hjelm

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Håkon S

Har kjøpt meg en hjelm fra 2 verdenskrig! Og det inni hjelmen står det BML og under står det 111 og under deretter står det 1945!Hvet Ikkje om det e britisk eller amerikansk soldat som har brukt den!
Attachments
20131012_124919.jpg
20131012_124919.jpg (1.44 MiB) Viewed 258 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Jeg er ikke akkurat en ekspert på hjemler, men synes ikke dette ser ut som verken en amerikansk eller britisk hjelm.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

rhandber wrote:Jeg er ikke akkurat en ekspert på hjemler, men synes ikke dette ser ut som verken en amerikansk eller britisk hjelm.
Nja... Dårlig oppløsning og litt vanskelig vinkel, men for meg ser nå dette ut som en standard US stålhjelm i alle fall.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
rhandber wrote:Jeg er ikke akkurat en ekspert på hjemler, men synes ikke dette ser ut som verken en amerikansk eller britisk hjelm.
Nja... Dårlig oppløsning og litt vanskelig vinkel, men for meg ser nå dette ut som en standard US stålhjelm i alle fall.
Jeg lastet ned og roterte bildet, og er vel nå litt mer i tvil mtp de naglene på siden og på toppen... Får nesten ta med svensk som et alternativ i alle fall, men jeg er overhodet ingen ekspert.

Hvis en får se bedre bilder av hjelmen (inkludert innmaten) burde det være lett å slå fast.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Svensk var det jeg umiddelbart tenkte på også
MVH

Roar Handberg
_________________
Håkon S

Mer bilder av hjelmen!

Håkon S
Attachments
image.jpg
image.jpg (35.67 KiB) Viewed 196 times
image.jpg
image.jpg (49.7 KiB) Viewed 196 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Innmaten er i alle fall britisk. Igjen uten å være ekspert på området, vil jeg tippe at det er en britisk Mk IV hjelm (se feks denne eBay-auksjonen).
Neppe brukt under 2. verdenskrig - disse hadde så vidt jeg kan se sin storhetstid under koreakrigen før de ble erstattet av Mk V.

EDIT: Tok et søk, og ser at Mk III (introdusert i 1944) var nesten identisk - forskjellen er innfesting av innmaten (Mk III har en skrue i toppen lik de eldre, mens Mk IV hadde et annet feste som gjorde hjelmen vanntett). Jeg klarer ikke å se hva dette er utfra de postede bildene.
Håkon S

Håkon S
Attachments
image.jpg
image.jpg (983.41 KiB) Viewed 188 times
image.jpg
image.jpg (1.03 MiB) Viewed 188 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Mk IV
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”