Krigsminner kartlegges

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Bjørn E
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2006 2:20
Location: Kyrksæterøra

Hei til dere alle på forumet.
Dette blir min første post her, men sikkert ikke den siste.
Sitter å ser over noen gamle linker som har ligget på noen disketter og fant denne.
http://www.norgesdokumentasjon.no/rappo ... SKSAKT.PDF
Det jeg lurer på er om noen av dere her på forumet har noen erfaring med denne kartleggingen?

Var i kontakt med min kommune og fikk til svar at jeg skulle få kopi av alt som var sendt fra dem. :)

Ellers vil jeg takke for meget godt forum, lærer mye spennende PDT_Armataz_01_11
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet!

Det var virkelig et stort prosjekt du kunne vise fram til. Jeg hadde ikke noen anelse om et slik prosjekt, men så beveger jeg meg nesten bare i internett når jeg skal se etter informasjon. Kommune og stat ligger litt langt unna da man må "forbi" x antall byråkrater PDT_Armataz_01_07 for å få tak i informasjon.

ser det er www.norgesdokumentasjon.no som har lagt ut noe av dokumentasjonen. f.eks

http://www.norgesdokumentasjon.no/rappo ... d2ec100bee

Men videre søking på nettet avslører ganske så mange artikkler ang. prosjekt leder: http://www.aftenposten.no/fakta/verdenskrig/
ligger midt på siden en plass.... "Omstridt krigsprosjekt".

MEN det var uansett en bra tanke dette og lurer på om det ligger noe informasjon om bunkere som vi ikke har oppdaget ennå i denne mengden av innsamlet data.

Erik H
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Har vært i kontakt med de som samlet inn den informasjonen.
Kort sagt så er det gjerne bedre å kontakte kommunene direkte slik du gjør. Man ser på listen hvilke kommuner som har svart.
Kommune og stat ligger litt langt unna da man må "forbi" x antall byråkrater for å få tak i informasjon
Noterer meg det og tar det fram igjen ved ett passende høve..
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

All honnør til den som prøver, men som den skeptiker jeg er synes jeg det blir litt for lett og dokumentere okkupasjonshistorien på denne måten... Vet ikke hvordan jeg kan skrive dette uten å virke FOR negativ, for alle forsøk er jo bedre enn ingenting!
Det som for min del gjør denne rapporteringen litt tvilsom, er at "studiegruppene skal bestå av personer som opplevde krigen, altså over 65 år"
Ikke det at jeg ikke tror på dem, men det vil altså si at hobbyhistorikere som oss her på forumet var utelukket dengang??
For meg høres det ut som hele rapporten er bygget på det man tror/trodde, uten noen forankring i original dokumentasjon...?
Mulig jeg tar feil, men det virker litt tynt synes jeg.

Når det er sagt så hadde det jo for all del vært interessant å sett noe av denne rapporten, men tror selv (Av egne erfaringer) at innholdet må tas med en klype salt eller to....Ser eksempelvis at Haugesund har besvart spørsmålene, men ingen Marinekystfort er listet opp for Rogaland?

Hvis noen av forumets lesere har vært i kontakt med en av kommunene på listen hadde jeg satt pris på å om noen kunne sendt meg en kopi!?

Mvh
Erik E
RasmusTerne

Apropo innsamling av informasjon hos offentlige etater.Jeg håper at den kultursekretæren som forfattet denne billedteksten i en kommunal turistbrosjyre ikke er representativ for kunnskapsnivået.Vel nok kan "beskytte" være trykkfeil,men jeg tror ikke okkupantene var plaget av spesielt mye "alliert skipstrafikk" gjennom Finnsnesrenna!
Attachments
Feilinfo.jpg
Feilinfo.jpg (34.49 KiB) Viewed 454 times
RasmusTerne

Hadde nesten glemt denne tråden: :) Er det noen som kjenner til dette prosjektet fra FMUV? I følge skrivet skal jo de fleste kommuner ha en kontaktperson for registreringen.Selv hadde jeg ikke hørt om dette før jeg fikk en henvendelse fra det lokale historielaget.Koker også dette bort?
Skrivet er jo fra i fjor,så noe har vel skjedd?
Noen som vet?
Sigfred R.
Attachments
Skriv.jpg
Skriv.jpg (150.35 KiB) Viewed 371 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Arbeidet har pågått en stund, og så vidt meg bekjent pågår det enda.
Det er ikke det samme som er nevnt innledningsvis. Her snakker man om statuer, bautaer osv.
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”