Drittlei kunst i våre gamle festninger!

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Ja denne biten med såkalt kunst får meg til å se rødt..



Lurer på hvor mange såkalte "kunstnere" som hadde vært igjen viss statstøtten hadde blitt fjernet?!
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

^^^ Maks 168 500 som er statens garantilønn til kunstnerne.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Som også sagt her tidligere; Hva hadde enkelte fort/leire vært dersom det ikke hadde vært for kunstnerne? Det er faktisk på grunn av disse at det er liv en del steder. Jeg er absolutt ikke tilhenger av all den såkalte kunsten de lager, men prøv som sagt å se det positive i det. Det blir liv og til en viss grad vedlikehold i leirene. Det er med på å sørge for at disse stedene ikke blir nedlagt, stengt, eller værre, solgt i stykker til entreprenører og firmaer!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg synes det er hyggelig og fint med liv i festningene, men mener vel det kan gjøres uten bissar kunst. Jeg tror ikke mange nasjonale museer hadde mindre besøk en det Preus Fotomuseum hadde under sin erotisk utstilling på Karljohansvern i Horten. Har mer intrykk av at denne form for kunst "skremmer" bort folk. Hvem vil vel bli sett på Karljohansvern mens man "fordyper" seg i bissare erotiske bilder av gamle mennesker.

Personlig synes jeg at gamle kramboder og markedplasser kan være et morrsomt tiltak, Fredrikstad har lykkes veldig godt med det. Gamle håntverk som utføres og selges kunne passe bra, lærerikt å interessant kan det også være. Men "rustne fisker", "piggtrå pyrramider", og "fotokunst av gamle ståtisser" hører ikke hjemme i festningene. Jeg vet heller ikke hvor mye "liv og røre" det blir ut av den slags kunst?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Er helt enig i at visse former for kunst burde vært fjernet. Hva med å innføre en form for sensur slik som på tv? Kanskje vi skulle lave en liten form for demonstrasjon og henge opp "sladder"(sladding) når vi ser slik kunst?
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jon-Vegard wrote:Er helt enig i at visse former for kunst burde vært fjernet. Hva med å innføre en form for sensur slik som på tv? Kanskje vi skulle lave en liten form for demonstrasjon og henge opp "sladder"(sladding) når vi ser slik kunst?
Det tror jeg ville fungert særdeles dårlig :-) Da ville vel bare kunstneren sett det som en bekreftelse på at h(a|u)n har gjort noe riktig. Mye av poenget med kunst, er jo å utfordre/provosere, og en slik reaksjon ville vel da bare ha vært en bekreftelse på at man hadde oppnådd målet.
--
Tommy
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Hva synes dere om konsert i festningsanlegget? Personlig synes jeg det er betraktlig bedre en kunst. Jeg var på Konsert på Karljohansvern i Horten i kveld. Flere tusen mennesker var sammlet der. Høydepunktet var Marine Musikkens "grand finale". Scene showet minnet mest om AC/DC, men det ble god stemning av det (se bilde). Noen meninger om det?
Attachments
27 juni 2009 (117).JPG
27 juni 2009 (117).JPG (214.79 KiB) Viewed 286 times
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Fyrverkeri i rette omgivelser er skikkelig fint og effektivt.


- Og det samme kan vel sies om flak og sporlys også.. PDT_Armataz_01_06
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

..som god kystfortforumbruker skal bli.


http://www.fofo.no/Festningssommer.b7C_w7jWW5.ips
belkin
Posts: 9
Joined: 11 Jul 2009 19:27
Location: arendal

Enig med dere. Men taggingen og forsøplingen ødelegger opplevelsen.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Forsvarsmuseet på Akershus festning har laget en "geværkunst", synes denne form for kunst kan passe bra her, den har iallefall forbindelse med miljøet/historikken. Noen synspunkter? Pressiserer at jeg er likevell er motstander til kunst som ikke har tilhørighet med festningene/historikken.
Attachments
Geværkunst.JPG
Geværkunst.JPG (424.84 KiB) Viewed 177 times
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Å herrigud. Var kanskje litt intens den der? Synet av et rettet gevær var tross alt noe som for mange symboliserer enhvers største mareritt for mange. Så syntes kanskje den var litt ivrig den der :)
Last edited by Spectre on 12 Jul 2009 20:05, edited 1 time in total.
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Ønsker forøvrig å komme med en ekstra unnskyldning for mitt tidligere innlegg i denne tråden, har ikke noe ønske om at folk skal ha et helt feil inntrykk av hvordan jeg er som person eller som historie interessert.

Har vært en del syk (ingen unnskyldning) og tenkte ikke lenger en til emnet, dette beklager jeg nok en gang og syntes det var meget uproft av meg selv at jeg presterte å fremføre det slik uten å tenke på tapene, lidelsene og ikke minst slaveriet som lå bak det. Tenkte som sagt ikke lenger en til "resultatet" uten å ta hensyn til mer en det.

Beklager beklager beklager... Har faktisk tenkt en del på det og føler bare jeg må få si det en gang til.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Hei Spectre! Alle har vel "Basja på leggen" en gang i mellom. Tror de fleste forstår, ikke tenk på det mer :D
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Er diise geværene ødelagt? Eller er de kun stablet slik.

Hvis det er en stabel med ødelagte våpen så blir jeg svært dårlig inni meg, men hvis det er snakk om en stabel med funksjonerende våpen så synest jeg det var en fin utstilling.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”