Sånn kan det også sies...

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

http://www.fosna-folket.no/incoming/article1049712.ece

Triste etterlatenskaper... Nei rein historie.
RasmusTerne

Hei.
Er helt på linje med journalisten her.Det er mange minner fra okkupasjon og fremmedstyre som burde vært fjernet! f.eks Slottet ,Stortinget ,Karl Johan statuen.(svensk fremmedstyre),Kvadraturen i Kr.sand,Vardøhus festning (dansk fremmedstyre).Tenk om barn klatret på løvene utenfor Stortinget og falt ned og slo seg? Skulpturer som attpå til ble hugget ut av norske straffanger.Nå må stat og kommune gripe inn! (ironi)
Litt alvor;dette bekrefter vel den nylig publiserte undersøkelsen om journalisters generelle kunnskapsnivå?
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fosna-folket er hva vi lokale kaller "fosna-arket". hehe. Ikke alltid mye å lese, men av og til glimter de med noe krigshistorisk. Dette var jo skrevet på 78 og da har man ikke lov til å se på dette som noe historisk.. alt for tidlig.

Denne bunkeren har jeg ikke sett og den er vel borte? Ser ut som en R501, men jeg fatter ikke hva som er på toppen.. Erik E, har du sett noe som ligner?

ErikH
RasmusTerne

Hei.
Var kanskje litt rask på avtrekkeren.Sjekket ikke datoen på den orginale reportasjen. PDT_Armataz_01_19 Men jeg må dessverre (av egen erfaring) at holdningen som reportasjen viser ikke er noe ukjent fenomen i dag heller,"få vekk rasket"
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser ut som en R501, men jeg fatter ikke hva som er på toppen..
Enig i at det må være en R501, men spørs om den ikke er utgravd, dvs. det har sikkert vært en kunstig haug rundt.
Usikker på klossene på taket, men må nesten være noe radiomast greier?

Erik
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Er ikke helt sikker , men jeg tmener at bunkeren var på Opphaug. Hva den hadde vært i bruk til vet jeg ikke.
borge.mohus
Posts: 185
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Dette tror jeg er på gården Solstad på Utstrand
http://1881.to/qU5Z3q
Lat: 63º 43' 42.029''
Lon: 9º 38' 24.324''

Flyfoto fra Yrjarheimbygdslag sin samling fra 1961 viser det kanskje fra en bedre vinkel.
http://www.yrjarheimbygdslag.no/fotogra ... /b_674.htm
Solvang 1961
Solvang 1961
674.jpg (148.76 KiB) Viewed 162 times
Børge
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Stemmer nok det.
Bunkeren var en Gruppenunterstand R501 som lå i senter av Stützpunkt XIII. Var planlagt brukt av Forsvaret (IR 13) i mange år. Mener å ha hørt at den ble hakket i biter ca 1983.
Forsvaret rundt Ørland fra tysk side bestod i hovedsak av en "ring" bestående av 14 ytre støttepunkter pluss luftvernbatterier, kystbatteriene Hovde og Hoøy. I tillegg kom det indre forsvar av flystripa med stridsvogner, stridsvogntårn bemannet av en egen Luftwaffe-nærforsvarsavdeling. Tårnbatteriet på Austrått med støttepunktene Rønshaugen og Ottersbo samt Ervika m/Tinbua og Sæter lå i hovedsak utenfor denne "ringen".
JEF
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”