Kystfortkart?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Hva skjer videre med kystortkartet?
User avatar
John J.
Posts: 37
Joined: 25 Sep 2007 18:50
Location: Bodø/Steigen

Hei,

Jeg har vært borte fra forumet veldig lenge pga. diverse årsaker. Da jeg klikket meg inn igjen i dag ser jeg dette flotte kartet på forsiden! Nå har jeg sikkert gått glipp av noe, men er dette mulig å få kjøpt noen plass? Ville tatt seg flott ut på veggen!
[i]The value of the unpleasant as a memorial[/i]
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tja, hva skal jeg si om kartet som aldri blir ferdig? For å være ærlig så tør jeg ikke å printe/trykke et kart som ikke er 100% riktig. Nå har jo flere hardcore-medlemer hjulpet til, men den må fortsatt sjekkes en siste gang.

la meg se i kalenderen...

Juli så har jeg sommerferie.. ikke umulig jeg da avslutter kystfortkartet-sør med å si... 99% er bra nok :)

Deretter starter jeg med Kystfortkartet-nord

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

sett meg på ønskelisten over kartet
topp jobb :bravo
ottand06
Posts: 4
Joined: 29 Mar 2008 2:00
Location: Bekkestua, Bærum

Tilsluttes det ser lekkert ut. Stopp ved 99%.
Otto
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Blir igjen litt motivert av at folk ringer og vi å ha posteren. Alltid hyggelig å høre at den bør være på ethvert «gutterom».

Nedturen kom kjapt da jeg studerte posten sine satser for å sende rørpost. tipper man over 60 cm så koster det 170 kroner. Nei, jeg kan ikke huske at det kostet 170 kroner da jeg for noen år siden sende 20 stk. med posten, da den var 70 cm bred.

Svært få er villige til å betale mer i porto enn hva varen koster så jeg har kuttet 6 cm på hver side, men den blir fremdeles 1 meter høy. Blir ikke noe IKEA ramme som passer, men sånn er det når man må forholde seg til heftet "priser 2012" utgitt av Posten. (som nå tydeligvis bruker robotter for å finne syndere som overstiger deres satser. Jeg fikk 65 kroner i "bot" for å ha sendt et brev som veide 2 gram mer.. )

Dette med 60 cm. begrensing fra må være noe nytt. Jeg ringte Maske og forhørte meg om priser på posthylser og fant at de ikke hadde noen 60 cm. Nærmeste var 55 og 65. Vel, siden det er umulig å kutte fem nye cm. så må jeg få tak i 65 cm. posthylser og sage de til riktig størrelse. (mulig det finnes slike pappesker som har 60 cm?)Fikk også vite fra Maske at posten trenerer slike posthylser så godt de klarer. Neste år så regner jeg med at de begrenser seg til 50 cm.. eller noe i den dur. Husker da jeg sendte bøker til land og strand og fikk kostnadene til kundene ned ved å sende de fleste forsendinger i brevs form. Nå skal de ha ekstra hvis et brev er tykkere enn 2 cm.. Jeg vedder på at det sitter en haug med blåruss og kalkulerer hvordan de skal tyne markedet mest mulig basert på hva man sender.

Med emballasje, porto og poster så blir den totale pris for kr. 200.-. Håper det er en helt grei pris, jeg kunne ha skrevet 199,- for at det skal se billigere ut, men misliker alle produkter hvor siste tall på prisen slutter med 9.

Jeg kommer til å ha posteren klar neste måned. Altså oktober. (ja, 2012!….). :smoke:
Under er hvordan den nye versjonen ser ut. Det ble noen modifikasjoner, men for det meste er alt med.
Attachments
kystfortkartet2012.jpg
kystfortkartet2012.jpg (198.28 KiB) Viewed 473 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Dette blir bra.
GM250
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2009 22:59

For en fabelaktig jobb! Jeg tar gjerne en, men antar det rent praktiske kan legges til en kjøp/salg tråd?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Jeg kommer til å ha posteren klar neste måned. Altså oktober. (ja, 2012!….).
:bra:
Det ble jo noen timer med korrekturlesing, så jeg er spent på å se resultatet snart! :)
Erik H wrote:Svært få er villige til å betale mer i porto enn hva varen koster så jeg har kuttet 6 cm på hver side, men den blir fremdeles 1 meter høy. Blir ikke noe IKEA ramme som passer, men sånn er det når man må forholde seg til heftet "priser 2012" utgitt av Posten. (som nå tydeligvis bruker robotter for å finne syndere som overstiger deres satser. Jeg fikk 65 kroner i "bot" for å ha sendt et brev som veide 2 gram mer.. )
Posten er "hatobjekt" nr. 1 for meg... :oops:
Maken til møkkabedrift skal en lete lenge etter: Du finner garantert ingen som har skrudd opp prisene og samtidig senket servicenivået i den grad som de har gjorrt de senere år. Jeg har ikke tall på hvor mange klager jeg har sendt til dem mht. pakker som går i retur til avsender fordi man ikke greier å levere ut hentelapp i postkassen, ødelagt post grunnet de hjerneløse nekene som skal trykke alt inn i postkassen (mer enn en gang har jeg måttet ty til verktøy for å få opp en overfylt kasse) osv..
Tjenesten "oppbevaring av post" er jeg spesielt provosert av, da den ikke inkluderer pakker og rekommanderte sendinger: Får du slike og er borte mer enn 2 uker går de rett tilbake til avsender uavhengig av at du har betalt noen hundre kroner for oppbevaring... Krangler for tiden med 4 eBay-selgere som har fått varene sine i retur fordi jeg ble syk i ferien og kom hjem 2 dager senere enn planlagt (kunne rukket å hente to av pakkene, men jeg kom hjem kl. 1715 og er en av de heldige som må hente post på Postkontoret som er åpent fra 1000-1700...).
Det eneste fornuftige fra denne bedriften den senere tid er beslutningen om å legge ned alle postkontorene, slik at de som har råd kan få mulighet til å hente/ sende pakker uten å ta seg fri fra jobb.
I forgårs måtte jeg ut med nesten 300 kr for å få sendt det jeg trodde var en standard C4 konvolutt (kun 5mm tykk) som rekommandert sending. Konvolutten var dessverre 3mm for lang...

Dette er et tema jeg kunne fortsatt på lenge, men det har fint lite med Kystfortkartet å gjøre, så jeg skal gi meg her. Kan vel konkludere med at nordmenn stort sett er en saueflokk som bare finner seg i alt... :lei:
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Jeg bestiller herved ett
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Flott poster. Jeg skal ha en! :-)

Kan det ikke være en ide å sende posteren brettet sammen? Ikke like estetisk naturligvis.. Men et alternativ for å få ned kostnadene.

Ubrettet utgave kan jo selges på Museene i det ganske land.

Skal ikke ta eu-debatten her inne... Men det provoserte meg en smule når Norge benyttet seg av reservasjonsretten mot Postdirektivet. Det hadde gitt folk i sentrale strøk et reelt alternativ til et stadig dyrere og mer firkantet Postverk..

Sender en del pakker til utlandet. Sporbare pakker til utlandet er latterlig dyrt i Norge, samtidig som regler om størrelse gjør det enda dyrere.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Takk for alle tilbakemeldingene. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg ikke har utgitt posteren før. Strengt tatt har jeg vel egentlig bare kopiert gamle tyske kart og lagt til litt tilleggs info og grafikk. 20 talls medlemmer har også bidratt til å luke ut feil og mangler. (ja, jeg skal skrive divisjonsnummer med punktum etter PDT_Armataz_01_18 , men stedsnavnet kommer først da det blir enklere å lese )

God ide å lage en versjon som kan brettes. Noen kroner å spare på porto og kanskje en brettet versjon selger bedre på et ww2 relatert museum? En brettet versjon er jo også mer anvendelig for å ta med seg. (ikke det at jeg trur man kommer til å navigere etter kartet )

Mottoet til Posten er: «vi lever av å levere» er mottoet. Skulle ha vært « fordi du ikke har noe annet valg». Prøvde å ringe posten for noen dager siden. Ingen tok telefonen og jeg fikk heller ikke beskjed om hvor jeg var i køen. På posten har sine sider de lagt ut facebook og twitter som alternativ kommunikasjon. Prøvde det første for fire dager siden, men har ennå ikke hørt noe selv om de lovde maks 24 timer responstid. uff, posten hadde vært helt ok hvis de tok betalt for varen basert på vekt og ikke 0-20 20-100 100-350 g. etc. Et brev som veier 22 gram burde ikke være noe mye dyrere enn 20 gram. I usa (sikkert andre plasser også) så hiver de brevet på en vekt og prisen kalkuleres deretter. skulle ikke diskutere posten,, men kan ikke la være. "this is kaffecorneret!" 8)

En komplett prisliste kommer etter hvert samt dato for lansering.
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Har du fått laget en versjon for Nord Norge nu :bra: Please??
Vet ikke hvor mye nord norsk bannskap dere tåler når det kommer til å diskutere posten...!
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

men stedsnavnet kommer først da det blir enklere å lese )
Tok vel til fornuft og endrer nå til at nummeret til batteriet kommer først. tok meg bare 4 timer :)

Når det gjelder Nord så blir det ikke noe arbeide før snøen kommer. Når det gjelder bannskap fra nord har jeg alt det jeg trenger PDT_Armataz_01_18

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nå har jeg jobbet en hel uke med kartet. 40-50 timer? Ser virkelig ut til at dette kan bli ferdig om ikke lenge, men først en langhelg i Harstad.

Så faktisk på en annen tråd at jeg startet med kartet 12 feb 2008. I dag er det 12 sept 2012 og kan markere 4 år, 8 måneder (ikke fem som jeg først trudde).

Jeg har prøvd å finne et trykkeri som kan brette dette til et kart, men har ikke lyktes ennå. Hvis noen vet om et slikt trykkeri som kan trykke storformat, 70x100 4+0 (farge på en side), kuttes til 58x100 så send meg gjerne en PM.

Erik H
Attachments
12feb2008.jpg
12feb2008.jpg (109.45 KiB) Viewed 315 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”