Hjelp til stedsbestemmelse av historiske bilder

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Ser ikke Tysk ut i første øyekast.....
Kunne du forstørret opp panserplate/luken under skiltet?


Erik
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Her er et par utsnitt.
Soldaten på taket ser i alle fall tysk ut, hjelmen med beskyttelsesbrillene (motorsyklist?), og med armene innenfor frakken. Ser ut som litt kald og sterk vind den dagen.
Attachments
Bunkeranlage, luke.JPG
Bunkeranlage, luke.JPG (104.97 KiB) Viewed 720 times
Bunkeranlage, vakt.JPG
Bunkeranlage, vakt.JPG (21.06 KiB) Viewed 720 times
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Soldaten ser Tysk ut ja, men dermed ikke sagt at bunkeren er det ;-)
Fikk en mail av Erik R. Han sier det står "Bunker Altkozow" (eller lignende)

Hvis dette tilfeldigvis viser seg å være "Alkazar", så er det en spesiell bunker som ble bygget ved Taipale-elva i Finland. Kommandanten for I/JR 28 hadde tjenestegjort i Spania under borgerkrigen og gav bunkeren navnet etter en gammel festning i Toledo. Den finske versjonen av Alkazar er en mannskapsbunker for 20 mann med en "vegg" av 36 pansrede skyteskår på toppen... Aldeles ikke ulikt det vi ser på bildet ditt, så kanskje soldaten er Finsk? Finnene evakuerte Alkazar i desember 1939 da Russerne angrep Taipale. Om denne ble ødelagt eller senere tatt i bruk av tyskerne igjen i 1941-42 vet jeg ikke.....

Mvh
Erik E
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Etter å ha sett litt nærmere på skiltet må jeg nok si meg enig i at det (også sammenholdt med baksideteksten) likner mest på Alkazar, bortsett fra nest siste bokstaven som jeg ikke får til å likne på de andre a-ene. Jeg tror dette er en E. Men gjør E som i AlkazEr noen forskjell, er det allikevel den samme det er snakk om eller kan det tenkes at noen annen kunne ha tilsvarende navn? Fra selger var bildet oppgitt til å være fra Norge, men det betyr fint lite da albumet det var tatt fra sikkert har tilhørt en soldat som har vært litt rundt i norden. Dessuten er ikke de tyske selgerene alltid stø på stedsangivelser i Norge fra denne perioden.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Gronsvik wrote:Jepp

Da er det Levang-landet vi ser der i bakgrunnen. Synes det så kjent ut :D

Kjempefint bilde! Har Forsvarsmuseet originalen?

Inge S
OBS, OBS, OBS
Beklager, det har sneket seg inn en feil her. Riktig kilde på bildet av kanonstillingen ved Sandnes/Nesna skal være Heimefrontmuseet, Akershus.
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fra selger var bildet oppgitt til å være fra Norge, men det betyr fint lite da albumet det var tatt fra sikkert har tilhørt en soldat som har vært litt rundt i norden.
Skal ihvertfall med stor sikkehet si at dette ikke er en Tysk bunker!
Kunne muligens vært noe gammelt norsk, men denne typen konstruksjon er mer typisk for annen verdenskrig.

Erik
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Liten aktivitet på denne strengen en stund, er det bare jeg som har noen bilder å spørre om?
(Pst: Ikke at jeg trtor det PDT_Armataz_01_18 )
Noen som kjenner igjen disse områdene?
Attachments
Fjord 01.JPG
Fjord 01.JPG (60.52 KiB) Viewed 440 times
Fjord 02.JPG
Fjord 02.JPG (48.7 KiB) Viewed 440 times
Brakkeområde 01.JPG
Brakkeområde 01.JPG (51.36 KiB) Viewed 440 times
Brakkeområde 01 utsnitt.JPG
Brakkeområde 01 utsnitt.JPG (38.64 KiB) Viewed 440 times
Brakkeområde 02.jpg
Brakkeområde 02.jpg (36.32 KiB) Viewed 440 times
JornN
Grossadmiral
Posts: 1
Joined: 16 Jan 2008 22:00

Hei JornN.

den håndskrevne teksten på det tyske bildet er som følger:
Unterkunft
Fischerhalb-
Insel
1943

altså:

Forlegning, Fiskerhalvøya, 1943.

Ikke så rart kanskje, tyskerne var jo der i 3 år. Frontlinjen gikk i 1941-44 langs Litza-elven like østenfor. På Fiskerhalvøya bodde det forøvrig også noen hundre nordmenn fram til midten av 30-årene, da de ble tvangsevakuert som "upålitelige" til andre deler av Sovjetunionen (bl a til Sentral-Asia). Mange av den mannlige del av befolkningen ble skutt av KGB eller døde av mishandlng i Stalins fangeleire. Fiskerhalvøya var fra da av (og er fortsatt) militært område. Så her har det bodd nordmenn i 700 år, den norsk-russiske grensen i Varanger litt lenger vest ble ikke fastlagt før i 1826, og stengt da Sovjetunionen ble opprettet i 1922. Norske stedsnavn på halvøya er Normannset, Nordmannsneset, Bumannsfjorden, Vesterbukt. Den norske hovedbygda lå helt i nordøst, på Stangnes (Tsypnavolok) ved Aniki-elven. Alt er revet, men hustuftene er synlige. Tragediens foreløpig siste kapittel utspant seg etter 26 desember 1991 da Sovjetunionen gikk til grunne og det ble mulig å komme seg ut derfra. En del av de gjenlevende og deres etterkommere søkte allernådigst de norske myndighetene om hjelp til å komme seg hjem til fedrelandet. De ble imidlertid - i beste Arbeiderparti-stil - vist en kald skulder av Gro Harlem Brundtlands regjering ("Det er typisk norsk å være god"). Ikke det at jeg tror en borgelig regjering hadde løst dette på en bedre måte - dette vil for alltid stå som en av de etterhvert mange skamplettene i nyere norsk historie.

Anbefalt litteratur: Morten Jentoft: De som dro østover - Kola-nordmennenes historie. Gyldendal Norsk Forlag AS 2001 (ISBN 82-05-34320-9)
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Kastet meg over bildene i linken til crankcase og snublet over dette:
http://presentations.uib.no:7778/pls/po ... lues=17713

Noen som kjenner seg igjen? Hvilke bunkere er det som bygges her?

Forøvrig flust med spennende bilder i serien "Bildarchiv - Reichskommisariat - Wehrmacht i Norge", fra rundt nr 600 og utover.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Mange gode og sjeldne bilder der ja... Bildet du linket til er fra luftvernbatteriet på Tjørveneset, Lista og viser to av de tre L 402 bunkerne for 2cm Flak.

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Er disse nedgravd idag? eller?

Erik H
Attachments
Dette er den orginale størrelsen på bildet.. poster den igjen og håper det er greit med University of Bergen for den ene gangen.
Dette er den orginale størrelsen på bildet.. poster den igjen og håper det er greit med University of Bergen for den ene gangen.
lista_L402.jpg (73.31 KiB) Viewed 300 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

De er helt nedgravde ja.... Ser ikke toppen av dem engang!
Ligger ca 100 meter nordvest for den store bunkeren vi tok "gruppebilde" på under Touren i fjor....
Attachments
Her er de tre L 402 sirklet inn......
Her er de tre L 402 sirklet inn......
L402 Tjørve.JPG (68.71 KiB) Viewed 298 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Det første, og forsåvidt eneste spørsmålet som faller meg inn er; hvorfor? Hvorfor i huleste bruker man penger og ressurser på å grave ned tre bunkere midt ute på en eng? Det eneste lyspunktet er at man i alle fall kan grave dem opp igjen en gang i fremtiden.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Jeg har spade, noen andre?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dette området er pr. dags dato landskapsvernområde, så skal man grave der blir det nok lange runder med fylkesmannen....

På en annen hånd er dette batteriet unikt i Norsk sammenheng og meget sjeldent i europeisk sammenheng, da det er eneste luftvernbatteri i Norge bygget 100% med Regelbau bunkere i 2 meter betong. Utenom den synlige ligger det ytterligere 12 Regelbau begravd her. Skulle jeg plukket ut et potensielt sted for fremtidig krigsmuseum i vestagder hadde Tjørveneset vært blant "Topp 3" kandidatene.

Har hørt via kjentfolk at det ble satt forskalingslemmer foran inngangene den gang de ble gravd ned slik at ikke bunkerne skulle fylles med sand. Det var visstnok mange som var i mot nedgravingen, men boligfelt som spiser seg innpå krever drastiske tiltak som dette dessverre......

Erik
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”