Musikk instrument fra tirpitz

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
ylvis
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2009 7:58

har et althorn fra tirpitz funnet på vraket som jeg vurderer å selge, noen som vet hvor jeg bør legge det ut for å få god pris for det?

Er meket hvem som har laget det : maco gospel, kiel 1938
Og hvilken blåsehorn rekke og grad
Attachments
mobil 051.JPG
mobil 051.JPG (1.44 MiB) Viewed 609 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Gi det til Tirpitz-musèet. Det blir feil å tjene penger på ting du har tatt fra en krigsgrav, ulovlig er det også.
Gulli
Posts: 11
Joined: 29 Apr 2009 21:53
Location: Oslo og vestlandet

Hallo
Er enig i at denne passer best på et museum men.
Er Tirpitz ei krigsgrav?
Hvor da i så fall? :)
Mvh
Gulli
learg
Posts: 39
Joined: 20 May 2008 18:27
Location: Tromsø
Contact:

Tirpitz er ikke krigsgrav. Vraket ble solgt fra Staten til Einar Høvding i 1947 for 30.000.- kroner. Opphuggingen var stort sett ferdig i -55/56.
Tromsø Forsvarsmuseum, som sesongåpnet igår, ønsker seg gjerne det intrumentet til utstillingen. Ta kontakt.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Hvis du selger dette så kommer vi til en annen problem. Det som heter 'provenance' på Engelsk. Dvs, hvordan kan du bevis at hornet kommer fra Tirpitz? Og om noen år etter den har blitt solgt 2,3,4 ganger, kanskje til utlandet hva med historien da? Det blir akkurat det, en historie uten verdi. Mye bedre at den havner på museum.
Det var en tilfeller nylig på QXL der noen prøvd å selg en hammer kjøpt på Europris som 'ekte' fra Tirpitz.
ylvis
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2009 7:58

1.
Har dokumentasjon i form av bilder både ved funn og bilder tatt av tyskerne ombord + at merkingen er unik og hånd gravert av han som har laget instrumentet.
2.
Etter som jeg leser på dette forum sitter de fleste med gjenstander som burde vært på museum, og at de handler med utlandske aktører for å få samlingen sin koplett, dobbeltmoral???
3.
Har levert gjenstander til museum og at de er "borte" når man kommer etter noen år å skal ha de tilbake, så det toget er kjørt.
4.
Jeg ønsket bare å få noen tips hvor man kan få solgt gjenstander som bla dette hornet?
ylvis
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2009 7:58

Europrishammeren ble forsøkt solgt av en som sansynelig ikke vet hva 64 år på bunn gjør med bla jern gjenstander PDT_Armataz_01_18 eller han prøvde å lure noen PDT_Armataz_01_15
Kan ikke på noen måte se at den hammeren kan sammenlignes med denne tråd.
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Jeg må si meg enig i at slike ting hører hjemme på et museum, men kjenner til problemet med at lånte ting "forsvinner".
Jeg har også ting som burde vært på museum, men kommer aldri til å låne/gi til museum. Da får det heller ligge å støve ned i kjelleren.
Så skal du kvitte deg med noe så selg det på qxl, så er det ingen andre enn du som tjener på det.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Hvordan gikk det med dette hornet?Ble det solgt eller gitt bort til museum?
Dolmen.
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”