Rv 33

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Hunter
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2011 20:30

Hei

Langs Mjøsa går Rv 33 mellom Gjøvik og Minnesund,der finner man også dette byggverket.Hva har dette vært ? Tror ikke det er noe drift der nå.

Image

Det er i hvertfall ikke noe kystfort :D

mvh
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ser man det fra motsatt side ser det enda mer mystisk ut.... Men sjansen er nok stor for at det har med vei, vann eller avløp og gjøre.
Attachments
RV33.jpg
RV33.jpg (30.12 KiB) Viewed 398 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Dette har vært standplass for Raufoss Ammo i mange år, og da for tyngre våpen. Bodde på Skreia i 12 år og så titt at det kom trekkbil fra Raufoss med kanon på slep for prøveskyting ute i "Skreifjella". Mener bestemt at anlegget er bygget etter krigen, det har i alle fall lite med "tysk virksomhet" i Norge å gjøre som sådann.

Det eneste tyske anlegg jeg kan komme på i nærheten er Starum leir, ellers lite spennende område i så måte. Det meste av tyske bygninger på Starum er imidlertid revet/fjernet og Sivilforsvaret, tidligere HMS Senteret og Hestesenteret råder grunnen der oppe.
jenspetter 123
Posts: 15
Joined: 24 Mar 2008 10:08

Hei

Riktig som Overland skriver. Anlegg brukt for testing av ammo. (særlig sporlysfunksjon). Anlegget er nå avhendet og eies av Østre Toten kommune.

mvh

Jens Petter
Hunter
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2011 20:30

Mange takk for informasjonen mine Herrer :)
robert_s
Posts: 10
Joined: 14 Jun 2013 15:06

Litt gammel tråd dette, men jeg prøver alikvell.
Jeg googlet litt og fant denne siden før jeg skulle en tur til Gjøvik og passerte ved en tilfeldighet dette stedet på vei hjem.

Posisjon: 60,62258°N 11,10986°Ø
Adresse: Totenvegen 1833, 2848 Skreia
Link: http://kart.gulesider.no/m/nO1J5

Det pågår jo tunellbygging og veirestaurering på RV-33 nå for tiden, dermed er veien utenfor maltraktert og det er gravet en skikkelig grøft mellom vei og inngjerdingen til denne bygningen.
De har også tatt ned en strømledning fra pålene så se opp!
Det var ett hull i gjerdet og jeg så ingen spesielle skilt så jeg tok meg en tur inn.

Det var ikke stort å se, annet enn en buet vei som gikk rundt "toppen" fra den ene innganen til den andre.
Underveis var det noen slags kammere av betong, litt vanskelig å beskrive. Muligens er dette der de har utført tester?
God utsikt uten noen hinder ut mot Mjøsa. Ved utgangen mot sør-øst var det en betongkonstruksjon med en dør støpt inn i fjellet. På toppen var det noen betongvegger/dekker + en liten og en større hytte på toppen.
Det var også montert noen mindre antenner hyttene.

Hva gjorde det her? Testet de sporlys-prosjektiler ut over Mjøsa?
Evt. hvilke andre ting?

Jeg fant ett par containere med innhold som tilhørte fjellarbeidet, og ut ifra skilting på containerne fant jeg ut av at det kanskje ikke var så lurt å bli sett flyende rundt med speilreflekskamera blandt slikt materiell så jeg snudde og gikk ut igjen.

Noen som vet hva som er i huset på toppen, og er det muligens gjennomgang ned til døren ved bakkenivå?
Evt hva er det inne i fjellet?

Bilder vil bli postet under snart.

Mvh Robert,
nysjerrig-per.

Take nothing but pictures leave nothing but footprints, kill nothing but time.
robert_s
Posts: 10
Joined: 14 Jun 2013 15:06

Her fant jeg forresten ett kart hvor Mjøs-området utenfor standplassen er markert.
Kartet er i følge eier ikke av nyeste dato.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

robert_s wrote:Her fant jeg forresten ett kart hvor Mjøs-området utenfor standplassen er markert.
Kartet er i følge eier ikke av nyeste dato.
Er ikke det der sånn standard merking av faresone ifb. med skytefelt? Se eksempelvis avmerkingen av Steinsjøen skyte og øvingsfelt på vanlig kart her: http://1881.to/YVubi5
Det kartutsnittet ser veldig ut som noe slags flykart. Kan kanskje være et utdattert kart fra da standplassen fremdeles var i bruk.

edit: Ja, om man kikket på neste bilde som lå der, så ga jo svaret seg selv :-) http://s254.photobucket.com/user/Excurs ... 8.jpg.html
--
Tommy
robert_s
Posts: 10
Joined: 14 Jun 2013 15:06

TommyG wrote:
robert_s wrote:Her fant jeg forresten ett kart hvor Mjøs-området utenfor standplassen er markert.
Kartet er i følge eier ikke av nyeste dato.
Er ikke det der sånn standard merking av faresone ifb. med skytefelt? Se eksempelvis avmerkingen av Steinsjøen skyte og øvingsfelt på vanlig kart her: http://1881.to/YVubi5
Det kartutsnittet ser veldig ut som noe slags flykart. Kan kanskje være et utdattert kart fra da standplassen fremdeles var i bruk.

edit: Ja, om man kikket på neste bilde som lå der, så ga jo svaret seg selv :-) http://s254.photobucket.com/user/Excurs ... 8.jpg.html
Jepp det stemmer, er ett gammelt og uttdatert VFR kart som ble kjøpt på FLO sitt utsalg på Jørstadmoen :)
Dette er ikke mitt, og jeg var desverre ikke smart nok til å ta med meg da jeg var i Luftforsvaret!
Er tydeligvis en del bakkeinstallasjoner som er merket på dette kartet som derfor er flittig brukt av de som driver med Urban Exploration.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”