Zerstörer Norwegen 5 - Zn-5 (Horten)

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg har et fotoalbum med bilder fra Horten 1942/1943. På bildene er det et skip på størrelse med en jager som blir sjøsatt. Jeg skulle gjerne vist hvilket skip dette er. Er det noen som kan hjelpe meg?

Jeg tror det bare var et par båter som ble sjøsatt i Horten under krigen, derfor iriterer det meg grenseløst at jeg ikke klarer å finne ut av det. Jeg tror det står omtalt i en bok som heter "Norske våpen i tyske hender" hvem disse skipene er, men jeg finner ikke den boka noe sted. Hjeeeeeeelp PDT_Armataz_01_05

Jeg har lagt ved et bilde av skroget etter sjøsettingen i Horten.
Attachments
Sjøsetting Horten 1.jpg
Sjøsetting Horten 1.jpg (30.34 KiB) Viewed 294 times
Mvh. Stian
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det ser ut som å være skroget til en av de to ex-norske destroyerne som ble ødelagt i sabotasje høsten 1944.

Da jeg var med på en hvite busser-tur for noen år siden, hadde vi oss et tidsvitne på turen som hadde vært teknisk tegner på verftet i Horten da sabotasjen skjedde. Han ble visst sendt til Sachsenhausen p.ga dette.

Se også:
http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... index.html

Flytter denne tråden til Kriegsmarineseksjonen.
Mvh
Tormod
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Tusen takk Tormod! Jeg leita lenge etter detta her, iriterte meg grønn at jeg ikke kunne finne det selv. Kjempe glad for hjelpen. Ut fra datoen må dette være skråget til "Zerstörer Norwegen 5" som er avbildet. Hjertlig takk :D

Hilsen Stian
Mvh. Stian
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”