Beskyttelsesbriller

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jon-Vegard wrote:Her er en annen type beskyttelsesbriller. Disse har farget "glass" metallgitter på sidene og "innerbriller" med åpning og avstand til de fremre "glassene".
Slike mener jeg å huske at vi fremdeles hadde den gangen jeg avtjente førstegangstjenesten på midten av 90-tallet.
--
Tommy
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jeg fikk slike utdelt under førstegangstjenesten i 90, var vel ikke siste mote så det gikk i vanlige solbriller.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har funnet flere sett som er merket "pnq" med ett liggende 2 tall under, preget inn i pappen.
Attachments
005.JPG
005.JPG (147.22 KiB) Viewed 182 times
006.JPG
006.JPG (146.7 KiB) Viewed 182 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm... Finner heller ikke "pnq" i boka...
Om du snur det til "bud" så havner jeg på en Dampkjelefabrikk, kanskje ikke innertier det heller :?

Erik
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

I og med at det ligger ett totall der, og det står ett punktum etter "q", så regner jeg med at det er "pnq". Om disse er fra krigen vet jeg ikke, men jeg vet at slike briller ble masseprodusert også under krigen.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Ja litteraturen inneholder kun noen få kjente koder etter serien oaa -> ozz...
Denne serien ble tatt i bruk oktober 1944, så det har nok kommet flere til i ettertid, men da var vel enden så nær at det knapt finnes noe offisiell info å oppdrive på kodene... flere av de få kodene som finnes fra de siste månedene er uansett "ukjent produsent"

Men altså de siste fire offisielle er:
kaa -> kzz - Juni 1942
maa -> mzz - desember 1943
naa -> nzz - dugust 1944
oaa -> ozz - oktober 1944

Om man følger dette systemet videre "uoffisielt", så vil jo paa - pzz være neste serie, og qaa - qzz etter der igjen. Hvis denne teorien holder vann kan altså begge brillene være produsert en gang mellom november 1944 - mai 1945, men av hvem?? :?:

Erik
Skåre
Posts: 43
Joined: 27 Apr 2010 17:37

De du fikk i førstegangstjenesten var amerikanske og etterkrigs produsert, vi brukte de også da de var standard i forsvaret gjennom flere tiår og opp til nylig.

Disse tyske støvbrillene går for ca.150-200nok. De er av noe dårligere materiale enn de amerikanske.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har etter hvert funnet flere forskjellige merkinger;
qnz
pnq
pnq m/liggende 2 tall under
otz

Kremen; 1 stk. i grå pakning, stemplet med hvitt noe som kan se ut som "aks 44", evt. "nks 44", disse har fargede glass.

Er det noen som kunne tenke seg noen slike briller, send meg en PM, kunne tenke meg å bytte med noe som jeg trenger, f.eks. jakkemerker fra brann, politi, ambulanse, forsvaret/militæret etc.
Attachments
001.JPG
001.JPG (145.28 KiB) Viewed 74 times
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”