Winterkombi für Flüge über Land / Luftwaffe bomb crew

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
sdkfz2
Posts: 3
Joined: 06 Oct 2011 23:00

Har hatt drakten på rens og ble så fornøyd med resultatet at jeg legger ut et par bilder her. Drakten ble funnet på et fly som gikk ned i Troms under krigen av en same som var først på stedet. Siden den gang har den hunget i et uthus og da jeg fant den var den full av vepsebol og edderkopper..men nå er den som "ny" (ihvertfall ren). Mangler bare et par knapper, ellers 100% komplett og original. ( og helt sinnsyk varm!!) Produsert av Karl Heisler, Berlin.

Er det noen som kan si hvilket hodeplagg og fottøy som hørte til en slik drakt? Evt også om noen vet hva som skulle være i lommene. Lommene er ulikt utformet og de er tilpasset med små reimer og stropper som om noe skulle være festet inni lommene.

Image
Image
Image
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

WOW ..Den der flydressen skulle jeg gjerne hatt !!!
Men for og begynne på "toppen" så ble det brukt de gamle skinn/lær hettene til og kneppe fast under haka, de hadde "innebygd" headsett, alstå øreklokker, strupemikrofon eller mic på stang fra den ene øreklokka foran munnen, og flybriller selvsagt. Enkelte ganger hadde de silkeskjerf rundt halsen (eller sydd inn i dressen) med inntegnet kart over aktuelle områder. Til dressen hørte det også med tykke hansker. Og nederst hadde de skikkelig saueskinnsforede halvlange støvler. Allt i topp kvalitet. I det hele tatt tysk utstyr hadde høy kvalitet på det meste. I lommene var det litt forskjellig, det som gikk igjen var nødrasjoner, enkelt navigasjonsutstyr, kompass i en eller annen form, pistol, litt ekstra ammo, det er det jeg kommer på sånn i farten.ED
ErikD
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Vi hadde hjemme en tysk flyverdress som iflg. min far var brukt av jagerflyvere. Iflg ham var den foret med ekte bjørnepels. Ikke vet jeg, men det lignet i hvertfall av farve og tekstur. Dressen var blytung, sid i rompa og uten noen sivil anvendelse. Dessverre ble dressen gitt bort etter at jeg hadde flyttet hjemmefra.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Ole wrote:Vi hadde hjemme en tysk flyverdress som iflg. min far var brukt av jagerflyvere. Iflg ham var den foret med ekte bjørnepels. Ikke vet jeg, men det lignet i hvertfall av farve og tekstur. Dressen var blytung, sid i rompa og uten noen sivil anvendelse. Dessverre ble dressen gitt bort etter at jeg hadde flyttet hjemmefra.
Hei. Ja spesiellt de første årene av krigen ble det brukt bjørneskinn. Og ja, den var jæ... tung og sidrompa, den var ikke akkurat beregnet til og gå utmarsjer med heller ! Men til og sitte "stille" i fly uten oppvarming i flere timer. ED
ErikD
sdkfz2
Posts: 3
Joined: 06 Oct 2011 23:00

Ja det stemmer at det er bjørneskinn inni, og i tillegg er den meget tung. Varmen når jeg testet den i dag var helt enorm, nå kan jeg godt forstå hvordan bjørnene greier å ligge i hi hele vinteren... Skal lure på hvordan de fikk tak i nok bjørneskinn til å lage slike drakter. Det kunne nå ikke være så stor tilgang på bjørn i 40-åra?
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Bjørnestammer har vært utbredt på hele vårt kontinent, men på 30- og 40-tallet var det kun igjen isolerte restbestander i Vest-Europa. Det er nok Øst-Europa som har vært den primære leverandøren av bjørneskinn til krigsindustrien.
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”