"postkort" fra westkysten danmark

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Idag har jeg besøkt tipitz-museet og blåvand. Egentlig skulle jeg rett oppover til Hanstholm, men jeg ble så fasinert av alle bunkere langs kyststripa, mange av dem på vei ut i havet!
nå skal jeg kjøre langs kysten helt opp til hanstholm,, tar vel et par dager? :D Deretter så er det Fredrikshavn hvor jeg ser fra en del bøker at det skal være en hel del´bunkere.. spennende!

Nå blir det ikke slik at jeg kommer til å registrere noe som helst (den jobben er vel gjort?).. jeg bare suser rundt og tar bilder av bunkere og stillinger jeg mener er verd strømmen fra kameraet. En slags bunker-ferie!

Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det som slår meg på turen er hvor mange bunkere som ligger "strød" overalt. I norge er vi vant til at alt er sprengt ned i fjellet, mens i danmark ligger de ganske så høyt over bakken. Enkelte ligger så høyt at det går ann å krype under den :) . men jeg skal spare dere for feriebilder av meg som ligger under en tusentons bunker. he he

Hanstholm er selvsagt et must og det blir neppe siste gangen. Trur jeg faktisk vurderer feriehytte der neste år en ukes tid. Området er stoort og de skryter selvsagt over å være nordeuropas største kystfort fra andre verdenskrig. det er vel på tide å rangere de 10 "beste" kystfortene snart? gleder meg!

Siste dagen idag. frederikshavn og hirtshals. imorgen er det ferje til oslo og rett hjem. Feriebilder kommer om ikke så lenge!

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jeg og Erik H hadde en liten og forblåst tur på Blåvand, vi fant mye spennende, men som vi snakket om at den løypa var gått opp før, og det vil lengtet etter var å finne det som ingen hadde funnet før oss.

Vil si at selv om Blåvand er et lite bunker paradis så er der ikke noe tekst eller andre ting igjen(ihvertfall ikke der vi var), som kan måle seg med det vi har sett på dette forumet, i form av tekst, koblingsbokser og lignende, ble veldig sterilt.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Det jeg liker best ved Danmark er å se hvordan planen om en fullstendig utbygning ble realisert i praksis.... Her hjemme har vi ytterst få steder som er fullt utbygget med Regelbau og St bunkere, mens i Danmark er trenden nesten motsatt. Så han de jo en rekke standardtyper der nede som vi ikke har her hjemme for dem som vil se disse med egne øyne.

At det virker sterilt har nok også noe med omgivelsene å gjøre, for selv den "styggeste Ringstand" kan bli et fint skue bare plasseringen er rett. Geografien i Norge alene er jo nok til å ta pusten fra flere :-)
Ellers er det nok mye mer traffikk i bunkerne i Danmark i motsetning til her oppe... Når alle plukker med seg en bit, så minker det raskt!
Regner også med at danske skraphandlere var mer på hugget etter krigen enn her hjemme.... Kanskje våre danske medlemmer har mer å føye til??

Uansett er jeg sikker på at også de har sine "urørte godbiter" selv om det kanske er flere av dem her i Nord....?

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

siden det er lite med fjell i Danmark måtte vel man bare bygge bunkere for å få dekning fra evt. angrep? Det var vel ikke en soldat som var glemt i når troppen skulle ha bunkere? til og med kjøkkenet hadde egen bunker!
Det ble vel ikke bygd bunker til alle troppene i danmark, men de plassene man bygget så virker det som man laget komplett "samling" av bunkere.

I Norge ble det vanlig å utnytte fjellterrenget til beskyttelse, men også fordi det ble mindre og mindre av råstoffer til å bygge bunkere med.

Erik H
Attachments
Bunkere ligger strødd på stranda. Man kan også se at de fikk ekstra kamuflasje på toppen slik at de skulle ligne på hus.
Bunkere ligger strødd på stranda. Man kan også se at de fikk ekstra kamuflasje på toppen slik at de skulle ligne på hus.
tossedbunkers.jpg (76.2 KiB) Viewed 106 times
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”