Bilde av panservogn i Oslo

Tyske stridsvogner, beltevogner og andre større og mindre kjøretøy som ble brukt I Norge. Dette kan også inkludere ex-norske kjøretøy og andre utenlandske kjøretøy som ble rekvidert eller tatt av tyskerne.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

I tidskriftet Tobias for Oslo Byarkiv, nr 2/2010 er der ett bilde av en tysk panservogn i Oslo. Ser der er noe ekstra "greier" på tårnet som ser ut som rør, og noe mer solid på siden.Har merket de av og lurer på om noen kan si hva disse to "greiene" er.
Kan nevne at tidskriftet har som tema : Okkupasjon og oppgjør og kan sikkert fåes ved henvendelse til Byarkivet.
mvh
Paul S.
Attachments
Tobias.jpg
Tobias.jpg (85.42 KiB) Viewed 554 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kan det være snakk om påheng for et ekstra lag av sånne "Schürzen" dekningsplater? (utenpå det som allerede er satt på)
http://www.lonesentry.com/articles/ttt/ ... g-ww2.html

Bildet av stridsvognen ligger forøvrig ute her:
http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/ar ... 1-961.html
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kan det være snakk om påheng for et ekstra lag av sånne "Schürzen" dekningsplater? (utenpå det som allerede er satt på)
http://www.lonesentry.com/articles/ttt/ ... g-ww2.html
Ser sånn ut ja :-) Form og plassering passer.
Takker så mye.
mvh
Paul S.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

virker litt rart at de skulle hatt så store plater hengende fra tårnet? :P
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Vanskelig å si egentlig, men tenkte kanskje at det kunne være snakk om en salgs lokal modifikasjon for oppheng av ekstra beskyttelseplater utenfor de ekisterende plater.

Hvis jeg skal komme med noe mer tankespinn her så kan opphenget også være for f.eks pionerutstyr? Med tanke på at det var en mangel på stridsvogner og halvbeltevogner i Norge, så kan de få kjøretøyene ha blitt gitt ekstraoppgaver som egentlig skulle ha blitt utført av andre pansrede kjøretøy.
Mvh
Tormod
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Stutzpunkt wrote:Kan det være snakk om påheng for et ekstra lag av sånne "Schürzen" dekningsplater? (utenpå det som allerede er satt på)
http://www.lonesentry.com/articles/ttt/ ... g-ww2.html
Det du refererer til er den StuG, dvs. uten dreibart tårn. Det går ikke an å henge slike plater fra tårnet på en tridsvogn der tårnet skal dreie.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ikke?
Kanskje jeg skulle ha valgt dette bildet som er litt mer representativt for spørsmålet og ikke en StuG.

Image
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nå har jeg skummet gjennom alle de ca 15 bøkene jeg har som omhandler Panzerkampfwagen IV, men finner ingenting som ligner denne blant de mange hundre bildene der. Denne vognen har jo åpenbart "schürtzen" montert (kun på tårnet, men festene for sideplatene på chassis er også montert, uten plater), og jeg skjønner ikke hvorfor de evt. skulle ha montert ett sett til (ikke ville det gitt noe spesiell effekt, og det ville nok i tilfelle vært snakk om en "feltmessig" tilpasning, som en skulle tro var mer plausibel ved fronten enn i Norge..?).
5mm panserplater veier jo ikke så rent lite heller, og disse stengene virker for spinkle til dette formålet (har enda ikke sett bilder av "schürtzen" montert med annet enn kraftige vinkeljern...).

Om de er ment for oppheng, så ville jeg tippe på lettere ting (kamuflasjenett?). Det første som slo meg dog, var at det kan være antenner (har sett slike på lettere "spähwagen")?

Er ingen ekspert på panser dog, så alt er bare spekulasjon fra min side :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Bilde av "schürtzen" montert på PzKpfw IV sett fra oven:
Attachments
PzKpfw IV schürtzen.jpg
PzKpfw IV schürtzen.jpg (293.54 KiB) Viewed 482 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Mitt forslag er rekkverk til bruk ved personelltransport.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Takker så mye for svar.
mvh
Paul S.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Det sto jo inne på den nettsiden som ble foreslått at dette ble brukt blant annet for å hindre fienden i og kunne identifisere hvilken type stridsvogn dette er på lange hold. En annen teori er at det kan ha hvert et slags skjold mot flammekaster, da man vil treffe det ytterste skjoldet og få varmen stoppet i skjoldet istedenfor å forvandle tanksen til en bakerovn. en tredje teori er at dette bare er ennå et desperat forsøk på å forbedre allerede alt for dårlige stridsvogner. en fjerde teori er at dette til en hvis grad vil funke positivt ved treff fra boys antitankrifle og fra panserbrytende ammo, da kula vi deformeres i det ytterste skjoldet og treffe tanksen med betydelig mindre kraft. panserbrytende vil da eksplodere utenpå. Det vises jo også at det er luker på innsiden av skjoldet slik man kan kanskje lufte uten større rissiko. en femte teori er at dette skal ha psykologisk effekt på både besetning og fiende da vognen ser "betydelig" sterkere ut. Bare noen teorier dere kan tenke over. noen av de koliderer sikkert med hverandre men det er da noen forslag. PDT_Armataz_01_29
ow
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

det minnes litt om radio antenna ut i fra tykkelse, ellers so hva med for kamuflasje eller presening hvis vognen måte stå ute mye om vinter..men bildet er tatt på sommer?

uansett tilhører panzeren den 25 Panzer division og panzer regiment 9.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

25. Panserdivisjon forlot Norge høsten 1943. De deler av divisjonen som ble igjen dannet grunnlaget for en ny avdeling; Panzer Divisjon Norwegen (november 1943) 25. Pz. Div etterlot Pz III vogner i Norge og fikk nye Pz IV vogner ved ankomst på kontinentet.

Pz.Div. Norwegen ble i mai 1944 overført til Danmark for å erstatte de tap 25. Pz.Div hadde hatt på østfronten.

De deler av avdelingen som ble igjen i Norge dannet deretter Panzerabteilung Norwegen.
I juni ble denne omdøpt til PanzerBrigade Norwegen.

Litt senere i juni (28.6.1944) blir Sturmbrigade Norwegen beordret oppsatt.
Som består av:
-Brigade stab
-Pz.Gren.Btl Norwegen (tidligere Sturm-Btl. fra Armee-Waffenschule AOK)
-Pz.Abt. Norwegen (tidligere PanzerBrigade Norwegen)
-Sturmgesch.Abt. Norwegen (tidliger en del av PanzerBrigade Norwegen)
-Lehr-Battr. Norwegen (10,5 cm le.F.H. 16 oppsatt av AOK Norwegen)

Alt utstyret er framdeles det som ble satt igjen av 25. Pz.Div i 1943

I juli 1944 blir avdelingen omdøpt til Panzerdivision Norwegen (dette for å skjule avdelingen egentlige størrelse)

I august blir avdelingen igjen omdøpt til Panzerbrigade Norwegen.
Begge betegnelser blir brukt fram til krigsslutt.

1.5.1944 har avdelingen en styrke på 6522 personer

I mars 1945 har avdelingen følgende vogner

Stab: 5 x Pz III 5cm l og 4 x Pz III 7,5cm k
1 komp: 5 x Pz III 5cm l og 8 x Pz III 7,5cm k
2 komp: 5 x Pz III 5cm l og 8 x Pz III 7,5cm k
3 komp: 5 x Pz III 5cm l og 8 x Pz III 7,5cm k
4 komp: 5 x Pz III 5cm l og 8 x Pz III 7,5cm k
Sturmgesch.Abt. : 10 x StuG III 7,5 cm l

5. februar 1942 blir det beordret oppsetning av Panzerverband Norwegen (som operativ bevegelig reserve under AOK).
Avdelingen skal bestå av Pz.Abt 214, Batterie Oslo og Schützenverbandes Oslo.
Sistnevnte er en infanteriavdeling som ble satt opp som nærforsvar av Oslo. Avdelingens hester skal overføres til Armee-Pferdepark
Batterie Oslo skal dannes av personell fra 69, 214 of 181 Infanteridivision

Foreløpig oppsett (av 5.2.42)

Panzerverband Norwegen
-Schützenregiment (Schützenverbandes Oslo)
-Panzerabteilung (Panzer-Abteilung 214)
-Artillerie (Batterie Oslo)

Den 9. februar blir Panzerverband Norwegen beordret (av O.K.H.) omdøpt til Panzer Division Norwegen
Schützenverbandes Oslo beholder grønn Waffenfarbe.

Den 14. februar 1942 blir Panzer Division Norwegen beordret (av O.K.H.) omdøpt til 25. Panzer Division.

litt info om 25 panzer division her. takk til odybvig for den. hvis det iike er greit at jeg bruker det som lå ute på forumet så send meg en pm og jeg skal slette det. PDT_Armataz_01_29
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

hmm...... finner ikke regiment 9 før vognene ble sendt til ukraina.
ow
Post Reply

Return to “Tyske stridsvogner og kjøretøy”