kunne ikke sitte stille idag da jeg så dette tilbudet på Navman 40. Måtte bare løpe å kjøpe. Nå har jeg vist om navman sine produkter tidligere med muligheten til å kombinere bilde og lengde/bredde grad, men ikke til denne prisen.
Alle som har tegnet inn bunkere på kart vet at det er både slitsomt og unøyaktig. Ta bilde og vips så har du posisjon! etterpå kan du bruke norgeibilder og lokalisere dine funn. dette blir the best sommer ever! det er nesten som jeg må ta bilder av alle bunkere på nytt! PDT_Armataz_01_11
Erik H
GPS med kamera - løp og kjøp!
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- bunker_gps.jpg (53.57 KiB) Viewed 2397 times
-
- navman40.jpg (87.65 KiB) Viewed 2397 times
Den der ver ikke dum - ved første øyekast...Erik Hårberg wrote:Måtte bare løpe å kjøpe.
Hva erfaringer har du med den nå ? Megapixler ?
Forresten - er der lagt ut "Google Earth" koordinatsamlinger nå for Tyske Kystfort/installasjoner i Norge ? Det er jo mye arbeid å få komplett, men er der påbegynt noe ? Er jo modelleringsmuligheter og i Google Earth nå, men det er gjerne ikke all verden så lenge det er såpass liten oppløsning i Norge - ennå.
mvh
KOS
Hei og velkommen til forumet!
Ditt spørsmål berører noe av mine store ønsker for fremtiden. Ikke det at alle skal løpe rundt med navpix, men at kystfort og bunkere skal komme inn under en samlet oversikt. Jeg har selv lekt med tanken om Google Earth og det virker jo som dette er riktig verktøy for oss som trenger litt oversikt, men som du sier så er dette et større arbeide og i disse dager så er det ikke mange jeg kjenner som har kapasitet til slikt. Det burde uansett prøves ut slik at man får litt erfaring om hvordan det virker. Desverre så har ikke google earth god nok bilde dektning til at det lokker alt for mye. Hadde det vært høy oppløsning på alle plasser så hadde jeg ikke vært i tvil om å begynne å registrere på G earth.
MEN, det jobbes med å lage et flash kart hvor alle kystfortene skal ligge!
Når det gjelder Navpix GPS så er jeg veldig fornøyd. som bunker jegere flest så kommer man inn i ukjent terreng og da er det virkelig flott å kunne bekrefte posisjon og på toppen av dette ta et bilde av området. Det samme bilde kan lastes ned på en webside på navpix sine sider og deretter kan alle andre laste den ned til sin Navpix og trykke GO PDT_Armataz_01_11 . Det eneste jeg ikke har funnet ut av ennå er å finne GPS koordinatene tilbake til f.eks nettbasert kart med samme koordinater. det kan jo regnes ut vet jeg, men det har jeg ikke prøvd ennå.
Når jeg kjører rundt i Trondheim så er det litt morsomt å se fotoiconer på plasser jeg har vært.
Når det gjelder å modellere 3D objekter på google earth så trur jeg nesten jeg venter til et par versjoner. Selv om bunkere er ganske så firkanta så er det ennå mye som mangler til at det er et bra nok verktøy.
Navpixen skal bli bra å ha til sommeren! regner med å ta mange bilder... og faktisk så er ikke kameraet så ille heller.. 2 megapixsel. ikke mye, men bra nok til vårt bruk. anbefales!
Erik H
Ditt spørsmål berører noe av mine store ønsker for fremtiden. Ikke det at alle skal løpe rundt med navpix, men at kystfort og bunkere skal komme inn under en samlet oversikt. Jeg har selv lekt med tanken om Google Earth og det virker jo som dette er riktig verktøy for oss som trenger litt oversikt, men som du sier så er dette et større arbeide og i disse dager så er det ikke mange jeg kjenner som har kapasitet til slikt. Det burde uansett prøves ut slik at man får litt erfaring om hvordan det virker. Desverre så har ikke google earth god nok bilde dektning til at det lokker alt for mye. Hadde det vært høy oppløsning på alle plasser så hadde jeg ikke vært i tvil om å begynne å registrere på G earth.
MEN, det jobbes med å lage et flash kart hvor alle kystfortene skal ligge!
Når det gjelder Navpix GPS så er jeg veldig fornøyd. som bunker jegere flest så kommer man inn i ukjent terreng og da er det virkelig flott å kunne bekrefte posisjon og på toppen av dette ta et bilde av området. Det samme bilde kan lastes ned på en webside på navpix sine sider og deretter kan alle andre laste den ned til sin Navpix og trykke GO PDT_Armataz_01_11 . Det eneste jeg ikke har funnet ut av ennå er å finne GPS koordinatene tilbake til f.eks nettbasert kart med samme koordinater. det kan jo regnes ut vet jeg, men det har jeg ikke prøvd ennå.
Når jeg kjører rundt i Trondheim så er det litt morsomt å se fotoiconer på plasser jeg har vært.
Når det gjelder å modellere 3D objekter på google earth så trur jeg nesten jeg venter til et par versjoner. Selv om bunkere er ganske så firkanta så er det ennå mye som mangler til at det er et bra nok verktøy.
Navpixen skal bli bra å ha til sommeren! regner med å ta mange bilder... og faktisk så er ikke kameraet så ille heller.. 2 megapixsel. ikke mye, men bra nok til vårt bruk. anbefales!
Erik H
Takk for velkomst - og raskt svar
Det ligger nok et potensiale og venter i GE mht. oversikt her som for andre tema. Enig at det nok er for ambisiøst å modellere 3D-detaljert - men "typemodeller" kan vel kanskje komme på tale å plassere ut en gang...om noen har tid og interesse for det.
En mulig begynnelse er kanskje å markere Kystfort slik denne karen har bygd opp for "over 1000 SAM sites" ? Da er det greit med GPS så markeringen blir rett i et dårlig sat.bilde og for at besøkende kan notere seg koordinater vha. "properties" når de skal på tur.
En annen mulighet i GE er opplasting av bilder til Panoramio og lenker til infosider i Wikipedia. Nyttig det også.
Mye interessant å lese om på forumet forresten, vi har mange slike "objekter" på Haugalandet også PDT_Armataz_01_11
mvh
KOS

Det ligger nok et potensiale og venter i GE mht. oversikt her som for andre tema. Enig at det nok er for ambisiøst å modellere 3D-detaljert - men "typemodeller" kan vel kanskje komme på tale å plassere ut en gang...om noen har tid og interesse for det.
En mulig begynnelse er kanskje å markere Kystfort slik denne karen har bygd opp for "over 1000 SAM sites" ? Da er det greit med GPS så markeringen blir rett i et dårlig sat.bilde og for at besøkende kan notere seg koordinater vha. "properties" når de skal på tur.
En annen mulighet i GE er opplasting av bilder til Panoramio og lenker til infosider i Wikipedia. Nyttig det også.
Mye interessant å lese om på forumet forresten, vi har mange slike "objekter" på Haugalandet også PDT_Armataz_01_11
mvh
KOS
Hei igjen
det er utrolig mange gode løsninger på hvordan man skal fordele slike "objekter" på nettet og mange har nok klart å implementere disse på en grei måte.
Vi har absolutt noe å diskutere fremover for å finne den rette løsningen. Først må vi teste ut de forskjellige mulighetene og deretter kan man velge det som vi mener bør være plattformen for videre dokumentasjon av kystfort og bunkere.
Skal vi først ha muligheten til å plassere et objekt på et kart må man finne dets posisjon på marka. Her mener jeg at Navpix vil være et meget bra verktøy som gir flere muligheter. Den gir iallefall en grei posisjon som kan overføres på en grei måte til et kart.
Jeg kommer til å bruke mye tid på å ta bilder med Navpix og håper flere ser denne muligheten. Men først og fremst er Navpix en veldig bra GPS dings for din bil og sier også noe om hvor fotobokser står... for den som har det travelt med å dokumentere betong
Erik H
PS. Den heter selvsagt navman og er å finne på dette nettstedet. www.navman.com
det er utrolig mange gode løsninger på hvordan man skal fordele slike "objekter" på nettet og mange har nok klart å implementere disse på en grei måte.
Vi har absolutt noe å diskutere fremover for å finne den rette løsningen. Først må vi teste ut de forskjellige mulighetene og deretter kan man velge det som vi mener bør være plattformen for videre dokumentasjon av kystfort og bunkere.
Skal vi først ha muligheten til å plassere et objekt på et kart må man finne dets posisjon på marka. Her mener jeg at Navpix vil være et meget bra verktøy som gir flere muligheter. Den gir iallefall en grei posisjon som kan overføres på en grei måte til et kart.
Jeg kommer til å bruke mye tid på å ta bilder med Navpix og håper flere ser denne muligheten. Men først og fremst er Navpix en veldig bra GPS dings for din bil og sier også noe om hvor fotobokser står... for den som har det travelt med å dokumentere betong

Erik H
PS. Den heter selvsagt navman og er å finne på dette nettstedet. www.navman.com
Til info, så finnes det også en rekke løsninger for geo-tagging av bilder du tar med vanlig digitalkamera. Mange produsenter leverer dedikerte løsninger for sine kameraer (Nikon har bla. GPS-modul som plugges på blits-sokkelen). Ellers finnes det enheter som ikke trenger å kobles til kameraet i det hele tatt (baserer seg på tidsinformasjon) - f.eks. denne, som er veldig kjekk:
http://photofinder.atpinc.com/
Link til norsk forhandler:
http://www.geo.tropex.no/index.php?main ... 069700f246
Her får du både en fullverdig løsning for å logge alle bevegelsene dine, samtidig som du i ettertid kan få lagt GPS-posisjon automatisk inn i EXIF-data på bildene du har tatt ila turen (det sparer deg for tid, ved at du slipper å legge inn posisjoner manuelt på f.eks. Google Maps/Earth).
EDIT: Jeg ser at man kan få tak i PhotoFinder på utenlandske web-butikker for ned mot $90 (dvs. NOK 500-800 avh. om tollen huker tak i pakken eller ikke...).
http://photofinder.atpinc.com/
Link til norsk forhandler:
http://www.geo.tropex.no/index.php?main ... 069700f246
Her får du både en fullverdig løsning for å logge alle bevegelsene dine, samtidig som du i ettertid kan få lagt GPS-posisjon automatisk inn i EXIF-data på bildene du har tatt ila turen (det sparer deg for tid, ved at du slipper å legge inn posisjoner manuelt på f.eks. Google Maps/Earth).
EDIT: Jeg ser at man kan få tak i PhotoFinder på utenlandske web-butikker for ned mot $90 (dvs. NOK 500-800 avh. om tollen huker tak i pakken eller ikke...).
Da er min Navman history! Sist så var beskjeden "løp og kjøp", men nå er det vel heller "sitt, vente..vurdere".
Hva er beste BunkerGPS idag? er det GeoSetter som er tingen? Google maps etc?
Hvilket merke er best? Noen erfaringer?
Bila mi er liksom ikke det samme uten GPS, men jeg kan vente til snøen smelter før jeg "løper og kjøper".
Erik H
Hva er beste BunkerGPS idag? er det GeoSetter som er tingen? Google maps etc?
Hvilket merke er best? Noen erfaringer?
Bila mi er liksom ikke det samme uten GPS, men jeg kan vente til snøen smelter før jeg "løper og kjøper".
Erik H
Jeg har iallefall gode erfaringer med gpscorrelate
http://freefoote.dview.net/linux_gpscorr.html
Jeg har forsåvidt kun brukt den på Linux, men det finnes også en windows-versjon. En av de kjekke tingene med den, iallefall sånn i forhold til bunkerfoto etc. er at den er i stand til å interpolere koordinater. Det vil si at dersom du går bort til en bunker, og lagrer GPS-trace underveis, går inn i bunkeren, mister selvsagt signal til GPSen, tar bilder, og kommer deretter ut av bunkeren igjen, og får tilbake signalet, så er programmet i stand til å gjette seg frem til posisjonen på bildene som er tatt inne i bunkeren.
Det blir selvsagt ikke 100% nøyaktig, men er vel stort sett godt nok.
I det siste, så har det jo begynt å komme en del GPS-enheter som man plugger rett i kameraet også, og som registrerer GPS-koordinater når man tar bilde. Da slipper man jo mellomsteget med å kombinere koordinater og bilder i etterkant.
http://freefoote.dview.net/linux_gpscorr.html
Jeg har forsåvidt kun brukt den på Linux, men det finnes også en windows-versjon. En av de kjekke tingene med den, iallefall sånn i forhold til bunkerfoto etc. er at den er i stand til å interpolere koordinater. Det vil si at dersom du går bort til en bunker, og lagrer GPS-trace underveis, går inn i bunkeren, mister selvsagt signal til GPSen, tar bilder, og kommer deretter ut av bunkeren igjen, og får tilbake signalet, så er programmet i stand til å gjette seg frem til posisjonen på bildene som er tatt inne i bunkeren.
Det blir selvsagt ikke 100% nøyaktig, men er vel stort sett godt nok.
I det siste, så har det jo begynt å komme en del GPS-enheter som man plugger rett i kameraet også, og som registrerer GPS-koordinater når man tar bilde. Da slipper man jo mellomsteget med å kombinere koordinater og bilder i etterkant.
--
Tommy
Tommy
NB: Merk at "GPS" er et merkenavn for amerikanske Navstar GPS. Siden de så langt vært enerådende på "markedet" (i det minste ift. vanlig "forbrukerelektronikk") har GPS blitt synonymt med satelittnavigasjon. Snart vil imidlertid alle de fire planlagte (pd) systemene være utbygd og operative, og da bør man kanskje være mer presis.
Fra et "bunkerjeger" ståsted er det vel tre områder som er av interesse når det gjelder satelittnavigasjon:
* Bilnavigasjon (finne frem til kystfortet, støttepunktet osv.)
* Terrengnavigasjon (finne frem til - og registrere - posisjoner på objekter innen batteriet el.)
* Geotagging av bilder (for bla. historikk og "forbedring" av visuell dokumentasjon)
Utviklingen går veldig raskt, og det skal godt gjøres å holde oversikt over alle produkter og deres evt. fortreffelighet ift. hverandre - spesielt innen "Phototaggere" har utvalget etterhvert blitt veldig stort (ref. tidligere poster).
Ideelt sett skulle man hatt en enhet som ivaretok alle behov, men det tror jeg blir vanskelig. Det finnes riktignok utstyr som takler både bil- og terrengnavigasjon, men ingen er (så vidt jeg har oversikt over) optimal for begge områder. Hvis man ikke vil investere i mer enn en enhet, må en nok i praksis vurdere hvilket område som er viktigst, og gjøre valg ut fra dette.
De fleste "offroad" navigatorer har gjerne en modus for bilnavigasjon, men med svært begrenset funksjonalitet. Tilsvarende vil de bilnavigatorer som har mulighet for å bruke topografiske kart ikke ha allverdens funksjonalitet for offroad navigasjon, men jeg tror nok man blir mindre misfornøyd med dette kontra "bilfunksjonene" på en offroadnavigator. Garmin er vel de som kommer nærmest med enheter som både kan bruke kart for bilnavigasjon og topografiske kart for "offroad" navigering. TomTom lager kun dedikerte bilnavigatorer (etter mitt syn klart best her), men det finnes et par muligheter ift. å installere 3. parts programmer slik at man kan legge inn andre kart (man får dog ingen ekstra funksjonalitet knyttet til dette). Det finnes naturligvis andre produsenter (iGo, Navman, Magellan etc. etc.).
For geotagging av bilder må man ha en enhet som logger posisjonen din, og det kan man få til med de fleste navigatorer (enkelte - som f.eks. TomTom - krever dog ekstra programvare, som kan være mer eller mindre enkelt å installere/ bruke). Hvor "god" de enkelte er til dette, vil variere (avh. av hvilken type mottager som sitter i enheten. En dedikert bilnavigator er f.eks. ikke optimal, da den ikke trenger like nøyaktig posisjonering ifr. oppgaven den egentlig skal løse).
Jeg har så langt klart meg med kun bilnavigator (for tiden TomTom GO920T som ikke mangler noe særlig jeg finner nytte av ift. f.eks. 930 og 950 som er nyere modeller). Da finner man frem til f.eks. kystfortet, og innenfor batteriområdet klarer man stort sett å orientere seg uten hjelp (evt. kan man legge inn posisjoner på bunkere etc . - ref eksempler jeg har postet i en annen tråd, som vil fungere godt nok ift. å finne frem).
For geotagging av bilder bruker jeg dog en dedikert enhet. Da slipper jeg å mase med ekstra programvare på bilnavigatoren (ikke noe stort problem, men man utfordrer helt klart Murphy når en legger inn ting som ikke produsenten har tatt hensyn til og gjort klart for), og - ikke minst - så slipper jeg å tenke på lading (en typisk bilnavigator har veldig begrenset batterikapasitet sammenlignet med en dedikert phototagger).
Jeg bruker en i-Blue 747A+, som jeg er svært fornøyd med: Den er liten og veier nesten ikke noe. Har stor kapasitet (14 dagers kontinuerlig logging med 10s intervall), god batterikapasitet (32timer og kan lades/ opereres både fra nettadapter, billader og USB-port på PC). I tillegg til å logge, kan den fungere som ordinær bluettoth-GPS mottaker, hvis man har navigasjon-/kartprogram på PDA eller PC. Den kan konfigureres med forskjellige profiler for f.eks. gå-/sykkel-/bilkjøring, og stilles til å logge i faste intervaller basert på tid eller distanse, samt over en viss hastighet. Den har egen knapp for registrering av posisjon (kjekk til å logge posisjoner til bunkere, men man kan ikke legge inn tekstinformasjon i felten, det må evt. gjøres i programvare på PC).
Følsomheten er særdeles god (kan ikke sammenlignes med TomTom'en): Det er bare å slå den på, slenge den i sekken eller jakkelommen og glemme den til jeg er hjemme etter dagens tur (eller ferien for den saks skyld). Jeg har hatt gode track også gjennom større kjøpesentra ol., så den mister ikke sporet sånn uten videre.
Programvaren som følger med er også enkel og fleksibel ift. f.eks. å splitte/slå sammen track, og selv om den ikke har noen automatisk interpolering kan hvert enkelt loggpunkt redigeres (flyttes) manuelt i ettertid (man kan også justere tidsattributter på bilder hvis klokken i loggeren og kameraet ikke har vært helt synkrone). Man kan også enkelt eksportere tracks til andre filformater - f.eks. kmz (da kan man "fly" eller rekapitulere turen i Google Earth etterpå - evt. inkl. bildene man tok).
Jeg betalte ca. 500,- for min (den og andre i-Blue modeller finnes i ymse nettbutikker, og dukker rett som det er opp på auksoner som f.eks. QXL).
Jeg kan ikke gi råd om annet enn det jeg har prøvd selv. Mtp. det enorme utvalget som finnes, anbefaler jeg å bruke litt tid på å søke på nettet etter tester og evalueringer som det er et utall av (nesten for mye, slik at det blir vanskelig å finne frem...).
Legger ved et par eksempler på skjermbilder fra programvaren, og hvordan man kan legge track på kart/ luftfoto fra Statens kartverk (en tur til Folehavna i fjor sommer). I tillegg også en kmz-fil (zippet) fra en tur til Frederikshavn i fjor (NB: Har redigert bort en god del, fjernet de fleste bildene og redusert de gjenværende til ca. 10% av org.str. for at filen ikke skulle bli for stor...).
Fra et "bunkerjeger" ståsted er det vel tre områder som er av interesse når det gjelder satelittnavigasjon:
* Bilnavigasjon (finne frem til kystfortet, støttepunktet osv.)
* Terrengnavigasjon (finne frem til - og registrere - posisjoner på objekter innen batteriet el.)
* Geotagging av bilder (for bla. historikk og "forbedring" av visuell dokumentasjon)
Utviklingen går veldig raskt, og det skal godt gjøres å holde oversikt over alle produkter og deres evt. fortreffelighet ift. hverandre - spesielt innen "Phototaggere" har utvalget etterhvert blitt veldig stort (ref. tidligere poster).
Ideelt sett skulle man hatt en enhet som ivaretok alle behov, men det tror jeg blir vanskelig. Det finnes riktignok utstyr som takler både bil- og terrengnavigasjon, men ingen er (så vidt jeg har oversikt over) optimal for begge områder. Hvis man ikke vil investere i mer enn en enhet, må en nok i praksis vurdere hvilket område som er viktigst, og gjøre valg ut fra dette.
De fleste "offroad" navigatorer har gjerne en modus for bilnavigasjon, men med svært begrenset funksjonalitet. Tilsvarende vil de bilnavigatorer som har mulighet for å bruke topografiske kart ikke ha allverdens funksjonalitet for offroad navigasjon, men jeg tror nok man blir mindre misfornøyd med dette kontra "bilfunksjonene" på en offroadnavigator. Garmin er vel de som kommer nærmest med enheter som både kan bruke kart for bilnavigasjon og topografiske kart for "offroad" navigering. TomTom lager kun dedikerte bilnavigatorer (etter mitt syn klart best her), men det finnes et par muligheter ift. å installere 3. parts programmer slik at man kan legge inn andre kart (man får dog ingen ekstra funksjonalitet knyttet til dette). Det finnes naturligvis andre produsenter (iGo, Navman, Magellan etc. etc.).
For geotagging av bilder må man ha en enhet som logger posisjonen din, og det kan man få til med de fleste navigatorer (enkelte - som f.eks. TomTom - krever dog ekstra programvare, som kan være mer eller mindre enkelt å installere/ bruke). Hvor "god" de enkelte er til dette, vil variere (avh. av hvilken type mottager som sitter i enheten. En dedikert bilnavigator er f.eks. ikke optimal, da den ikke trenger like nøyaktig posisjonering ifr. oppgaven den egentlig skal løse).
Jeg har så langt klart meg med kun bilnavigator (for tiden TomTom GO920T som ikke mangler noe særlig jeg finner nytte av ift. f.eks. 930 og 950 som er nyere modeller). Da finner man frem til f.eks. kystfortet, og innenfor batteriområdet klarer man stort sett å orientere seg uten hjelp (evt. kan man legge inn posisjoner på bunkere etc . - ref eksempler jeg har postet i en annen tråd, som vil fungere godt nok ift. å finne frem).
For geotagging av bilder bruker jeg dog en dedikert enhet. Da slipper jeg å mase med ekstra programvare på bilnavigatoren (ikke noe stort problem, men man utfordrer helt klart Murphy når en legger inn ting som ikke produsenten har tatt hensyn til og gjort klart for), og - ikke minst - så slipper jeg å tenke på lading (en typisk bilnavigator har veldig begrenset batterikapasitet sammenlignet med en dedikert phototagger).
Jeg bruker en i-Blue 747A+, som jeg er svært fornøyd med: Den er liten og veier nesten ikke noe. Har stor kapasitet (14 dagers kontinuerlig logging med 10s intervall), god batterikapasitet (32timer og kan lades/ opereres både fra nettadapter, billader og USB-port på PC). I tillegg til å logge, kan den fungere som ordinær bluettoth-GPS mottaker, hvis man har navigasjon-/kartprogram på PDA eller PC. Den kan konfigureres med forskjellige profiler for f.eks. gå-/sykkel-/bilkjøring, og stilles til å logge i faste intervaller basert på tid eller distanse, samt over en viss hastighet. Den har egen knapp for registrering av posisjon (kjekk til å logge posisjoner til bunkere, men man kan ikke legge inn tekstinformasjon i felten, det må evt. gjøres i programvare på PC).
Følsomheten er særdeles god (kan ikke sammenlignes med TomTom'en): Det er bare å slå den på, slenge den i sekken eller jakkelommen og glemme den til jeg er hjemme etter dagens tur (eller ferien for den saks skyld). Jeg har hatt gode track også gjennom større kjøpesentra ol., så den mister ikke sporet sånn uten videre.
Programvaren som følger med er også enkel og fleksibel ift. f.eks. å splitte/slå sammen track, og selv om den ikke har noen automatisk interpolering kan hvert enkelt loggpunkt redigeres (flyttes) manuelt i ettertid (man kan også justere tidsattributter på bilder hvis klokken i loggeren og kameraet ikke har vært helt synkrone). Man kan også enkelt eksportere tracks til andre filformater - f.eks. kmz (da kan man "fly" eller rekapitulere turen i Google Earth etterpå - evt. inkl. bildene man tok).
Jeg betalte ca. 500,- for min (den og andre i-Blue modeller finnes i ymse nettbutikker, og dukker rett som det er opp på auksoner som f.eks. QXL).
Jeg kan ikke gi råd om annet enn det jeg har prøvd selv. Mtp. det enorme utvalget som finnes, anbefaler jeg å bruke litt tid på å søke på nettet etter tester og evalueringer som det er et utall av (nesten for mye, slik at det blir vanskelig å finne frem...).
Legger ved et par eksempler på skjermbilder fra programvaren, og hvordan man kan legge track på kart/ luftfoto fra Statens kartverk (en tur til Folehavna i fjor sommer). I tillegg også en kmz-fil (zippet) fra en tur til Frederikshavn i fjor (NB: Har redigert bort en god del, fjernet de fleste bildene og redusert de gjenværende til ca. 10% av org.str. for at filen ikke skulle bli for stor...).
- Attachments
-
- 2009-07-21 Frederikshavn (Stp Süd).zip
- (897.36 KiB) Downloaded 52 times
-
- 2009-07-19 Folehavna (luftfoto).jpg (155.94 KiB) Viewed 2107 times
-
- 2009-07-19 Folehavna (kart).jpg (123.15 KiB) Viewed 2107 times
-
- PhotoTagger_Eksempel4.jpg (96.79 KiB) Viewed 2107 times
-
- PhotoTagger_Eksempel3.jpg (188.89 KiB) Viewed 2107 times
-
- PhotoTagger_Eksempel1.jpg (131.41 KiB) Viewed 2107 times
Må nok si meg enig med Natter i at det er best å ha en separat enhet for tracking. Har for tiden selv kun en TomTom One 3rd, og selv om den fungerer greit, så går jeg ofte tom for batteri underveis.
Jungelen med enheter som finnes der ute har vel forsåvidt vært en av grunnene til at jeg foreløpig ikke har kjøpt meg en slik separat dings. Etter å ha tilbragt timesvis med søking og lesing på Internett, så ender jeg som regel bare opp mer forvirret enn da jeg startet, så har foreløpig ikke klart å tatt en avgjørelse ;-) Hvis den iBlue-duppeditten funker bra, så spørs det om jeg kanskje får bestille meg en slik.
Jungelen med enheter som finnes der ute har vel forsåvidt vært en av grunnene til at jeg foreløpig ikke har kjøpt meg en slik separat dings. Etter å ha tilbragt timesvis med søking og lesing på Internett, så ender jeg som regel bare opp mer forvirret enn da jeg startet, så har foreløpig ikke klart å tatt en avgjørelse ;-) Hvis den iBlue-duppeditten funker bra, så spørs det om jeg kanskje får bestille meg en slik.
--
Tommy
Tommy
Da har Natter igjen klart å få meg til å miste nattesøvnen!
. Har jeg virkelig gått hundrevis av kilometer i Norge uten å ha en tracking duppedings med meg??? Well, No more!
Før snøen smelter så skal jeg også ha en slik en hengende på meg. Kan nesten ikke få nok av slike techodupper, men skal man kartlegge og dokumentere så er dette tydelig fremtiden.
Fant en link ang. en PhotoFinder, skal vel heller ikke være dårlig? http://www.geo.tropex.no/
Noe dyrere, men det ser utrolig enkelt ut å synkronisere data med bilder.
Erik H

Før snøen smelter så skal jeg også ha en slik en hengende på meg. Kan nesten ikke få nok av slike techodupper, men skal man kartlegge og dokumentere så er dette tydelig fremtiden.
Fant en link ang. en PhotoFinder, skal vel heller ikke være dårlig? http://www.geo.tropex.no/
Noe dyrere, men det ser utrolig enkelt ut å synkronisere data med bilder.
Erik H
Nå skal jeg ikke dømme produkter jeg ikke har prøvd selv, men PhotoFinder (som var en opprinnelig favoritt - ref. tidligere post) ble for min del forkastet på bakgrunn av flere tester på nettet hvor den fikk særdeles dårlig vurdering (om jeg ikke husker feil, gikk det spesielt på følsomhet/ dårlig presisjon og problemer ved selve geotaggingen av bilder på minnekort i enheten). Nå er dette en god stund siden (har brukt 747'min i over ett år), så mye kan være endret i dag: Et produkt kan bli "som ny" bare gjennom endringer i firmware og software.
Ble mye skryt av i-Blue 747A+ ovenfor, men for meg har den i alle fall vært helt suveren. Noen ulemper kan dog nevnes: Den er ikke spesielt robust konstruert (har et "non-slip" belegg under, og er nok primært tenkt å ligge på et dashbord el.), så man bør ha en viss omtanke ift. hvordan den blir transportert rundt. Den er heller ikke vanntett, så jeg har den alltid i en vanntett zip-lock pose (normalt i brystlommen slik at den ikke blir utsatt for mye "mekanisk" påkjenning). Knappen for å registrere POI (posisjoner av interesse), er også lett å komme borti når man har den i lommen, så det blir som regel noen ekstra posisjoner i kartet når man laster inn loggen (fremkommer som røde punkter i skjermbildene ovenfor). De lar seg lett fjerne, men det er klart at hvis man har logget noen posisjoner man vil ta vare på, kan det fort bli kaotisk med mange "falske" i loggen... Jeg er på utkikk etter en arvtager, som gjerne er mer "robust" (i-Blue har flere modeller enn 747), men så langt gjør den jeg har nytten (tok et søk, og ser den er tilgjengelig for 400,- - man får mao. "mer enn 2" av denne for prisen av en PhotoFinder).
Anbefaler å søke opp enheter man synes ser interessante ut, for å se om det finnes (seriøse) tester og evalueringer (tests/reviews) - gjerne på web-steder for fotografering el.
Mht. software, så tror jeg de fleste fungerer ganske likt. Det er også mye gratisprogrammer tilgjengelig (ref. bla. Tommy's post). Jeg har vel lastet ned det meste, men har ikke prøvd noe særlig annet enn i-Blue pakken, da den gjør alt jeg ønsker og mer til.
Ble mye skryt av i-Blue 747A+ ovenfor, men for meg har den i alle fall vært helt suveren. Noen ulemper kan dog nevnes: Den er ikke spesielt robust konstruert (har et "non-slip" belegg under, og er nok primært tenkt å ligge på et dashbord el.), så man bør ha en viss omtanke ift. hvordan den blir transportert rundt. Den er heller ikke vanntett, så jeg har den alltid i en vanntett zip-lock pose (normalt i brystlommen slik at den ikke blir utsatt for mye "mekanisk" påkjenning). Knappen for å registrere POI (posisjoner av interesse), er også lett å komme borti når man har den i lommen, så det blir som regel noen ekstra posisjoner i kartet når man laster inn loggen (fremkommer som røde punkter i skjermbildene ovenfor). De lar seg lett fjerne, men det er klart at hvis man har logget noen posisjoner man vil ta vare på, kan det fort bli kaotisk med mange "falske" i loggen... Jeg er på utkikk etter en arvtager, som gjerne er mer "robust" (i-Blue har flere modeller enn 747), men så langt gjør den jeg har nytten (tok et søk, og ser den er tilgjengelig for 400,- - man får mao. "mer enn 2" av denne for prisen av en PhotoFinder).
Anbefaler å søke opp enheter man synes ser interessante ut, for å se om det finnes (seriøse) tester og evalueringer (tests/reviews) - gjerne på web-steder for fotografering el.
Mht. software, så tror jeg de fleste fungerer ganske likt. Det er også mye gratisprogrammer tilgjengelig (ref. bla. Tommy's post). Jeg har vel lastet ned det meste, men har ikke prøvd noe særlig annet enn i-Blue pakken, da den gjør alt jeg ønsker og mer til.
Det at en slik geotagger skal tåle litt støt og fuktighet er vel litt viktig, men hvis det er slik at man kan ha den i lomma etc. så skulle vel ikke det være alt for stort problem? Det jeg lurer på er når mister et slikt instrument signalet? I en bunker det skjønner jeg, men trudde slike instrumenter nærmest måtte være i "fri luft" for å fungere.
Erik H
Erik H
Jeg har som sagt brukt min enhet (som altså neppe - rent mekanisk - er konstruert for "lommebruk") i over ett år uten problemer . Den har vært brukt 2-3 ganger i uken, da jeg har den med også på "vanlige" turer (for den uinnvidde: Turer hvor fysisk aktivitet og naturopplevelse er i fokus, ikke gammel betong... ;-) ) til fjells og på ski (jepp, i år er det skiføre innen kommunegrensene her i Bergen... ;-) ). Er man forsiktig (f.eks. har den i en pose, slik jeg gjør) går det nok greit, men jeg ser jo for meg at en mer robust enhet kunne være en fordel. En type som "PhotoFinder" er gjerne både vanntett og kapslet inn i et gummimateriale som gjør at den tåler å bli mistet i bakken eller dunket mot en murvegg (kan da gjerne henge i beltet eller utenpå sekken, og slik sett oppnå litt bedre mottaksforhold).Erik H wrote:Det at en slik geotagger skal tåle litt støt og fuktighet er vel litt viktig, men hvis det er slik at man kan ha den i lomma etc. så skulle vel ikke det være alt for stort problem?
De må i utgangspunktet ha "fri sikt" til satelittene, men har du en mottager med høy følsomhet, kan den plukke opp signaler innomhus også hvis det ikke er for mye som "sperrer" (f.eks. gjennom vinduer, glasstak osv.). Det finnes forskjellige typer mottagere (med ulike "chipset": Litt som Intel vs AMD prosessorer for å bruke en PC-analogi), i tillegg vil den enkelte enhets konstruksjon ift. bla. antenne og skjerming spille inn og gi forskjellig ytelse også for enheter med samme chipset.Erik H wrote:Det jeg lurer på er når mister et slikt instrument signalet? I en bunker det skjønner jeg, men trudde slike instrumenter nærmest måtte være i "fri luft" for å fungere.
Jeg blir stadig imponert over hvor godt min enhet klarer å holde "sporet", til tross for at den ligger i lommen (også når jeg kjører bil, buss eller tog), og det er sikkert mange andre som har like god ytelse.
Jeg har vel 7-8 forskjellige GPS mottagere i alt, og som en kontrast til phototaggeren får gjerne de enkleste (f.eks. en mottager med eldre EverMore chipset kontra nyere SiRFstarIII el.) problemer med å låse på signal i dårlig vær med tett skylag.
Her er en link til noe mer info om man er interessert:
http://www.gpspassion.com/fr/articles.asp?id=143
Egentlig ikke mulig å bedømme en enhets ytelse 100% sikkert bare utfra tekniske data, men igjen: Det finnes mange tester og brukererfaringer på nettet som man kan sjekke - f.eks. denne:
http://www.gpsreview.net/
Vet ikke om alle fikk med seg at Natter la ut en fil som viser hvordan dette funker. Først trudde jeg at jeg måtte laste ned kompatibel software for å se "geotaggingen", men man laster bare ned filen og dobbeltrykker på den.. for den som har "Google Earth" vil få seg en positiv overraskelse
Først må du selvsagt ha Google Earth
Google earth (Gratis)
http://earth.google.com/intl/no/
deretter last ned Zip til Natter (zip)
eller last ned den her (uzippa.. dvs. last ned og dobbeltrykk)
http://www.kystfort.com/2download/2009Frederikshavn.kmz
Erik H

Først må du selvsagt ha Google Earth
Google earth (Gratis)
http://earth.google.com/intl/no/
deretter last ned Zip til Natter (zip)
eller last ned den her (uzippa.. dvs. last ned og dobbeltrykk)
http://www.kystfort.com/2download/2009Frederikshavn.kmz
Erik H