Prosjekttråd - Kystfortkartet "Nord-Norge" 1945

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Starter en tråd med prosjektet Nord-Norge feb 45. Det er litt for å vise hvor langt jeg har kommet og litt for å slenge ut spørsmål etc.

Stort prosjekt skal gjøres på rekord tid! :) Skikkelig motivert og håper å være ferdig medio mai. Skulle jeg ikke klare mai, så blir neste "vindu" før jul 2013.

For å komplementere kystfortkartet sør-Norge, så er datoen for Nord-Norge også satt til feb 45. Lyngen linja blir da toppen av Nord-Norge.

For de som savner resten av Norge så har jeg tenkt å ta med Lyngen-Petsamo 1944 på toppen av kartet. 1944 blir da i mindra skala. Fullskala blir i kart nr. 3. "Polarområdet 1944".

Etter minst 40 timer med å tegne norgeskysten i Illustrator så kunne jeg legge inn første gruppe kystfort "Art.Gr. Brönnöysund" :)

Erik H
Attachments
sud_nord_polar.jpg
sud_nord_polar.jpg (155.87 KiB) Viewed 540 times
prosjekttraad1.jpg
prosjekttraad1.jpg (31.39 KiB) Viewed 540 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:For de som savner resten av Norge så har jeg tenkt å ta med Lyngen-Petsamo 1944 på toppen av kartet. 1944 blir da i mindra skala. Fullskala blir i kart nr. 3. "Polarområdet 1944".
Nå skal ikke jeg blande meg inn i planene dine, men håper det er greit å komme med forslag:
Hvorfor ikke ta med status for polarkysten for samme tidspunkt (feb 45) i det lille vinduet for å illustrere evakueringen - gjerne grafisk med pil som viser flyttingen av batteriene til Troms/Nordland høsten 44 (angitt i sine nye posisjoner på hovedkartet)?

Gitt følgende:
Erik H wrote:håper å være ferdig medio mai.
betyr jo planen din at du i praksis må gjøre polarkyst kartet ferdig før du får ferdigstilt Nord-Norge kartet, og det er vel ganske så ambisiøst på 6 uker..? (i tillegg til at enhver entusiast uansett vil kjøpe polarkyst-kartet, så da blir det jo litt "bortkastet" plassbruk også) PDT_Armataz_01_29
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

du har et bra poeng, jeg har tenkt hele dagen. jo, 1944 polarkartet bør nok komme som kart 3 og ikke som vindu øverst. Der har man god plass til å vise tilbaketrekning.. vel, egentlig så må jeg lage mer plass sydover.. men det skal gå bra.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Hei,
ser at du satser på cut-off februar 1945 på Nord-Norges kartet. Dersom du skulle endre dette til mai 1945, så må du være klar over at taktiske nummer for hærkystbatteriene ble harmonisert i slutten av mars 1945, slik at alle HKB i Tromsøområdet fikk HKAR 972 nummer, alle i Harstad/Vesterålen-området fikk HKAR 983 nummer, alle i Narvikområdet hadde HKAR 973 nummer og alle i Lofoten hadde HKAR 971 nummer. Dette tok jeg ikke med i min bok da jeg den gang fant ut at dette ville gjøre det svært vanskelig for leseren å følge utviklingen. Det samme skjedde med bataljonsstabene, slik at en kombinasjon av situasjonen i mai 1945 sett opp mot situasjonen senhøstes 1944 kan bli et salig rot ettersom gamle numre er benyttet opp igjen på andre avdelinger. Har nettopp skrevet om artillerigruppe- og batterioversikten med historikk tilbake fra 1940, inklusive oppretting av gamle feil og utelatelser, i tilfelle det blir aktuelt å gi ut boken på nytt, alternativt utgi denne biten som eget hefte.
JEF
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

harmonisert i slutten av mars 1945
Da er det greit å ta utgangspunktet i feb 45.. kan bli et sabla rot, men det er verd å nevne en slik endring (uten å ta med alle detaljene)

Ellers så har jeg kommet til roteområdet Ofotfjorden/Narvik. J en ting jeg ikke finner nevnt er 3./511 Narvik på forum eller bøker.. bare i tyske kart (er det feil der?)

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

(er det feil der?)
Tydeligvis flyttet til Bjarkøy ;) (og jeg ser på feil kart.. kjiptorsdag!)

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Første store arbeide med å legge inn kystfortene er gjennomført. Tok meg hele den stille uken :)

Nå inkluderer også kystfortene opprettelse dato og norsk stedsnavn.

Siste kystfortene.. langs Lyngenlinjen.. tok meg halve dagen! vanskelig å finne posisjonene og litt vanskelig å finne ut hvilke kystfort som var der på slutten av krigen.

Neste steg vil være å sjekke alt på nytt..

E
Attachments
prosjektstart3.jpg
prosjektstart3.jpg (211.11 KiB) Viewed 355 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nytt kart, nye ideer. Har lagt til 4 nye "info" for hvert kystfort.

1. operativdato. (dato kommer på linjen for hvert kystfort.. der de ble ferdige før krigen sluttet)
2. Hvit bakgrunn for de kystfort som ikke rakk å bli operative)
3. ekstra informasjonstekst for hvert kystfort. f.esk "Evakuert fra Alta 1944/12"
4. På kartet så tar jeg med nærmeste stedsnavn.

ps.. div. skrivefeil her.. men dette er en kladd.. alt blir sjekka på nytt

E
Attachments
prosjektstart4.jpg
prosjektstart4.jpg (129.06 KiB) Viewed 326 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Igjen ser det ut til å bli et knakandes godt kart Erik.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Takk. Håper også på litt fortløpende hjelp.

Har tenkt å tegne inn Lyngenlinja.. vel, ikke hvert eneste støttepunkt.. men hvor forsvarslinja gikk. Alltid trudd at den gikk ved fjorden.. men det er jo et par kystfort som er nord for den.. Noen som vet eksakt hvor den gikk? Noen som har sett dokumentasjon på dette?

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

(Slettet)
Last edited by Ole on 02 Apr 2013 21:29, edited 1 time in total.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Erik H wrote:Takk. Håper også på litt fortløpende hjelp.

Har tenkt å tegne inn Lyngenlinja.. vel, ikke hvert eneste støttepunkt.. men hvor forsvarslinja gikk. Alltid trudd at den gikk ved fjorden.. men det er jo et par kystfort som er nord for den.. Noen som vet eksakt hvor den gikk? Noen som har sett dokumentasjon på dette?

E
Lyngenlinjen var ingen reell forsvarslinje representert med en strek på kartet, men mer et begrep. 6. bergdivisjon lå i området fra Kvesmenes utover mot Skibotn og videre oppover Skibotndalen mot Finskegrensen. De hadde Tauern-stellung i fjellene mellom Skibotndalen og Paras. Artilleristillingene ved Lyngseidet behersket østsiden av fjorden og en fremskutt bataljonsstridsgruppe lå ved kapitulasjonen på Langslett på Riksvei 50 vest for Nordreisa. Dette skulle gi en ide om hvilket område som er aktuelt.
Art.Gruppe Nordreisa med 6 batterier ble evakuert i krigens siste uke, med unntak av batteriene Lyngen med 6x14,5 cm K405(f) og Aarøyholmen med 4x10,5 cm K331(f) som ble overført Art.Gruppe Vartö. Lenger frem fantes det mobile tyske Front-Aufklärungs-Kommandos.
JEF
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Lyngenlinjen var ingen reell forsvarslinje representert med en strek på kartet
Nyttig opplysning. skal ikke skjemme ut kartet med noen feit strek :) skal legge inn de mest viktige områdene med skråstreker (skravert) som "område forsvar"

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tenkte jeg skulle bli ferdig med minene lagt ut mellom Brønnøysund og Lyngenfjorden (loppa), men jeg er usikker på om jeg har fått med meg alt. Jeg har lest boken "Minenshiffe 1939-1945" et par ganger, men finner ikke noe ved ofotfjorden foruten et ubåtminefelt. Ellers så det det rimelig tynt rundt Tromsø. Her vet jeg har funnet noe, men hvor kartet er nå vites ikke. Her trenger jeg litt hjelp ...eller kanskje jeg må lære meg å lese tysk litt bedre :)
Skulle nesten tru at Harstad var litt mer minebelagt, men.. kanskje ikke det var behov?

Erik H
Attachments
minekartnord.jpg
minekartnord.jpg (122.7 KiB) Viewed 217 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Tenkte jeg skulle bli ferdig med minene lagt ut mellom Brønnøysund og Lyngenfjorden (loppa), men jeg er usikker på om jeg har fått med meg alt. Jeg har lest boken "Minenshiffe 1939-1945" et par ganger, men finner ikke noe ved ofotfjorden foruten et ubåtminefelt. Ellers så det det rimelig tynt rundt Tromsø. Her vet jeg har funnet noe, men hvor kartet er nå vites ikke. Her trenger jeg litt hjelp ...eller kanskje jeg må lære meg å lese tysk litt bedre :)
Skulle nesten tru at Harstad var litt mer minebelagt, men.. kanskje ikke det var behov?
Skal se om det er mulig å få noe ugradert ut til deg ila uken.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”