Oversikt over tyske fartøyer i Norge etter 1942

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Kriegsmarine overførte jo det meste av sine overflatefartøyer (i hvert fall av noen størrelse) til Norge fra 1942 og utover. Er det noen som har oversikt over hvilke fartøyer (og/eller fartøystyper) som var stasjonert her i landet i 1943/44/45?

Inge S
RasmusTerne

Hei.

Fra 1942 var det av større overflate-fartøyer under Marine Gruppe Nord
stasjonert i Norge :Slagskipene Tirpitz og Scharenhorst, krysserne Lutsow, Printz Eugen, Adm.Scheer,Adm.Hipper, Køln og Nurenberg.
Av disse var det i -44 bare Tirpitz og 4., 5.og 6. jagerdivisjon tilbake.(12 stk.) De andre var senket eller under reperasjon. Da Tirpitz ble senket ved Håkøya 12.november-44 var jagerne sendt sørover.Dette var: Carl Galster, Theodor Riedl, Hans Lody, Eric Steinbrink, Z 27, Z 29, Z 30, Z 31, Z 33.
Digresjon: Sjefen for 4. jagerflotilje på Z 29 var Kapitan-zur-See Rolf Johannesen. Nesten norsk?
Mener jeg har noe info om 4. jagerflotilje fram til slutten av krigen. men finner den ikke for øyeblikket.
Andre som har korrigeringer/informasjon?
Sigfred R.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

En foreløpig oversikt over skip (jagere og større) som lå på Trondheims red og Åsen marinebase til forskjellige tider, jeg har tatt med for hele krigen:

Tirpitz (slagskip i Bismarck-klassen), ankom Fætten første gang 16.01.42
Gneisenau(slagskip i Gneisenau-klassen), 06.40 Operasjon Juno
Scharnhorst (slagskip i Gneisenau-klassen)
Admiral Hipper (tung krysser i Hipper-klassen), 09.04.40, 06.40 Operasjon Juno, ankom Lofjord 21.3.42 sammen med jagerne Z-24, Z-26, Z-30 og tre torpedobåter.
Prinz Eugen (tung krysser i Hipper-klassen), ankom Lofjord 23.2.42
Admiral Scheer (panserskip/tung krysser i Deutchland-klassen), ankom Lofjord 23.2.42
Lützow (panserskip/tung krysser i Deutchland-klassen), Lofjord 05.42, 06.42
Nürnberg (krysser i Nürnberg-klassen) 06-07.40, 04-05.43
Z4 Richard Beitzen (Zerstörer i 1934-klassen), 14-17.01.42 (Tirpitz-eskorte)
Z5 Paul Jacobi (Zerstörer i 1934A-klassen), 14-17.01.42 (Tirpitz-eskorte)
Z7 Hermann Schoemann (Zerstörer i 1934A-klassen), 06.40 Op. Juno, 03.42
Z8 Bruno Heinemann (Zerstörer i 1934A-klassen), 14-17.01.42 (Tirpitz-eskorte)
Z10 Hans Lody (Zerstörer i 1934A-klassen), 06.40 Operasjon Juno
Z12 Erich Giese (Zerstörer i 1934A-klassen)
Z14 Friedrich Ihn (Zerstörer i 1934A-klassen)
Z15 Erich Steinbrinck (Zerstörer i 1934A-klassen), 06.40 Operasjon Juno
Z16 Friedrich Eckoldt (Zerstörer i 1934A-klassen), 09.04.40
Z20 Karl Galster (Zerstörer i 1936-klassen), 06.40 Operasjon Juno
Z24 (Zerstörer i 1936A-klassen)
Z26 (Zerstörer i 1936A-klassen)
Z28 (Zerstörer i 1936A-klassen), eskorterte Scharnhorst til Norge og ble skadet ved et bombetreff på Trondheim havn i juli 1943. Skipet kan ha båret navnet Drontheim.
Z29 (Zerstörer i 1936A-klassen), 14-17.01.42 (Tirpitz-eskorte)
Z30 (Zerstörer i 1936A-klassen)

Katapultskip lå på Trondheim red (Ilsvika) under store deler av krigen.
Disse var:
Bussard (SP 21) 05.44-09.44
Falke (SP 22) 10.44-?
Friesenland (tidl. Lufthansa) 09.40, 09.41-10.41, 02.43-06.43, 03.45-05.45
Westfalen (tidl. Lufthansa) 05.41-?, ?1942, ?1943

I tillegg kommer U-båter, E-båter, minesveipere, torpedobåter (korvetter), transportskip, verkstedskip, luftvernskip, forpostbåter, eskorteskip, skole-/treningsskip mm.

2 torpedobåter som vites å ha vært innom Trondheim:
Tb Falke (Torpedoboot i 1923 Raubvogel-klassen), 06.40 Operasjon Juno
Tb Jaguar (Torpedoboot i 1924 Raubtier-klassen), 06.40 Operasjon Juno

Andre:
Bukarest (Parkschiff d.Lw.)
Deime (Netzwerkschiff - Netzsperreverband Gru. Drontheim)
Genua (Netzleger)
Pelagos (Versorgungsschiff)

Det kan også nevnes at det uferdige hangarskipet Graf Zeppelin skulle ha hatt Åsen/Trondheimsfjorden som base.

Aktuellt nettsted:
http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ships/index.html
Eks på klipp omhandlende Scharnhorst fra www.german-navy.de:
11-12.02.1942: Operation "Ceberus":
Flagship during the escape the English Channel: Scharnhorst, Gneisenau and CA Prinz Eugen , eescorted by 6 destroyers (Paul Jakobi , Richard Beitzen, Friedrich Ihn, Hermann Schoemann, Z25, Z29) and 14 torpedo boats (e.g. Kondor, Jaguar, T12, T13), return to Germany.

March 1943: In the third attempt, the Scharnhorst sails to northern Norway and is stationed in the West Fjord/Alta Fjord.

06-07.09.1943: Operation "Sizilien": A squadron consisting of Tirpitz , Scharnhorst and 9 destroyers (Erich Steinbrink, Karl Galster, Hans Lody, Theodor Riedel, Z27, Z29, Z30, Z31, Z33) attack the enemy base on Spitzbergen.

Sep - Dec 1943: Scharnhorst is first stationed in the Kaa Fjord, then in the Lang Fjord.

25.12.1943: Under the command of Conter-Admiral Bey, the Scharnhorst and destroyers Z29, Z30, Z33, Z34 and Z38 tries to find and attack the convoy JW-55B on its way to Murmansk. The Scharnhorst is detected by British Cruisers after she left her escorts. After several attempts, the British battleship Duke of York locates the Scharnhorst .

26.12.1943: After several hours, the Scharnhorst is sunk at 7:45 pm. Only 36 crew members survive.
JornN
RasmusTerne

Det kan vel også nevnes luftvernskipene Thetis,(ex.KNM Harald Haarfagre), og Nymphe,(ex.KNM Tordenskjold).
Sigfred R.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ved en link som gir en enkel og grei oversikt.
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/km/bdp-bdk.htm
mvh
Paul S.

P.S.
Det kan også nevnes at det uferdige hangarskipet Graf Zeppelin skulle ha hatt Åsen/Trondheimsfjorden som base
Har du noen kilder som refererer til dette ?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... story.html
Sitat:
The planned naval base for the carrier was Drontheim, at the south end of the Faettenfjord.
JornN
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... story.html
Sitat:
The planned naval base for the carrier was Drontheim, at the south end of the Faettenfjord.
Takker for det. Viser jo tydelig at det var tankespinn, noe det var mye av på den tiden :-)
mvh
Paul S.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Takker for all tilbakemelding. Grunnen til at jeg spør er at vi grubler på en ny utstilling om Kriegsmarine i Norge, som en forlengelse av utstillingene våre om kystfortene på Helgeland. Årsaken for at så mye av den tyske marinen ble sendt til Norge er jo i stor grad sammenfallende med den store satsningen på kystfortutbyggingen i landet, frykt for alliert invasjon.

Ser at denne siden: http://www.allwoodships.com/MilitaryShi ... s-LIST.htm selger modeller av flere av skipene. Noen som vet om andre steder hvor man kan få modeller? Må være ferdige modeller da vi desverre ikke har tid til å bygge selv.

Inge S
Last edited by Gronsvik on 03 Nov 2009 13:28, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Til den prisen vil jeg tippe du kan finne flere hobbybyggere i Norge som er villige til å trø til for "dugnadslønn! :-)
Hva med å kontakte f.eks http://www.ipmsnorge.org/portal og høre?

Evt. legge ut en forespørsel i "modell" kategorien her og se om noen kontakter deg? Er jo flere habile modellbyggere i kulissene her virker det som :-)

Erik
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Til den prisen vil jeg tippe du kan finne flere hobbybyggere i Norge som er villige til å trø til for "dugnadslønn!
Takk for forslaget. Har vel tenkt litt i de baner selv også.

Uansett vil dette bli så kostnadskrevende at hvis det skal lages ei utstilling med 4-8 skipsmodeller i montre og alt annet som skal med av bilder, illustrasjoner, gjenstander og bannere, så må jeg lage et forprosjekt og finne en mer eksakt kostnad slik at jeg kan søke om midler. Ser jo at dette raskt passerer i hvert fall 100.000,-

Inge S
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Mye oppmerksomhet gå til de større skipene som gjor egentlig relative lite. I motsetning Kriegsmarinens mindre fartøyer, Minensucher, R-boote, VP-Boote, U-Jäger osv. Hadde en ganske travelt å langt mer farlig krig og det gjenspeiles i antall høydekorerte som kom fra den bransje.
Synd at de er nesten glemt syns jeg.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Enig med deg simonorch
Mye spennede historier rundt de mindre Kriegsmarine fartøyene, så var de jo rundt omkring over alt!
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Selv om de store fartøyene kanskje ikke var blant de som deltok i flest operasjoner, så representerte disse med sitt potensiale en stor trussel for de Allierte. De tyske slagskip og kryssere la beslag på store Allierte ressurser og flåtestyrker. Det er mulig å forestille seg hvordan en konvoi hadde sett ut etter et møte med en håndfull av de største tyske overflateskipene. I tillegg fikk disse politisk - og mediaoppmerksomhet og var også derfor en faktor man måtte regne med.

Jeg tror mye av grunnen til etterkrigsoppmerksomheten kommer av selve størrelsen, mystikken av disse skipene som lå å gjemte seg og som alle jaktet på, og antallet personer som til sammen tjenestegjorde på disse fartøyene. Etter krigen tror jeg for eksempel det var veteranforeninger for de fleste store tyske krigsskipene.
odybvig
Posts: 54
Joined: 25 Oct 2007 11:43
Contact:

Gronsvik wrote: Årsaken for at så mye av den tyske marinen ble sendt til Norge er jo i stor grad sammenfallende med den store satsningen på kystfortutbyggingen i landet, frykt for alliert invasjon.

Inge S
Den primære grunnen til samling av tunge overflatestyrker i Norge var bekjempelse av konvoyfarten til Murmansk. Samt at i dette området lå skipene utenfor rekkevidde til allierte bombefly. Dermed ungikk man stadige irriterende flyangrep, samt at luftwaffe fikk frigjort avdelinger som var bundet til flåtebeskyttelse på kontinentet.
Dette er også grunnen til operasjon Sizilien, angrepet på Spitsbergen, som var en demonstrasjon på at "æddabedda" dette er vårt området og her operer vi fritt.

Frykten for angrep/invasjon i Norge under krigen var aldri spesielt stort. Det var en mulighet, men tysk etteretning definerte den som relativ liten.
Hitler derimot, var noe mer opptatt av dette (og Churchill). Men det var mer på et politisk plan. Derfor vaset om sjebneområdet nord.
Den tyske utbygging av kystforsvaret var hovedsaklig et resultat av planer fra midten av 1941. Disse ble noe endret etter førerordre nr 50 (tror jeg), men planene fra 1941 ble stort sett fulgt.

mvh
Olve
RasmusTerne

odybvig skrev:
rykten for angrep/invasjon i Norge under krigen var aldri spesielt stort. Det var en mulighet, men tysk etteretning definerte den som relativ liten.
Hitler derimot, var noe mer opptatt av dette (og Churchill). Men det var mer på et politisk plan. Derfor vaset om sjebneområdet nord.
Den tyske utbygging av kystforsvaret var hovedsaklig et resultat av planer fra midten av 1941. Disse ble noe endret etter førerordre nr 50 (tror jeg), men planene fra 1941 ble stort sett fulgt.

mvh
Olve
Litt utfyllende om Hitlers syn på utbyggingen i nordområdene.Samlet og ført i pennen av Gunnar Røsok.
(HSD historie)
Sigfred R.
Attachments
Hitler om utbyggingen i Norge.pdf
(31.38 KiB) Downloaded 36 times
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”