Spørsmål om tyske luer

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erikjo
Posts: 11
Joined: 02 Sep 2011 20:01

Har noen spørsmål om noen tyske offiserluer. Jeg ser at det finnes mange forskjellige typer, men det er spesielt èn ting som jeg lurer på. Noen luer har ørn og eikeløv i metall som bilde 1, mens andre har disse brodert, jf. bilde 2. Ser også at noen har hvite "tau", mens andre ikke har tau, jf. bilde 3. Noe som kan forklare forskjellen? Har det noe med at det etterhvert ble for kostbart å produsere i metall?
Attachments
Bilde 1.jpg
Bilde 1.jpg (292.79 KiB) Viewed 355 times
bilde 2.jpg
bilde 2.jpg (240.24 KiB) Viewed 355 times
Bilde 3.jpg
Bilde 3.jpg (321.54 KiB) Viewed 355 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Uten at jeg er noen ekspert i faget, så vil jeg tro at dette har med rang å gjøre. Altså høyere rang hadde mer forseggjort "pynt". offiserer kunne vel kjøpe sånnt selv utenom standardtingene tror jeg.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vil tro at fargene - her som ellers - sier noe om våpentilhørlighet?

Jeg har et par bøker ("German Headgear in World War II" - Vol. 1 + 2), men dette er "bildebøker" uten noe informasjon. Mulig det kan stå noe i et par andre bøker jeg har om uniformer, men jeg har ikke tid til å sjekke akkurat nå.

Med mindre noen eksperter melder seg, er det jo ingen mangel på spesialbutikker og ikke minst nettforum som dekker dette temaet (søk på nettet gir mye større nedslagsfelt enn et kystfort-forum, hvor det antagelig er overvekt av kompetanse på betong og stål... PDT_Armataz_01_18 ).
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Fargene er våpengrener, hvitt er infanteri og rødt er artilleri.
User avatar
Erikjo
Posts: 11
Joined: 02 Sep 2011 20:01

Er ikke ute etter fargestripene på luene som indikerer våpengren, det vet jeg allerede PDT_Armataz_01_29

Natter: vet du om noen forum eller nettsteder som kan besvare mine spørsmål da? Noen å anbefale?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erikjo wrote:Natter: vet du om noen forum eller nettsteder som kan besvare mine spørsmål da? Noen å anbefale?
Nei, jeg er nok ikke spesielt orientert innenfor dette området (har klart å avvikle diverse samlinger, og er redd for å bli bitt av "basillen" på nytt PDT_Armataz_01_18 ).

Samlerforum er jo kjent dog, AxisHistoryForum er også nærliggende å foreslå. Ellers får du jo en haug med treff på søk med ord som f.eks. german military uniforms forum på Google, så det er bare å velge og vrake :)
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

tatt fra wikipedia:

The dress, service and walking-out cap for all ranks [4] was the peaked cap as finalized in 1934. The semi-rigid band was covered in bottle-green fabric, and the stiff visor was made of black vulcanized fiber or (occasionally) patent leather. The oval wool crown was stiffened with wire into a curved "saddleback" shape with a lofty front. Insignia consisted of the national cockade surrounded by an oakleaf wreath on the front of the band, with the Wehrmachtsadler above; these were stamped aluminum or sometimes embroidered in bullion for officers (silver for company - and field-grade officers and gold for generals). The edges of the band and crown were piped in Waffenfarbe. Enlisted men wore the cap with a black leather chinstrap; officers wore a pair of braided silver or aluminum cords (gold for generals). NCOs were authorized to wear the Schirmmütze when the uniform of the day prescribed the field cap.

Officers' caps were frequently private-purchase and had covers of higher-quality fabric; these were often interchangeable and included summer white and tropical olive versions as well as feldgrau.
[edit] Officers' "old style" field cap or "crusher"

At the same time the M34 side-cap was introduced for enlisted wear, a foldable field cap for officers was authorized. Superficially resembling the Schirmmütze, this cap had a crown of significantly smaller diameter without the wire stiffener, a soft band, and a visor of flexible leather or feldgrau wool. Insignia were jacquard-woven; although no chinstrap was authorized officers often added the Schirmmütze silver cords. This cap was officially replaced by the officers' Schiffchen M38, with a wear-out date of 1 April 1942, but this order was generally ignored and the popular "Knautschmütze" was worn (and sometimes privately made) throughout the war, coming to be known as the ältere Art (old style) field cap.

Officers and NCOs in the field would sometimes remove the wire stiffener from the Schirmmütze to achieve the "crush" look, especially tank crewmen (to facilitate wearing headphones); this unauthorized but widespread practice should not be confused with the true "crusher."
MVH

Roar Handberg
_________________
MAG1
Posts: 1
Joined: 18 Aug 2009 18:34

Høyluer med "tau", eller sølvsnor er offisers høyluer. De med svarte reimer istedet for "tau", er underoffiser eller menige høyluer.

De uten noen snor i det hele tatt har enten fått snora fjernet, eller så er det ei såkalt "crusher" høylue , sånn som på bilde nr. 3. Dette er høyluer som ble laget for ren feltbruk.

Det at noen høyluer har metall merker og noen har broderte, er det at offiserer kjøpte vanligvis skreddersydde høyluer, og da kunne de velge mellom broderte merker, metall merker eller en blanding, for eksempel brodert korkade og metall ørn, eller omvendt.

Fargestripene er som allerede nevnt våpengrenene.
For eksempel:
Rød=artilleri
Hvit=infanteri
Lys gul=signaltropper
Knall gul=kavaleri/oppklaring
Svart=Pioner
Rosa=Pansertropper
Grønn=Gebirgsjäger/Jäger(bergjeger/jeger)
Gress grønn(lyse grønn)=pansergrenader
Mørk blå=medisinsk personell
osv, osv............

Mvh

Magnus
MAG1
User avatar
Erikjo
Posts: 11
Joined: 02 Sep 2011 20:01

Takk for svar! Interessant observasjon er at divisjon Großdeutschlands offiserer ikke har snor, jf. bilde under. Kan støtte argumentet mot at dette er en divisjon beregnet for felten.
Attachments
BUNDES~1.JPG
BUNDES~1.JPG (53.33 KiB) Viewed 256 times
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Erikjo wrote:Takk for svar! Interessant observasjon er at divisjon Großdeutschlands offiserer ikke har snor, jf. bilde under. Kan støtte argumentet mot at dette er en divisjon beregnet for felten.
Nei, det er ikke helt riktig. I dette eksempel har disse offiserene kun valgt å ta de av fordi det var mer praktisk i feltene. Noen gjord det, andre ikke. Av å til kommer man over bilder med disse 'cords' brukt som 'chinstraps'.

forresten, offiseren til venstre er den berømt General Hasso von Manteuffel.

Nå det gjeld Tysk uniformer og personlig utstyr den best plass på nett å spør er Wehrmacht Awards Forum også kjent som WAF
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Hvis du vil ha skikkelig svar, fra folk som virkelig vet hva de sier, så anbefaler jeg deg å sjekke ut www.samlerforumet.net :)
Der er folk som kan så å si alt om Tyske effekter.
TM
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”