Forholdet Kriegsmarine - Luftwaffe (torpedo)

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg er nysgjerrig på forholdet mellom Kriegsmarine og Luftwaffe ift. felles og overlappende ansvarsområder?
KM hadde mange fartøyer med fly/små helikoptere og LW hadde en rolle i krigføringen til havs med bla. torpedobombere.

Jeg har sett en rekke bilder og annen informasjon som tilsier at det ift. torpedo har vært et samarbeid: KM-lagere med lufttorpedoer, KM-personell som regulerer lufttorpedoer, arkivmateriale som viser at TVA jobbet med parallelle utviklingsprosjekter for våpen til KM og LW (felles prosjekter med bla. tennapparater som skulle benyttes i både marine- og lufttorpedoer)... Jeg har også sett påstander om at LW var en del av KM intil starten på krigen, noe som åpenbart feil, dog lurer jeg på om det kan ha vært tilfelle at en del av torpedovåpenet ble skilt ut til LW?

LW opererte torpedobombere i Norge - vet noen om det var et samarbeid på våpensiden med KM (lager/verksted), eller var det separate organisasjoner?
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”