Utstyr fra Østre BOlærne selges i biter

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På FINN.no selges det 2,5 tonn utstyr fra Østre Bolærne. Dette skulle vært på museum eller på steder der det hører til syns jeg.
Ref,: annonsen på Finn
"Beskrivelse

Diverse gammelt sambandsutstyr fra nedlagte
Bolærne Fort utenfor Tønsberg i Vestfold selges!

Priser på forespørsel.

KARI Ildgivings-panel med diverse telefoner og sambandsutstyr!

Telefonsentral - masse tavler, brytere og paneler!

Tyske Bomberomstelefoner
Priser fra Kr. 450.- til 1.200.- pr. stk. Tunge!
Kun få igjen av disse.

Tyske Bomberoms-lamper Kr. 450.- pr. stk. (Ca. 8 kg.)
KUN ca. 5 stk igjen av disse.
Disse kan etter avtale på mail/tlf sendes.

Diverse høyttalere, hornhøyttalere + SEAS HT

Originale "Beredsskaps-data-mål-data" Tavler
laget i alu-ramme med plexiglass og grønn bakgrunn.
Disse ble brukt i OP-rommet -
lederne skrev direkte på tavlene - ACTION!
Tavler - Kr. 600.- til Kr. 1.200 pr. stk

3 stk radar-skjermer med diverse utstyr

Totalt ca. 2,5 tonn med utstyr!

Selges til samlere og evt. museum-mil-fort o.l.

OBS! Flere av bildene er originale fra 2003 FØR/VED/UNDER Demonteringen! mrk. "Org.bilde.2003"

Info og txt under bilder fra lager - mrk. "Lager 2010"

KUN Privat Visning etter avtale!

OBS! MYE av ustyret er "TUNGT" så det MÅ evt. hentes!
"HEAVY DUTY EQUIPMENT"

Ref. fra net. "Kystfort.com"
SKC/34 var en av de tre eks-tyske kanontypene det norske kystartilleriet standardiserte på fra ca. 1960, og muligens den beste av dem.
Den var i bruk helt fram til 1999 - 2000 bl.a. 4. stk. i hovedbatteriet (tunnelbatteriet) på Bolærne fort. Så sent som i 1988 startet Raufoss ammunisjonsfabrikk opp produksjon av en nyutviklet sjømålsgranat for denne kanonen, M88. I følge en kilde hadde denne granaten en vekt på 28,0 kg (hvorav 3,2 kg sprengladning) og rekkevidde på 17 400 m."
Ref.: ferdig
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:På FINN.no selges det 2,5 tonn utstyr fra Østre Bolærne. Dette skulle vært på museum eller på steder der det hører til syns jeg.
Den annonsen er vel gammel, selv om den nylig er oppdatert...

Vet ikke hva som er planene med Bolærne, men jeg antar at det er det samme der som med f.eks. Herdla, Meløyvær og deler av Frøy-linjen: Anleggene er en del av "kald krigs museene" og er (eller planlagt, som så vidt jeg forstår går ut på det samme for alle praktiske formål....) fredet - da er det vel i prinsippet lovbrudd å plukke ned ting?
Ikke sikkert at selger har gjort noe galt, da man ser at de instanser som driver med avhending ikke har tilstrekkelig kontroll: På Herdla er det så vidt jeg skjønner planer om å bryte opp flere av de gjenstøpte objektene for å sikre at batteriet fremstår i den stand det gjorde ved nedleggelsen. For dumt om Bolærne blir rasert før et evt. museum blir etablert (kan bli vanskelig å få tak i originalt utstyr mtp. at 75mm batteriene langs kysten nå demonteres og hugges fortløpende).
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Alt dette som vises fra Bolærne her, er fra fjellanlegget som huset kommandoplass, 12,7 cm sjøfrontbatteriet mm.

Det som har blitt bevart på Bolærne er 7,5 cm tårnkanonene og en målestasjon tilknyttet disse.
Kai
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

TM
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Benjaminsen wrote:Alt dette som vises fra Bolærne her, er fra fjellanlegget som huset kommandoplass, 12,7 cm sjøfrontbatteriet mm.
Det som har blitt bevart på Bolærne er 7,5 cm tårnkanonene og en målestasjon tilknyttet disse.
Hadde man to hovedmålestasjoner med KARI-system på Bolærne (dvs. ett for hvert batteri)..?
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Målestasjonen for 7,5 cm tårnkanoner mener jeg var satt opp med RANDI. Den ligger litt lenger sør på Østre Bolærne enn målestasjonen for 12,7 cm sjøfrontbatteriet.
Kai
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Benjaminsen wrote:Målestasjonen for 7,5 cm tårnkanoner mener jeg var satt opp med RANDI. Den ligger litt lenger sør på Østre Bolærne enn målestasjonen for 12,7 cm sjøfrontbatteriet.
Ok... Jeg trodde alle 75mm anleggene hadde KARI, men da blir det mao ikke bevart noen anlegg med dette ildledningssystemet (dog har man vel dette stående på KA-museet og Fjell festning).
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:
Benjaminsen wrote:Målestasjonen for 7,5 cm tårnkanoner mener jeg var satt opp med RANDI. Den ligger litt lenger sør på Østre Bolærne enn målestasjonen for 12,7 cm sjøfrontbatteriet.
Ok... Jeg trodde alle 75mm anleggene hadde KARI, men da blir det mao ikke bevart noen anlegg med dette ildledningssystemet (dog har man vel dette stående på KA-museet og Fjell festning).
NATTER har rett. Men Benjaminsen har litt rett han også.
Hadde engang en kollega som tjenestegjorde på Bolærne. Han prøvde å sette opp alle varianter av ildledning som kunne brukes på batteriene på Bolærne og Rauøy.
Opprinnelig var det kun KARI (E-sys) på disse anleggene. Rauøy fikk anlegg nr 5 i 1971, Bolærne fik anlegg nr 10 i 1974 og da 75 mm batteriene kom på Rauøy og Bolærne ble anlegg nr 14 montert på Skarvesete. (Ikke eget anlegg for 75 batteriet Rauøy, skulle få data fra 15 cm IS eller Skarvesete.
Da man begynte å legge ned batterier med RANDI (F-sys) ble det besluttet at 75 mm batteriene skulle få ildledningssystemene inn i reservemålestasjonen. Det er her RANDI kommer inn.
På Rauøy og Bolærne var det altså 3 KARI og 2 RANDI med en total kapasitet på å lede ilden fra 8 batterier samtidig, mens det kun var 4 batterier tilgjengelig. Ganske brukbar redundans.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:På Rauøy og Bolærne var det altså 3 KARI og 2 RANDI med en total kapasitet på å lede ilden fra 8 batterier samtidig, mens det kun var 4 batterier tilgjengelig. Ganske brukbar redundans.
Det får en si... :)
Takk for oppklaring!
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Takk J E F. Da lærte vi noe nytt i dag også. :)
Kai
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Var radomene til KARI-radaren særlig forskjellige fra radomene til RANDI-radar?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lilje wrote:Var radomene til KARI-radaren særlig forskjellige fra radomene til RANDI-radar?
Har bare vært borti BODIL (ingen radar) og KARI, men innbiller meg at RANDI-radaren ikke hadde radom (har i alle fall sett bilde av antennen uten radom, men det kan jo hende de hadde dette likevel)..?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Takk!

Jeg prøver bare å få et mer nøyaktig bilde av hvordan Bolærne så ut under den kalde krigen, la oss si på 1980-tallet. Så vidt jeg forstår er det, hvis man skal være veldig pirkete, ikke helt korrekt slik det fremstilles ved omvisningene ved Tønsberg Forsvarsforening når man sier at den målestasjonen med radar-radom, elektrooptikk og tilhørende ildledersentral i separat fjellanlegg samme sted (sør på øya, mellom tårnkanon 1 og signalstasjonen) viser Bolærne "under den kalde krigen". Dette er RANDI-utstyr, og hvis jeg forstår innlegget til J E F over rett, er dette Bolærne forts reservemålestasjon, med RANDI-ildledersystem tatt fra et fort som ble nedlagt på begynnelsen av 1990-tallet og da flyttet til Bolærne. Vel, utstyret var fra den kalde krigen, men ikke på Bolærne under den kalde krigen (hvis man sier den sluttet i 1989 med murens fall, eventuelt 1991 med oppløsningen av Sovjetunionen)..... Men da er jeg selvfølgelig overdrevent pirkete.

Hvis jeg har forstått riktig av andre innlegg her på forumet var hovedmålestasjonen med bl.a. radararen til KARI lenger nord på øya, et par hundre meter nordvest for tårnkanon 2, i tilknytning til det store fjellanlegget fra 1950-tallet.

Har jeg forstått riktig at dette bildet viser det som var fundamentet til KARI-radaren?
Attachments
Bolærne_fundament.JPG
Bolærne_fundament.JPG (101.72 KiB) Viewed 167 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lilje wrote:Har jeg forstått riktig at dette bildet viser det som var fundamentet til KARI-radaren?
Ja. Radomen sto over dette betongfundamentet. Den mindre kuppelen nede til høyre for denne er panserkuppel for EO. Du finner akkurat samme oppsettet for anlegget på på Skarvesetet.

JEF vet sikkert mer om flytting av RANDI-anleggene til 75mm batteriene. Det er jo også mulig at de benyttet eksisterende KARI-antenner - spesielt på Bolærne hvor det var såpass mye redundans (jeg kjenner ikke spesifikasjonene på utstyret, men rent teknisk kan man feks ha flere sender/mottagere koblet til en antenne via en switch).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Radomen sto over dette betongfundamentet. Den mindre kuppelen nede til høyre for denne er panserkuppel for EO. Du finner akkurat samme oppsettet for anlegget på på Skarvesetet.
Jeg vet det er en tråd her inne med flere bilder av KARI-radar/EO-kuppel før/etter sanering på Korsnes (postet noen av dem selv), men jeg finner ikke siden nå...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”