9.Apriltur til HKB 19./972.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Tommy L.
Posts: 11
Joined: 20 Oct 2010 20:47
Location: Tromsø

Når man sitter og lager tegninger til en speilvendt R636, så kan det noen ganger være fint å ta en titt på originalen bare for å få litt input. På med vinterklær og nyladet hodelykt. Kamera, målebånd, skisseblokk og blyant. Fikk det for meg i går at det er noe med tegningene på nett som er helt feil selv om jeg speilvender dem. Når jeg da entrer bunkeren ser jeg at de må ha sølt kaffe på en del tegninger. Denne bunkeren er bare speilvendt ved inngangen og nærkamprommet. Dette gjør at døra inn til radiorommet kommer rett fra gasslusa. Dette bygger jeg på at det er tydelig at det har stått delevegger i det høyre rommet. Ser jo det at jeg må ut med skisseblokka igjen og tegne hele greia, rommene er jo mye lengre enn på tegningene da det ene rommet går inn bak vakt/nærkamprommet. Litt mer leiting på nettet gav meg noe nå. Da håper jeg noen har masse info om denne type 636. Hva var i de forskjellige rommene?
Ellers var det flott å se anlegget nå som det er en ordentlig snøvinter.
Attachments
Dagens utsikt fra ops-rommet mot Senja.
Dagens utsikt fra ops-rommet mot Senja.
DSCF4456.JPG (1.3 MiB) Viewed 152 times
Hva er denne stubben til?
Hva er denne stubben til?
DSCF4455.JPG (1.82 MiB) Viewed 152 times
Slik er altså denne 636, men speilvendt.
Slik er altså denne 636, men speilvendt.
typologie636.jpg (90.27 KiB) Viewed 152 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei. en del info om bunkeren finner man litt overalt på forumet.

Blar litt i regelbauboken og ser på de enkelte rommene. Dette er en regelbau 636a

7. Der skal det være 3 rom, i alle fall tre forskjellige formål. rom for officerer, radio og annen kommunikasjon.
8 er observasjonsrommet
5 er mannskapsrom
4 er fyrrom/ventilasjon
6 er datarom
3 er kamprom
2 er vel gasssluse?
9 er nødutgang

Et søk på 636 (i forumet) gir en masse treff, men her er en ren link om R636 http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=29

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Tommy L.
Posts: 11
Joined: 20 Oct 2010 20:47
Location: Tromsø

Vil det si at dette fortet har en 636a og ikke en 636? Årsaken til at den er speilvendt vil jeg tro er topografisk avgjørelse.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”