Saving Private Ryan bunker på Omaha Beach

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Hei! Ikke helt sikker på hvor på forumet jeg skal plassere dette, men uansett da, i 'Saving Private Ryan' under landgangen på Omaha Beach, Dog Green Sector så ser man noen bunkere, spesielt den store observasjon/mg bunkeren som meier ned soldatene på stranden. Bare lurer på om Spielberg & Co bare har brukt fantasien, eller om at det faktisk lå eller fremdeles ligger en bunker som den vi ser i filmen, i området ovenfor Omaha Beach, i Dog One sektoren.
Dog Green Sector / Dog One var jo faktisk et sted på Omaha beach, så lurer på om Spielberg & Co fikk informasjon om at en slik bunker faktisk lå der under krigen, eller om det bare er ren fantasi.

Noen som vet noe om dette, og noen som har bilder fra Dog Green Sector / Dog One fra krigen og nå? Og noen som vet hvilken type bunker dette faktisk var, og om det finnes slike andre steder? PDT_Armataz_01_08

På forhånd, takk! PDT_Armataz_01_36
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Saving Private Ryan ble vel så vidt jeg vet filmet i Irland, med bare enkelte små scener som ble tatt opp i Frankrike.

Men, Google maps har ganske bra dekning fra strandsonen nedover kysten der, og det er også mange som har lagt inn bilder man kan klikke på. Går for å "kaste bort" en del tid der :-)
--
Tommy
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

TommyG wrote:Saving Private Ryan ble vel så vidt jeg vet filmet i Irland, med bare enkelte små scener som ble tatt opp i Frankrike.

Men, Google maps har ganske bra dekning fra strandsonen nedover kysten der, og det er også mange som har lagt inn bilder man kan klikke på. Går for å "kaste bort" en del tid der :-)
Ja, vet at Omaha Beach scenene ble filmet i Irland, en kompis av onkelen min som var statist der. PDT_Armataz_01_36

Har sjekket google maps osv. men finner ingen bunkere som er lik den vi ser i filmen i Dog Green området av Omaha Beach. Er jo godt mulig mye ble sprengt bort osv. etter D Dagen, men lurer på om det finnes bilder som viser en slik obsevasjonsbunker/mg bunker lik den i filmen, eller om det kun er Spielberg & Co som har brukt fantasien.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Heile strandlinja på Omaha Beach er annleis i dag enn i 1944 så det er ikkje heilt enkelt å få eit inntrykk. Mange av stillingane, pillboxane, bunkerane etc som låg nærast sjøen er vaska ut eller begravd under sand.

Kanskje eg finn litt info om dette, men må leite litt. Har eit "After the Battle" som nesten i sin heilheit er via til den filmen og kulissane. Det stod noko om bunkerkulissane der.

Utgåve 103, Spielbergs D-Day: http://www.afterthebattle.com/ab-con1.html#index
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Knut Ø. wrote:Heile strandlinja på Omaha Beach er annleis i dag enn i 1944 så det er ikkje heilt enkelt å få eit inntrykk. Mange av stillingane, pillboxane, bunkerane etc som låg nærast sjøen er vaska ut eller begravd under sand.

Kanskje eg finn litt info om dette, men må leite litt. Har eit "After the Battle" som nesten i sin heilheit er via til den filmen og kulissane. Det stod noko om bunkerkulissane der.

Utgåve 103, Spielbergs D-Day: http://www.afterthebattle.com/ab-con1.html#index
Takker så masse! :) Ja vet at det ser ganske så annerledes ut nå som det gjorde for 60 år siden. Mye er sprengt vekk, begravd osv.

Her er uansett et bilde fra filmen som viser typen bunker. Vi kan også se en løpegrav som går ned til noe som ser ut som en eller annen stilling for en anti-tank kanon. Dette er jo alt filmet i Irland, men det må da være basert på hvordan det var på den blodigste delen av Omaha, og ikke bare hvordan de tror det var.

Image
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Jeg fant nettopp et bilde fra D Dagen, på Omaha Beach som muligens viser en bunker av den typen som ble brukt i filmen. Enten er det øynene som bedrar meg, eller så skimter jeg en form for bunker nederst i de åsene ovenfor Omaha Beach, med åpning foran for observasjon/mg.

Image
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Mye er nok borte, men jeg kan ikke erindre at det lå bunkers så langt nede når jeg var på Omaha i -94.
Gramford
Posts: 22
Joined: 10 Oct 2008 1:46
Location: Dominikanske Republikk

Alle skjønner vel at det IKKE lå noe bunker eller noe annet en miner nede på stranden..Litt oppe i høyden har man full oversikt, og skulle man da legge noe nede på stranden..NEPPE..og Tyskerene var ikke dumme. Om det var noe Bunker etc. på stranden..var dette sikkert bare lokke mat..og helt sikkert ikke bemannet, men sikkert underminert

Di alierte mistet ca 2200 mann på denne stranden..


Tekst til bilde 1,


The valley road "the Vierville Draw" or code named D1 is at the top. Six German strongpoints defended the beach in this area. The movies "The Longest Day" and "Saving Private Ryan" depict the battle on these sands. C Company of the 2nd Ranger Battalion landed under the cliff immediately west of the draw. Their battle along the bluff greatly reduced the firepower on A Company, 116th Regiment assaulting the beach. Further west to the right is Pointe Percee from where a German officer observing the battle erroneously misjudged the American successes and redirected German reinforcements to another area. The German defenses around Vierville draw are visible and accessible.

Bilde 2 taler for seg selv..og er vel også tatt noe senere siden det er Alierte tropper som har tatt det fra høyden.
Attachments
Bilde nr 2. Lav vann...
Bilde nr 2. Lav vann...
Omaha_beach_low_tide.jpg (50.53 KiB) Viewed 398 times
Bilde 1.
Bilde 1.
12-omaha_beach.jpg (58.74 KiB) Viewed 398 times
a[c]e
Posts: 20
Joined: 08 Jan 2008 14:27

Har selv vært på Omaha Beach for ikke mange år siden og mye er nok annerledes i dag enn det var en junidag i 1944. Man ser dog en del bunkere som ligger oppe i åsene bak nå bebygd område (fine hus, promenade etc). Disse minner veldig om de man ser på bildet du har postet, men er vanskelig å si med sikkerhet ettersom:

1) Jeg ikke er bunkerekspert, men medaljesamler PDT_Armataz_01_18
2) Det er et stykke fra vegen til bunkerne
3) Det er svært mye vegetasjon i området rundt bunkerne

Akkurat hvilken sektor på Omaha Beach disse lå tør jeg ikke si med sikkerhet, men har forsøkt å illustrere ved bruk av Google Maps.. Den gule streken illustrerer hvor jeg så flere bunkere som lå relativt inntakte! Nr. 1 markerer den Amerikanske Kirkegården (Er besøket verdt), mens Nr. 2 illustrerer det store minnemerket på Omaha Beach for "The Big Red"..
Attachments
omaha.jpg
omaha.jpg (164.87 KiB) Viewed 352 times
ace@samlerforumet.net
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Tror jeg har funnet inspirasjonen til Spielberg. :D Fant et bilde av den type bunker (mg/observasjonsbunker) som ble brukt i filmen. Denne ligger ikke på Omaha beach, men ikke langt unna, og siden det er så forandret nå i Dog Green området på Omaha Beach, så er det godt mulig det lå bunkere av denne typen der også, men at disse altså ble sprengt vekk/fjernet etter de allierte styrkene klarte å ta stranden osv, eller etter krigen/når området ble utbygd osv.

Fant også noe informasjon at det fatisk var noen skytestillinger og bunkere langt nede ved stranden, som var omgitt av minefelt, piggtråd osv. Noen av disse var visstnok rigget med eksplosiver osv. og fungerte som feller, mens andre faktisk var bemannet. Ikke mange igjen av de, men de inneholdt som regel mg eller lettere panservern.

Er det foresten noen som vet hva slags type bunker dette faktisk er, og om noen vet om slike ble bygd i Norge eller andre steder, og som har bilder av de (eventuelt)?

På forhånd, takk!

Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det foresten noen som vet hva slags type bunker dette faktisk er
Ser ut som en lokal variant av feltmessig eller forsterket feltmessig karakter. Tror dette er observasjonsbunkere fremfor MG bunkere... Kunne nok selvfølgelig vært bestykket med MG i nødsfall, men det er nok ikke det formålet den opprinnelig er bygget for.


Erik
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Erik E wrote:
Er det foresten noen som vet hva slags type bunker dette faktisk er
Ser ut som en lokal variant av feltmessig eller forsterket feltmessig karakter. Tror dette er observasjonsbunkere fremfor MG bunkere... Kunne nok selvfølgelig vært bestykket med MG i nødsfall, men det er nok ikke det formålet den opprinnelig er bygget for.


Erik
Takker, Erik! :) Var det jeg også trodde, om de ble angrepet så ville jo observasjonsplanet være ideelt for mg, snikskyttere osv. om fienden/allierte kom nært nok. Har jo sett filmsnutter fra D Dagen på Omaha beach, og det vi ser i Spielbergs film er vel en smule overdrevent i forhold, selv om det var blodig og mange soldater mistet livet på den stranden. I filmen så er åsen ovenfor stranden altfor lav i forhold til de ekte åsene ovenfor Omaha beach. Spielberg osv lette mange steder før de fant et område som lignet Omaha beach i Irland, og det ligner jo litt det gjør det jo.

Litt off-topic, men noen som vet om bunkerne i filmen var faktisk laget av betong, eller om det kun var tillaget til å se slik ut? Om de er i betong, står de der ennå, eller ble de fjernet etter innspillingen i 1997/98?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Litt off-topic, men noen som vet om bunkerne i filmen var faktisk laget av betong, eller om det kun var tillaget til å se slik ut? Om de er i betong, står de der ennå, eller ble de fjernet etter innspillingen i 1997/98?
Må igjen referere til After the Battle. Alle stillingar var fake, laga av isopor, treverk, papp, osv. Alt vart tilbakeført slik det var før innspelinga. Både på stranda og ved den store radar-bunkeren inne i landet.
Eg anbefalar virkelig dei som er interessert i dette å skaffe ei back-issue av det bladet, artikkelen var grundig og inngåande i kjent After the Battle stil. Utgåve 103, Spielbergs D-Day.
RasmusTerne

Hei.
Mener å ha sett et dokumentarprogram på TV med bl.a et intervju med en av de tyske soldatene som bemannet ett av MG ene på stranden.(i -44)
Kan ikke huske tittel(kanal PDT_Armataz_01_19
Noen andre som har sett dette programmet, og som har bedre hukommelse?
Hilsen Sigfred R.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Husker heller ikke tittel.

Men mener det det var på Discovery eller History.
Det var noen bilder en filmsnutt og et intervju av mannen, han sa vel noe slik som at de bare skjøt og skjøt til de var tomme for amunisjon før de trakk seg tilbake, skal se om jeg har opptak av det.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”