Tysk ubåt på grunn

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Tror jammen du har rett.

OK, da vet man hvor. Nå gjenstår det bare å finne ut hvilken ubåt det var snakk om?

Har sendt mail til Gudmundur ved uboat.net, men har ikke fått noe svar ennå.

Ingen av dere som har den tidligere nevnte boka og har steike lyst til å sjekke om det står noe relevant der? Image
Trond
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Stemmer det Jon Vegard! Jeg tror bilde er tatt ved den gule sirkelen et sted. Vi ser ikke Gåserumpa (den lille øya sør for Kommersøya) så det skulle passe bra med plasseringen. Neppe en grunnstøting, dybden er fra 40 til 70 meter i følge båtsportkartet til Statens Kartverk.
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

I alle fall er det snakk om et bilde tatt etter at ubåten var brakt flott igjen.

Her er samme bildet, men med Bjørkøyskjæret ringet inn i rødt.

Avstanden er jo betydelig og vinkelen derfra blir jo helt feil.
Attachments
kart2.JPG
kart2.JPG (59.02 KiB) Viewed 358 times
Trond
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

I følge boken Vestfold i krig av Egil Christoppersen er denne ubåten gått på Børkyskjer utenfor Holmestrand i 1941
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Sto det noe om eventuelt nr på ubåten eller andre identifiserbare opplysninger?
Trond
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Bismarck wrote:Sto det noe om eventuelt nr på ubåten eller andre identifiserbare opplysninger?
Nei, sto bare en vanlig tysk ubåt.
Ser ut til at det er kopiert flere bilder av dette negativet, du har ett og Holmestrand kommune har ett.
Men det sto vertfall årstall, og utifra bilde kan en vel anta at det er i sommer månedene.
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Takker.

Ser ut for at dette kan bli en vanskelig nøtt å knekke. PDT_Armataz_01_10
Trond
odybvig
Posts: 54
Joined: 25 Oct 2007 11:43
Contact:

På et annet forum var det bilde av denne:


Image


Hvis det er samme båt så er dette bilde av U 128 som gikk på grunn nær Langøen 29 juli 1941
Trukket løs 1 august og gikk for egen maskin til Horten
3 august går båten til Kiel

Båten er en Type IXc.
Senket 17 mai 1943 i sør atlanteren av amerikanske båter. 7 døde og 47 fanger.

Hvis man har stedet og ca tidsangivelse, er det relativt lett å identifisere nevnte ubåt
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Ser ikke bildet ditt. PDT_Armataz_01_10
Trond
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Nå heter bildet ubaat1943, sikker på at det er i 41 den gikk på grunn ?

Legger ved begge så de kan sammenlignes.
Attachments
Ubaat1943.jpg
Ubaat1943.jpg (92.75 KiB) Viewed 186 times
ubt_206.jpg
ubt_206.jpg (37.42 KiB) Viewed 186 times
muggost
Posts: 3
Joined: 14 Oct 2016 14:41

Hei, er det fortsatt liv i denne tråden? Jeg kom over den etter et søk på google. Jeg har også et bilde av ubåten som gikk på grunn på Bjerkøyskjæret i Holmestrand.
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Tja, liv og liv. Tråden er blitt 8 år gammel og diskusjonen døde vel i grunnen ut med tiden og manglende dokumentasjon.

Forøvrig finnes bildet i boken "Vestfold i krig" (av Egil Christophersen). Dessverre forteller ikke boken noe mer enn at det skjedde på Bjerkøyskjæret i 1941.

Man har også uttalelser fra personer i Sande historielag som har fortalt at personen som hadde tatt bildet bodde på nettopp Bjerkøya. Vedkommende mente også at denne personen var død, men at bildet var solgt unna etter at det var laget to-tre kopier.

Videre....
Det han kunne fortelle meg på stående fot, var at det ganske riktig hadde gått en U-båt på en del av Bjerkøyskjæret eller Bjerkøyskjærene, fordi skjæret egentlig er en lang undersjøisk morenerygg, med flere skjær eller topper. Han sa selv at han hadde sett bilde av hendelsen, og mente å huske at U-båten stod godt synlig oppå skjæret med slepebåter eller flere båter, som prøvde å dra den av skjæret. Jeg fortalte at bildet ikke viste noe sånt. Vi ble enige om at det kanskje kunne se ut som om bildet er tatt etter at U-båten var dratt av, eller mens den nettopp hadde gått på. Jeg vil si at det første er mest sannsynlig, fordi det ser ut som om om båten er nærmere land enn skjæret... Jeg skal fortsette å forhøre meg, men jeg vil i hvert fall tro at en snakker om samme hendelse her, for som jeg ble enig med fyren fra historielaget om, Holmestrandsfjorden var nok ikke ofte besøkt av U-båter i 1941
Om du har et bilde som hittil ikke er vist hadde det vært flott om du ville dele?
Trond
muggost
Posts: 3
Joined: 14 Oct 2016 14:41

Joda det stemmer det, ubåten gikk på grunn på Bjerkøyskjæret, min farmor Guro var visstnok øyevitne (ikke til selve hendelsen, men til at ubåten sto godt parkert oppe på skjæret). At noen skal ha bodd der ute er lite trolig, da skjæret står ca 1 meter under vann ved høyvann :-) Jeg legger ved bildet jeg har, som riktig nok er av ganske laver kvalitet...
Attachments
PER_SLIDE_S226.jpg
PER_SLIDE_S226.jpg (250.25 KiB) Viewed 81 times
muggost
Posts: 3
Joined: 14 Oct 2016 14:41

Ooops - så nå at det sto at personen som tok bildet bodde på BjerkØYA - ikke skjæret... Sorry :-)
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”