Franz Böhmes tunnel

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Noen som har noe opplysninger om disse tunnelene det blir nevnt på diskusjonen ang. "risting og smell i trondheim" i denne linken?
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 323283.ece

Personlig har jeg aldri hørt om ett slikt sinnsykt tunnelprosjekt i Trondheim, så mulig denne havner under posten angående vandrehistorier :D

Franz Böhmes tunnel

Innsendt av ********, 12.05.2009 11:33:59

I årene 1942-1944 hadde general Franz Böhme et ganske stort, men hemmelig tunnelprosjekt i Trondheim. Deler av dette enorme tunnelsystemet lå i Ila.

Det kan jo ha vært en av disse tunnlenen som nå har rast litt pga sprenging til Marienborgtunnelen?

************************************************************

SV: Ikke så hemmelig

Innsendt av ********, 12.05.2009 14:54:10

Alle vet om disse tunnelene, som gikk fra Gråkallen, via sjøflybasen i Ila, til kjelleren i Misjonshotellet og så ut til Dora og flyplassen på Lade.

Kjempeprosjekt, hvor forsvaret fortsatt bruker deler av tunnelene.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Franz Böhme ble ikke overflyttet til Norge før januar 1945, så årstallene eller navnet er ihvertall ute og kjører ;-)

Tunnel fra Gråkallen til Lade via Dora.....
Altså en tunnel fra en luftwaffe stilling til en marinebase bygget under ledelse av en bergjeger general fra hæren?
Tror nok den passer fint på vandrehistorier ja :-)

Erik E
Last edited by Erik E on 12 May 2009 23:46, edited 1 time in total.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

etter lengden å dømme så går ikke denne under vandrerhistorie engang PDT_Armataz_01_11
mvh Atle M
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

er nok å vandre temmelig langt ute på både vidder og daler det der ja :P
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Til å være et prosjekt som "alle" vet om, så har det vært ganske så stille omkring dette i løpet av flere år med graving i krigshistorie.
Kan nok bare slå fast at dette er innen kategorien "forsøk på myteskaping".
Problemet er bare at man i så tilfelle bør holde seg noen lunde nær en plausibel historie, når det tar av som dette så blir det bare absurd.
Ganske enkelt sprøyt!
JornN
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Det er utrolig hva som dukker opp av historier når det får gått noen tiår :D

Måtte le litt av innlegget, spesielt da jeg gravde fram litt historie om Franz Böhmes, og så at hele historien falt i grus med få museklikk på google :)
Men måtte se hva kloke hoder her på forumet hadde å si :D

Noen som har en teori hva som kunne vært grobunn for denne historien? ;)


Admin kan sikkert trygt flytte denne til "vandrehistorier" PDT_Armataz_01_14
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

har jo også den historien om tunell fra munkholmen
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Virker som de fleste byer har sine tunnelhistorier :-)
Har noen gode kandidater fra Stavanger og men merkelig nok er det alltid noen som kjenner noen som har vært inni... Du treffer aldri noen som selv har sett dem ;-)

Erik
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jeg må si at jeg aldrig har hørt om "Franz Böhmes vandrehistorie" før, så den må vandre innenfor et eksklusivt miljø etter hva jeg kan forstå...

Den om tunell mellom Nidarosdomen og Munkholmen (det finnes sikkert en versjon om at tyskerne har bygd den) er en seiglivet raritet. Alle som vet noe om bunnforholdene i Trondheimsfjorden og om teknologien på den tiden tunellen etter sigende skulle ha vært bygd, skjønner at dette ville ha vært et håpløst prosjekt.
Når du først er nede på bunnen så finner man et lag med silt (etter isbreer) som antaklig er et tresifret antall meter tykt (jeg vet ikke om jeg har tallet 300 fra et annet sted).
Så først må man dypt nok til å gå under fjorden, men så dypt nok til å gå under dette og komme ned i berget. Man kan tenke seg profilen på denne tunellen - la oss starte med et stup ned (eller en heisesjakt)... PDT_Armataz_01_13 PDT_Armataz_01_14


Det går to andre vandrehistorier i Trondheim også - den ene gjelder krigsfanger som skal ha dødd under støpingen av Dora I og/eller II, og som skal ha blitt dumpet ned i betongmassen, hvilket bare er tøys selvfølgelig. Jeg trenger vel ikke på dette forumet å forklare årsaken.

Den andre gjelder en annen tunellhistorie - som faktisk er sann.
Man hører av og til om tunellen mellom Phoenix hotell på torget (Stadtkommandantur Drontheim) og Misjonshotellet (Sicherheitsdienst SD). Denne eksisterer ifølge en bekjent anleggsingeniør, men det er gått gjennom taket med maskineri fordi man ikke visste om at den var der.
Dessuten er den nok murt igjen og skjult i begge ender og er sikkert ikke særlig sikker.
JornN
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Det var en repportasje om disse tunellene i avisen for noen år siden,under Sipo sjef Gerhardt flesch bolig i osloveien finner en også en underjordisk bunker med et par flukt tuneller .den ene tunellen går ned mot elva,den andre var det vel usikkerhet om hvor den havnet.Har vært spennende å kontaktet nåværende eier av huset og spurt om å få se bunkeren.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Bunkeren ligger faktisk under hagen på elvesiden med trapp ned fra kjelleren i huset, og den har bare en lav tunell som går ut mot elvebredden (under jernbanen?) - det er mulig den bare ender opp i kanten av jerbanetraseen. Den ble regnet som noe usikker så den er ikke gjennomgått i de siste årtiene så vidt jeg vet.
Eierene er ikke spesielt begeistret for forespørsler angående saken.
JornN
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Håper denne bunkeren blir bevart,slagg etter en mørk epoke i Trondheims historie.Mener den tunellen må gå under jernbanen,sannsynligvis ganske dypt,var der å kikket for et par å siden uten å bli helt klok på hvordan dette er konstruert.Har også hørt om en tunell fra tinghuset i Trondheim,hvor den ender evt om historien stemmer er jeg usikker på.
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Som Erik nevnte er det slike tunell historier i Stavanger også. Har ved
flere anledninger hørt snakk om en tunell fra området rundt Kraftfahrpark 274.I.D. i Hillevåg til der hvor sykehuset er i dag. Noen år tilbake hørte jeg snakk om å bruke denne som fjernvarmetrase` fra
Felleskjøpets produksjonsanlegg til sykehuset. Har ved flere anledninger
spurt litt rundt for å finne ut om dette stemmer, uten hell.
Finner heller ingen tegn til inngang noe sted. PDT_Armataz_01_10
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

AYF wrote:Håper denne bunkeren blir bevart,slagg etter en mørk epoke i Trondheims historie.Mener den tunellen må gå under jernbanen,sannsynligvis ganske dypt,var der å kikket for et par å siden uten å bli helt klok på hvordan dette er konstruert.Har også hørt om en tunell fra tinghuset i Trondheim,hvor den ender evt om historien stemmer er jeg usikker på.
den tunnelen eksisterer faktisk. den går fra tinghuset til bygningen på andre siden. det som var gamle dnbnor. under bygging i kjelleren på trondheim torg noen år tilbake gikk de igjennom en vegg og befant seg dermed i denne tunnelen. tunnelen innehoilder også et toalett.som det fantes ekstrementer i fra krigen,et bilde av hitler og noen aviser på veggen der inne var det også. forøvrig godt beskrevet i aftenposten var det også. så en gjennomgang i arkivet der så vil alle opplysninger finnes:)
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Se der ja,mener det toalettet du snakker om er i kjelleren under misjonshotellet,der Rinnan tilbrakte sine siste timer av sitt liv..
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”