Kystartilleriet

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Hysnes kanon 1
Posts: 2
Joined: 22 Feb 2007 0:22
Location: Hasselvika

Wow!!!!For ei side!!! Tenk hvor mange ganger jeg har søkt på nettet om de forskjellige kystfortene i Norge for å lese om de interessante stedene! Først nå har jeg klikket meg inn på denne geniale flotte siden!!! Medlem har jeg blitt også!! :D Hadde jeg visst om denne siden, har jeg for lengst skulle ha blitt medlem. Min interesse om kystfortene går tilbake til da jeg var ganske liten og var med far på jobb. Min far var yrkesmilitær i kystartilleriet, så Sørviknes torpedobatteri,hysnes fort og alle tunellene på Brettingen fort har fungert som en fin "barnevakt" for meg.Siden tjenestegjorde jeg på Nes fort i sambandet (120mm Bofors) :D Har en del bilder fra Hysnes og Brettingen jeg godt kunne ha delt med dere, men jeg er dessverre ikke så datakyndig, til at jeg kan laste opp bildene. PDT_Armataz_01_04 Men om interessen er der, kan jeg forsøke å bidra med en god del bilder.(Kanon 2 Brettingen 15cm er nymalt!) Vil også nevne at Museum Hysnes er verd et besøk!! 10,5 cm kanon med bunkersanlegg er besøksklar for interesserte, samt 10,5 Ko!! Museumet omhandler grunnlegginga til nedlegginga av Hysnes fort. Mye å se!! Interesserte kan bare ta kontakt! Tusen takk for ei etterlengtet side!! Mvh Olav Nilsen.
Attachments
DSC00113.JPG
DSC00113.JPG (398.81 KiB) Viewed 311 times
Olav
Kelly
Posts: 9
Joined: 20 Feb 2007 1:48
Location: Drøbak

Hei Olav.

Jeg kjente din far godt og ikke minst deg deg tiden jeg bodde i Hasselvika. Ikke minst så er vi vel begge to meget godt kjent på Sørviknes Torpedobatteri da vi av naturlige årsaker vokste opp i teigen.
Hyggelig å legge merke til at det er andre som er interessert i de fortene vi kjenner så godt fra vår barndom og tjeneste i Forsvaret.

Jeg ga for noen måneder siden flere poser med info, bilder etc. til Magnar Sivertsvik (Museums-sjef 10.5 Ko - batteri Hysnes) fra Sørviknes. Jeg var så heldig å finne intakte dokumenter i 1997 fra virksomheten der fra før 1970 frem til 1990. Disse er nå på museet og jeg har også noe film fra torpedoskyting der som han skal få når digitalisering er gjort.

Har du kunnet være så snill å sjekke med din far og eventuelle andre som tjenestegjorde på Sørviknes/Hysnes/Brettingen, om det finnes private film/videomateriale samt bilder som jeg kunne fått inn i det fremtidige nasjonale digitale arkivet for Kystartilleriets virksomhet. Jeg må presisere at dette er meget viktig og at jo lengre tid som går jo verre blir det å spore opp viktig og interressant materiale. Håper du eller din far kan hjelpe meg litt. Ellers så kommer jeg hjem i påska. Kanskje vi kan utvekse litt av interessene da. Vi hørs.

Mvh Geir Kelly
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”