Kleinkampf flotillen 1/265

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

hvilken type er det?


Werner
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Yngvar wrote:Elektriske torpedoer til Biber enmans ubåt
Ser ikke torpedoen til høyre skikkelig.
Torpedoen til venstre er en tysk T1 modifisert for trådstyring. Det er den gamle tyske G7a, den elektriske versjonen het G7e. Som man ser av bildet har torpedoen eksosutløp i propellnavet - altså en termisk torpedo.
JEF
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Heldige folk som får restaurere noe sånnt! Noen som vet hvor jeg får tak i en slik torpedo? PDT_Armataz_01_14
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Marinen har forsatt en del slike liggende.

Vi fikk 2 torpedoer fra bergen til Søgne blant annet.


Werner
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ligger en del på Marinemuseet, kontakt sjefen der, Hr Oseth

Mvh
Yngvar
Attachments
DSC04285.JPG
DSC04285.JPG (158.21 KiB) Viewed 326 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Hehe, takker for info! Jeg må nok ha et museum eller lignende for å få en torpedo, tviler på at stuepynt er sak de støtter. PDT_Armataz_01_14

Det hadde vært veldig interessant å restaurere en og fått gang på motoren igjen!
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Ser ikke disse torpeder helt nytillverkede ut? Är de helt nytillverkade eller er de kun renoverede?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

De er pusset opp til bruk på Marinemuseet i Horten. De to til venstre skal henges på en av enmanns ubåtene. Ingen av de er nye.

Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

har de endelig blitt ferdig med Biberen?

sist jeg så den så satt det vanlige vindusruter i den, har de kansje fått den eutentisk?


Werner
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Nesten ferdig, ser det ut som, men bare tynt glass i vinduene ennå.

Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Regnet neste med det.

Vi lånte tårnet til Søgne og fikk ta en avstøpning av det, det var i grunnen derfor vi oppdaget det.

håper allikevel det blir et bra utstillingsobjekt.

Werner
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ser ut til at den til høyre er T1 mod 1, mens den ved siden av er en T1 (den ligger opp ned, så det er litt vanskelig å være 100% sikker). Ved siden av denne ligger så vidt jeg kan skjønne en svensk TP612. De øvrige er nok britiske Mk VIII / Mk IX, evt. kan en av disse også være en gammel norsk modell?
Yngvar wrote:De er pusset opp til bruk på Marinemuseet i Horten.
Bildene viser ingen tegn på at de er pusset opp. Dette er torpedoer som har vært i "daglig tjeneste" frem til 1999. Når man vasker av tectylen er de rimelig blanke og fine under (noen rustflekker finnes nok, men dette ble kontrollert og pusset bort ifm. de regelmessige vedlikeholdsrutinene).
Yngvar wrote:De to til venstre skal henges på en av enmanns ubåtene. Ingen av de er nye.
Ikke helt autentisk, siden miniubåtene benyttet G7e (for Biber var disse i tillegg modifisert noe med mindre batteripakker). T1 mod 1 ser i alle fall malplassert ut for en som kjenner forskjellen.

Som en kuriositet kan det jo nevnes at det britiske ubåt-museet i Gosport har en Biber som er (eller i allefall på et tidspunkt var) utstyrt med en T1 mod 1. Hvordan den havnet der kan man jo undres på (kjenner ikke til andre enn Norge og Danmark som modifiserte T1 på denne måten, og ut fra bildene kan det se ut som en norsk versjon).
Last edited by Natter on 18 Feb 2011 14:25, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Asbjørn² wrote:Det hadde vært veldig interessant å restaurere en og fått gang på motoren igjen!
De har neppe behov for mye restaurering, da de er blitt regelmessig brukt og vedlikeholdt de siste 60 år.
Mht. å "få start på" motoren, så snakker vi ikke om noen vanlig forbrenningsmotor (krever bla. en kruttladning for å starte forbrenningen i varmekammeret). Den er uansett ikke konstruert for å gå "i friluft" (maskinen er vannkjølt). Om man skulle prøve, vil det også være tilrådelig å sørge for at den er skikkelig fastspent: Selv om maskinen opptar under 50cm av torpedoens lengde på over 7m, yter den 350Hk ved maks hastighet (44kn)...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

werner wernersen wrote:Det du så bildet av er nok de 4,5 ubåtene som lå nedgravd i Søgne sentrum.
Søgne kommune fikk beholde 1 og resten ble sendt til Marine museet i Horten.
Var dette Bibere? Hvor er den som ble igjen oppbevart/ utstilt?

Noen som vet om andre bevarte miniubåter her til lands utover de følgende:
Biber og Marder på MMU
Biber (delvis org.) og 2 x Marder på HOS
Biber (delvis org.) på Kvalvik fort
? i Søgne

Mener jeg har sett et par Marder (evt. Neger) andre steder, men det er evt. lenge siden, og hukommelsen kan spille meg et puss...
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Biberen i søgne er ikke utstillt pr dato, jeg vet ikke hvordan det går med restaureringen, men de holdt på å omtrent bygge ny pga rust.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”