Tusen takk

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Grunnen til at jeg spør er at jeg og en kammerat tengte at ta en tur dit for en 4-5 år siden. Da fikk vi tak i noen dokumenter og annen info om at det skal hvere at stort lager med tysk materiell som enda ikke var funnet.
Dokumentene kom fra Tyskland og ble oversatt til norsk.
Det sies at det var en ubåtdokk også inn i fjellet. Det sies også at det er en Tysk ubåt som er i manko etter opptellingen etter krigen, og det sies at den skal ligge der oppe.

Har ikke peiling på om dette er sant men jeg vil alikavell undersjøke alt dette på nytt.

Har mistet kontakten med kammeraten min etter en masse flyttinger.
Bestandig i farten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er vel drømmen for mange å finne noe som har ligget skjult i fra krigens dager. Håper virkelig det ennå er noe som ikke er blitt oppdaget ennå. PDT_Armataz_01_11

Når deg gjelder bygging av slike store fjellhaller som en ubåt ville ha krevd (selv en mini-ubåt) så ville det være overraskende og ikke finne dokumenter fra slike steder. ... med mindre det var hemmelig (man kan jo bare håpe)

Den som ikke finner det man leter etter finner kanskje noe annet... det har iallefall jeg opplevd på de fleste bunker turene mine.. det dukker alltid opp noe!

Erik H
John TB
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2007 21:59
Location: Vardø/Vadsø

På slutten av 90-tallet leste jeg en lignende historie i en lokalavis. I følge denne ble åpningen på en verkstedhall i fjell

ved sjøflyhavna i Billefjord sprengt igjen når tyskerne evakuerte. Det skal fortsatt være utstyr igjen i denne. Jeg har vært

og sett på dette anlegget, og det kan se ut som om en eller flere tunellåpninger er begravet under store mengder stein. Jeg

finner ikke tilbake til artikkelen, men mener å huske at det var diskusjon mellom Luftfartsmuseet og kommunen om hvem som

hadde rett til det som evt. ble funnet. Så vidt jeg vet er det fortsatt ikke gjort forsøk på å åpne fjellanlegget. Kan det

være dette lageret du mener?

Hilsen
John T
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ifølge sprengningsrapporten fra Billefjord er det sprengt to tunnelanlegg....
En mannskapsbunker, samt Gefechtsstand - "Kamphovedkvarter".

Som du ser er det brukt ganske store mengder sprengstoff og flybomber, med resultat av at mannskapsbunkeren er kollapset.
Interessant nok er det kun de 30 meter lange inngangene til kamphovedkvarteret som er sprengt!

Erik E
Attachments
Billefjord rapport.JPG
Billefjord rapport.JPG (124.45 KiB) Viewed 599 times
Herr Olsen
Posts: 1
Joined: 09 Mar 2008 0:40

Jeg har slekt i Ytre Billefjord, og har lekt rundt anlegget siden jeg var liten. Jeg husker kommunen begynte å grave for å finne en åpning videre inn for kanskje 4-5 år siden. De hadde bl.a. håp om å finne en verkstedshall inne i fjellet, hvor sjøflyene som var stasjonert i Klubbebukta ble heist inn og reparert. (i følge noen) Det var også noen som håpet på å finne en intakt sjøflymaskin i denne hallen(bl.a. "Blohm und Voss" sjøfly var stasjonert her) Andre mente det var sannsynlig at det kunne befinne seg en massegrav av russiske krigsfanger der inne, ettersom vitner dengang hadde sett en forsamling russere bli ført inn i fjellanlegget før det smalt. En mann som hadde vært og kikket på anlegget i 50-60åra, fortalte til Finnmark dagblad at det den gang var en sjakt som gikk fra toppen av fjellet og ned i anlegget. Det gikk visst an å komme seg et lite stykke ned i denne sjakta, noe han hadde gjort. Der ble han møtt av en kraftig stank av amoniakk, som visstnok skjer når mennesker er i forråtnelse.
Gravingen begynte på sjøsiden av anlegget hvor skinnegangen som kommer fra hangaren går inn i fjellet, og en god del graving ble gjort på sørsiden av fjellet. Etter en del graving uten annet resultat enn sammenrast "skottenfjell" stoppet prosjektet opp i påvente av midler til å kunne fortsette. Siden den gang har det ikke skjedd noe mer som jeg kan se på Klubben/ Ytre Billefjord.
Jeg husker også en kar fra forsvaret uttalte seg og mente at det var totalt bortkastet å forsøke å finne noe som helst slags hulrom eller intakte ganger, ettersom det er flere kjempesprekker i toppen av fjellet som indikerer at det hele har løftet seg av kjempeeksplosjonen og kollapset alt av hulrom i det det falt ned igjen. Han mente fjellet er så pulverisert av eksplosjonen at alt er tettet. Jeg må si jeg støtter meg opp om den teorien, jeg har sett sprekkene og det ser i det hele tatt ut som om de ikke har spart på kruttet. Uten at jeg har noen videre kompetanse på det feltet da...Men et spennende sted er det uansett !
Og Ytre Billefjord er et av verdens flotteste steder (for meg i hvertfall)
fklf
Posts: 9
Joined: 29 May 2011 22:38

Slenger med et minekart fra Billefjord

:)
Attachments
Minekart Billefjord felt 12.jpg
Minekart Billefjord felt 12.jpg (1.73 MiB) Viewed 375 times
sveingeorg
Posts: 99
Joined: 29 Oct 2009 22:52
Location: rypefjord

Hvor ligger anlegget da?
Attachments
Nytt bilde.png
Nytt bilde.png (1.02 MiB) Viewed 245 times
jergul
frehol
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2012 10:01

Var der i dag, men det var begynt og bli mørt så fikk ikke så god oversikt. Fins det noe kart over området og hva de forskjellige byggene på klubben var?
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”