noen som bruker GPS?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

selv har jeg ikke kommet lengre enn at jeg tar ca. mål når jeg tegner inn avstanden til de forskjellige bunkere. Det blir fort unøyaktig, men raske skisser blir som regel det.

Lurer på om det er noen som har begynt med gps og hvilke erfaringer dere har med dette. Det kan jo kanskje bli litt mye informasjon?

Er det kanskje like lurt å printe ut toppografien på området og deretter legge inn data?

Hårberg
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Hei !

Har du prøvd www.norgeibilder.no ?Denne siden har flere tjenester og tilby.Artig side hvor man kan lete seg frem til kystfort,nesten som Google Earth. :D

Mvh.
Tronni
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ja, et bra verktøy, men litt vanskelig å bruke hvis man er ute i felten. tenkte mer på kartlegging av områder hvor man etterpå logge inn alle installasjonene på gps.
Kunne sikkert logge i GPS for å så gå inn på Norgeibilder for å sette inn data.

et minus med google og norgeibilder er at mye mangler ennå.

E
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Forsøk denne linken: http://demo.geodata.no/gdwk44/

mvh
Tormod
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hallo

Museet der jeg arbeider skal kjøpe inn en GPS til plotting av krigshistoriske kulturminner (deriblant kystfort og diverse bunkere og stillinger på kystfortene). Plottingene vil bli overført til kartsystemet ArcGIS / ArcView.

Vi trenger imidlertid utstyr med god posisjonsnøyaktighet. Under 5 meter avvik, helst innenfor 1 meter. Vet det er noe som heter EGNOS og DGPS som skal gi bedre nøyaktighet enn vanlig GPS, men vet ikke helt hva det er, hvordan det fungerer, hva det koster, om det er nøyaktig nok eller hvor man får tak i slikt utstyr. Noen som kan forklare dette?

Ellers skal jeg ned til Oslo i slutten av uka. Er det noen som vet om spesialbutikker for slikt utstyr, evt. andre butikker der de har peiling?

Mvh. Inge S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, jeg ser du tyvstartet spørsmålet på et annet forum PDT_Armataz_01_14 , men ser jo ut til at gutta på gps-forumet vet hva de snakker om. Nå har jeg ennå ikke helt testet ut min nye gps med kamera, men jeg regner ikke med å komme meg under 3-5 meter med første trykk, men hvis jeg "krysspeiler så vil jeg komme meg under 1 meter, men det vil ta lang tid. isåmåte er jeg fornøyd med at systemet med Navpix er at jeg får et bilde av området når jeg trykker for gps-koordinater og dette til under 2000 kroner! Men jeg skal gå igjenom mine data for å se hvor nøyaktig det blir... ("hinker nå videre til hovedpc PDT_Armataz_01_11 !)

Erik H

ps. en link til et bra gps-forum http://www.gps.no/mbbs2/forums/forum-view.asp?fid=7
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Heisann

Begynte å bruke GPS i 2002 på noen plasser.
Her er en smakebit fra Bodø, så Erik, hvis du skal nordover i sommer så kan du jo kanskje sjekke dem ut og se om nøyaktigheten stemmer sånn høvelig ;)

Thomas
Attachments
Førståsen, Skeidalen Bodø
Førståsen, Skeidalen Bodø
Førståsen-GPS.jpg (100.66 KiB) Viewed 228 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Det vanlige håndholdte GPS systemet har jo ett avvik som man vet. Før snakket man om at der var lagt inn ett lite avvik i forhold til militært og sivilt bruk. Om dette stemmer og om det gjelder nå også vet ikke jeg.
Søker man på nett på f.eks GPS+avvik så får man jo oppe det man trenger å vite, nemlig det faktum at alle GPS dippedutter har ett avvik avhengig av terreng og tid på dagen.
Der er noen gode men større saker som er ganske nøyaktig. Men etter å ha snakket med noen som bruker disse ble jeg fortalt at i tillegg må man ha data som korrigerer feil. Dette må man betale for og det koster flesk.
Skal man registrere noen bunkere i nærområdet er det vel ikke nødvendig men noe særlig avansert utstyr.
Noen tips var å notere ned punktene i en notisblokk i tilfelle noe gikk galt, og man ikke fikk lastet det inn på pc(til f.eks GIS)
Man kan også ta posisjoner når man ankommer, og ta noen opp igjen senere når man forlater området da det kan være avvik.
Nå er det ikke alle kommuner som har gode kartsider, men bruker man de som er så er det forholdsvis lett å finne og få GPS posisjoner som i utgangspunktet er like godt eller ofte mye bedre enn det man selv klarer.
Hvsi man skal ha ekspertise utenom GPS forum ol. kan jo man kontakte diverse kommunale etater, eller f.eks de som driver med arkeologiske utgravninger i ditt fylke. Disse har god kjennskap til bruk OG registrering av kulturminner.
mvh
Paul S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

bare surfet litt rundt og kom til en side som har mange linker ang. gps og kart. vet ikke hvor oppdatert disse er men det skader vel ikke å poste en link til denne.

maritimstart

Erik H
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

GPS har en viss feil, og slik vil det alltid være. De sivile signalene ER mer unøyaktige enn de militære, og kan fremdeles stenges ned av det amerikanske forsvaret.

For å ta det veldig kort:

DGPS og EGNOS står for henholdsvis Differencial Global Positioning System og European Geostationary Navigation Overlay Service. Det samme gjelder WAAS (Wide Area Augmentation System) som er det amerikanske motstykket til EGNOS.

DPGS er et landbasert system av stasjoner som sender ut korreksjonssignaler som oppfanges av gpsmottageren som slik kan rette opp feil i egen posisjonsberegning. Det er i ferd med å fases ut.

EGNOS er ennå ikke operativt, men vil bestå av satelitter som sender ut korreksjonssignaler til GPS, over Europa.

WAAS er et amerikansk system av bakkestasjoner som sender ut korreksjonssignaler, og gir nøyaktighet på 1-2 meter.

Som man ser, er ikke noen av disse tingene tilgjengelige for oss nordboere ennå. Nøyaktighet kommer også an på GPS-mottageren din. Jeg har selv opplevd nøyaktighet på 3 meter med min vesle Garmin Etrex Vista, og vanligvis ligger nøyaktigheten på rundt 5 meter. Bedre enn det får du det stort sett ikke uten korreksjonssignaler, og for små, håndholdte GPSer er det faktisk ganske utrolig. "Normal" nøyaktighet sies å ligge på 10-15 meter. En skal heller ikke stole blindt på GPS når det gjelder beregning av posisjon, selv om systemet oftest fungerer smertefritt.


Når det er sagt, er jo de fleste bunkere mer enn 5 meter i utstrekning, så en posisjon med nøyaktighet på 5 meter burde være greit nok. Om du er svært så interessert i å få rett posisjon, kan du ta f.eks. tre målinger, og ta gjennomsnittet av dem og slik får du en ganske nøyaktig posisjon. Er du ekstremt interessert, kan du ta tre målinger hver dag i tre dager til forskjellig tid, og ta gjennomsnittet - da blir det som oftest ganske bra nøyaktig.
Sindre
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”