Drittlei kunst i våre gamle festninger!
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- festningsverk
- Posts: 207
- Joined: 10 May 2008 18:40
- Location: Horten
- Contact:
Til stadighet blir jeg meget provosert av at kunstere får lov til å strø om seg med makkverket sitt i våre gamle festninger. Jeg synes det er meget irriterende å måtte se kunst av nakne gamle menn eller rustne fisker som er sveiset sammen av armeringsjern når jeg besøker de nasjonale festningsverk i Norge. På Fredriksten, Fredriksvern, Oscarsborg, Fredrikstad (gamlebyen), og Karljohansvern er proppet fult av masse gyseligt skrot inn i festningsannlegget. Det virker som det er fritt frem å servere alt mellom himmel og jord bare mann kaller det "kunst". Det mest provoserende jeg har sett er fotomuseumet på Karljohansvern sin fotoutstilling men nakne mennesker i bissare poseringer. Det er utrolig lite hyggelig og gå sammen med familien å se på festningsannlegg når veggene er fulle av fotografier av "ståtisser". I dag var jeg i Stavern, fikk nok når jeg så denne rustne fisken som er sveiset sammen av armeringsjern. Kan noen si meg hva dette har med militærhistorie å gjøre? Mulig jeg er vel konservativ, men jeg synes "ståtisser" og "ruste fisker" hører hjemme i et ekte kunst galleri og ikke festningsverkene. Er det noen flere som har meninger om dette?
- Attachments
-
- psyko kunst.JPG (222.24 KiB) Viewed 692 times
Last edited by festningsverk on 06 Nov 2015 23:04, edited 1 time in total.
100% enig her også. Gi stipend til kunstnere som kommer med "militær kunst"
E
E
- festningsverk
- Posts: 207
- Joined: 10 May 2008 18:40
- Location: Horten
- Contact:
Takk Gud for støtten! Jeg kjenner jeg blir sinna når jeg ser på den duste fisken som er på bilde over.
Jeg hørte en gang at staten er forpliktet til å kjøpe kunst for en viss prosent eller promilledel av byggesummen for alle nye bygg som bygges.Ved en militærleir i Norge var for noen år siden en ny befalsforlegning satt opp og kunsten som var kjøpt kom i store pappesker,det var slik kunst som du her beskriver bestående av rustent metall,glass skår og mye rart som var limt sammen.Hørte den gang hva staten hadde betalt for stasen,det var ikke akkurat småpenger.Ved en feiltagelse ble "kunsten" kastet da
forlegningen skulle ryddes etter alt arbeid var ferdig,guttene som ryddet trodde tydligvis dette var søppel som var igjen etter byggingen.Så den "fisken din" kan ha kostet noen skattekroner,hvem vet
forlegningen skulle ryddes etter alt arbeid var ferdig,guttene som ryddet trodde tydligvis dette var søppel som var igjen etter byggingen.Så den "fisken din" kan ha kostet noen skattekroner,hvem vet
greit om man er en såkalt kunstner da, veldig enkelt å få kvitta seg med mye søppel på denne måten. bare litt sveising og liming, så vips har man kvitta seg med skrot og i tillegg fått betaling for det. Jeg synes også det er provoserende, ikke bare å se det i forbindelse med festningsanlegg men ellers også. Vil man absolutt se kunst så kan man dra på utstillinger osv, så kan de la oss som ikke er så begeistret for det få slippe.
MVH
Roar Handberg
_________________
Roar Handberg
_________________
Det er riktig, men ikke nødvendigvis til kunst. "Utsmykning" er vel rette ordet. Om noen hadde hatt litt vett hadde de heller brukt disse midlene til f.eks. å kjøpe opp rettighetene til gamle bilder som de kunne hengt opp på veggene eller til å kjøpe fine, eldre landskapsmalerier av disse festningene. Dermed hadde "kunsten" også fått en kulturhistorisk rolle.Jeg hørte en gang at staten er forpliktet til å kjøpe kunst for en viss prosent eller promilledel av byggesummen for alle nye bygg som bygges.
Inge S
Åja... trudde først det var et redskap for å pløye åkeren med. Ikke noe direkte syn for øyet nei. MEN kunst/utsmykking må stå noe i stil med omgivelsene.festningsverk wrote:Til stadighet blir jeg meget provosert av at kunstere får lov til å strø om seg med makkverket sitt i våre gamle festninger. Jeg synes det er meget irriterende å måtte se kunst av nakne gamle menn eller rustne fisker som er sveiset sammen av armeringsjern når jeg besøker de nasjonale festningsverk i Norge. På Fredriksten, Fredriksvern, Oscarsborg, Fredrikstad (gamlebyen), og Karljohansvern er proppet fult av masse gyseligt skrot inn i festningsannlegget. Det virker som det er fritt frem å servere alt mellom himmel og jord bare mann kaller det "kunst". Det mest provoserende jeg har sett er fotomuseumet på Karljohansvern sin fotoutstilling men nakne mennesker i bissare poseringer. Det er utrolig lite hyggelig og gå sammen med familien å se på festningsannlegg når veggene er fulle av fotografier av "ståtisser". I dag var jeg i Stavern, fikk nokk når jeg så denne rustne fisken som er sveiset sammen av armeringsjern. Kan noen si meg hva dette har med militærhistorie å gjøre? Mulig jeg er vel konservativ, men jeg synes "ståtisser" og "ruste fisker" hører hjemme i et ekte kunst galleri og ikke festningsverkene. Er det noen flere som har meninger om dette?
Men... En piraya (om det skal være det), av skrapmetall hører ikke hjemme på en festning... Hadde den vært satt ved et akvariesenter så hadde saken vært en helt annen...
Hadde man satt den forran Dora i Trondheim kunne man sagt at det er en piraya (som faktisk er en "kampfisk"), og bruker man et litt fantasi kan man se likheten mellom en piraya og en ubåt). som symboliserer makt og listigheten til ubåtene som engang var der, mange måter å se på kunst og det alle har sin egen personlige mening om all kunst (hadde man ikke hat det hadde vel heller ikke begrepet kunst kunnet eskistere), men er helt enig med det faktum at den dallete fisken ikke hører hjemme der! PDT_Armataz_01_02
Last edited by Spectre on 23 Jun 2009 18:01, edited 2 times in total.
Det er så mye feil her at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne eller slutte.Hadde man lagd et stor hakekors, prestert å kalle det kunst for så å sette dette i et fredssenter hadde det blitt bråk, ikke hadde det vært særig presentabelt heller. Hadde du satt det samme kunstverket som et monument på en nazibyggd festning el. så hadde det vært helt greit og historisk riktig. Om ikke annet for å hedre nazistenes innsats og pågangsmot, deres byggverk er faktisk kunst i seg selv i mine øyne.
Jeg ser ikke ingeniører av regelbauer som nazister og jeg forventer heller ingen å "hedre" slike bygg med hakekors (kunst eller ikke). Heller ikke de tyskerne som bygget disse.
Slike bygg og festninger ble også bygget med blod, svette og tårer. SKal man hedre noen med kunstverk må det være de som døde for slike bygg.
Det med tysk innsats og pågangsmot er også litt vanskelig å hedre da enhver tysker som motsatte seg systemet fikk harde straffer.
Kunst er så mye og den kjenner ingen grenser. Vi tar gjerne diskusjonen om militær kunst videre, men dette er mildt sagt et ømtålig tema selv for et "tysk forum".
EriK H
Ja, det var et sinnsykt dårlig eksempel som var uhyre lett å missforstå. Så det tar jeg selvkritikk for, og kan bare beklage.Erik H wrote:Det er så mye feil her at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne eller slutte.Hadde man lagd et stor hakekors, prestert å kalle det kunst for så å sette dette i et fredssenter hadde det blitt bråk, ikke hadde det vært særig presentabelt heller. Hadde du satt det samme kunstverket som et monument på en nazibyggd festning el. så hadde det vært helt greit og historisk riktig. Om ikke annet for å hedre nazistenes innsats og pågangsmot, deres byggverk er faktisk kunst i seg selv i mine øyne.
Jeg ser ikke ingeniører av regelbauer som nazister og jeg forventer heller ingen å "hedre" slike bygg med hakekors (kunst eller ikke). Heller ikke de tyskerne som bygget disse.
Slike bygg og festninger ble også bygget med blod, svette og tårer. SKal man hedre noen med kunstverk må det være de som døde for slike bygg.
Det med tysk innsats og pågangsmot er også litt vanskelig å hedre da enhver tysker som motsatte seg systemet fikk harde straffer.
Kunst er så mye og den kjenner ingen grenser. Vi tar gjerne diskusjonen om militær kunst videre, men dette er mildt sagt et ømtålig tema selv for et "tysk forum".
EriK H
Kunst er som du nevner uten grenser, og jeg siktet til hva man klarte å utrette uten å ta hensyn til andre sider av nazismen/menneskeheten/slaveri etc og det var i dette eksempelet å gå på trynet for min del. PDT_Armataz_01_04
Når du sier det på den måten så er det er det også slik at i kunstens verden kan man ha 1 graders syn men også 360 grader, så for noen er det emnet som teller, og for andre helheten. og i mitt eksmpel var jeg vel sånn ca 5 grader.
Mulig en kraftsalve fra meg, men litt viktig at vi ikke helt mister perspektiv på hva vår hobby dreier seg om. Greit at vi reflekterer over historien bak byggene og mange av disse er imponerende, men svært få av disse kan hedres. Jeg ser heller disse byggene som minner på et svakt forsvar i april 1940.
MEN, for å komme tilbake til tråden. Er det noe ok militær kunst på historisk grunn rundt om i norge? Kan kunstverk kombineres med tysk krigshistorie på norsk jord eller er det å trekke det litt langt?
Erik H
MEN, for å komme tilbake til tråden. Er det noe ok militær kunst på historisk grunn rundt om i norge? Kan kunstverk kombineres med tysk krigshistorie på norsk jord eller er det å trekke det litt langt?
Erik H
Jeg har ikke vært på noen av de festningsverk som er omgjort til kunstgallerier, men har fått med meg at slike finns på Karl Johansvern, Lindesnes og Oscarsborg (?). Er det flere steder man bør se på problematikken hadde det vært fint å få noen tips, ettersom jeg skal farte rundt i Sør-Norge i sommer.
Kunst, eller ikke kunst - like mange svar som det er besøkende som ser på utstillingene. Men det helhetlige spørsmålet kan være er det ikke bedre det er litt liv, litt aktivitet og litt form og farge - framfor tomme lokaler og lite aktivitet på våre gamle festinger?
Hva ville Bryggen i Bergen vært uten gallerier, husflid, små butikker som selger krims-krams? Alt er jo ikke relatert til det gamle fiskerlivet og den historien Bergen har, men folkelivet om sommeren langs Bryggen ville ikke vært dersom det var tomme lokaler? Ville opplevelsen av Gamlebyen i Fredrikstad vært den samme hvis alt var tomt og dødt?
Hva ville Bryggen i Bergen vært uten gallerier, husflid, små butikker som selger krims-krams? Alt er jo ikke relatert til det gamle fiskerlivet og den historien Bergen har, men folkelivet om sommeren langs Bryggen ville ikke vært dersom det var tomme lokaler? Ville opplevelsen av Gamlebyen i Fredrikstad vært den samme hvis alt var tomt og dødt?
Vel- snart så er jo heldigvis alle bunkere murt igjen, så da kan vi alle sammen nyyyte denne flotte kunsten sammen med kunstnerene over et glass champagne i fine og trygge sterile omgivelser.
Jejejeje PDT_Armataz_01_11
Jejejeje PDT_Armataz_01_11
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Hei
Ikke all kunst som er tilstede i festningene er helt på tur
Denne piggtrådpyramiden i rødt .. er virkelig noe som får deg til å tenke.
Sted Ergan Fort
Edgar
Ikke all kunst som er tilstede i festningene er helt på tur
Denne piggtrådpyramiden i rødt .. er virkelig noe som får deg til å tenke.
Sted Ergan Fort
Edgar
- Attachments
-
- båtferie2 9000.JPG (84.41 KiB) Viewed 405 times
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
- før den blir glemt for alltid!