiltet rett over nedgangen i eget utsnitt.
Det blir litt detektivarbeid dette her, men det er veldig kjekt å finne ut av disse bildene. Det gjør dem en del mere verdifulle ifm dokumentasjon.
Attachments
Bunkeranlage.JPG
Bunkeranlage.JPG (90.88 KiB) Viewed 762 times
Bunkeranlage, utsnitt skilt.JPG
Bunkeranlage, utsnitt skilt.JPG (35.7 KiB) Viewed 762 times
Bunkeranlage, skrift bakside.jpg
Bunkeranlage, skrift bakside.jpg (28.98 KiB) Viewed 762 times
JornN
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”