Termokamera i søken etter motstandsbevegelsen.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Torstein Eintveit
Posts: 9
Joined: 05 May 2011 20:51

Hei alle

Eg vil gjerne høre deres tanker/ide ang det og bruke et termokamera for og finne mulige huler/gjemmesteder etter motstandsbevegelsen.

Eg vet sån ca hvor to øyer hvor motstandsbevegelsen hadde gjemmested, i begge plassene skal det ligge det meste de hadde under krigen. Våpen utstyr ol.

Eg vet ikke hvordan de har skjult åpningene, men det sies at det skal nesten vere umulig og se de om en står på inngangene.

Hulene skal ligge nede ved sjøen.

Så la oss si det ikke er støpet helt tett og det er lødd steiner over, det vil normalt vere litt varmere i en slik hule en ute.
Så hvis en kjører rundt øyen med et termokamera, vil en da kunne se mulige plasser til åpning med tanke på at det vil komme litt varmere luft ut i fra hulene?

Hva tenker dere?

Kanskje det ville virke bedre ved forskjellige vær omslag?

Dette er bare en tanke eg leker med, har tilgang på kamera på jobben.

Vil gjerne finne dette så vi kan få det til arquebus og vi alle kan få glede av det som måtte ligge der.
Men er litt rådlaus på hvordan det skal spores opp, da de som vet hvor det er ikke vil røpe det og få det til et museum
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Beveger meg litt i ukjent terreng for å si det slik, jeg har ikke brukt termo kamera på den måten, men hvis den klarer å ta små temperaturforskjeller så er det teoretisk mulig.

Sannsynligheten for å finne noe i disse hulene er vel mindre så lenge noen vet om disse hulene så er sannsynligheten stor for at det er fjernet og at det er mere bygdesladder og noen har hørt av noen, her nede på Sørlandet så er det flere ubåtbaser under vann og alt er på plass osv.

Men det skader i hvert fall ikke å prøve, en blir en erfaring rikere uansett.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Torstein Eintveit
Posts: 9
Joined: 05 May 2011 20:51

Man vet ikke om det er noe i dem før man har funne de og sett :)

Og eg går ikke med på at alle slike huler er tømt, kanskje inbilsk men der har dere meg :-D

Et slik kamera måler forskjell nøye grad for grad. Litt usikker på hvilken avstand som er opptimal.

Og ikke minst jakten gir spenning og fine turer.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

werner wernersen wrote:Sannsynligheten for å finne noe i disse hulene er vel mindre så lenge noen vet om disse hulene så er sannsynligheten stor for at det er fjernet og at det er mere bygdesladder og noen har hørt av noen, her nede på Sørlandet så er det flere ubåtbaser under vann og alt er på plass osv.
Jepp... :)
Torstein Eintveit wrote:Vil gjerne finne dette så vi kan få det til arquebus og vi alle kan få glede av det som måtte ligge der.
Men er litt rådlaus på hvordan det skal spores opp, da de som vet hvor det er ikke vil røpe det og få det til et museum
Kan jo være gode grunner for det (ser potensiale for en opphetet diskusjon her... :m16: ).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Mht bruk av IR-kamera, så ligger det mye info på nettet - søk på feks thermal imaging, infrared, IR ol sammen med caves ol. (se bla http://www.youtube.com/watch?v=_wtp5vivy-Y ).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Torstein Eintveit
Posts: 9
Joined: 05 May 2011 20:51

Torstein Eintveit wrote:Vil gjerne finne dette så vi kan få det til arquebus og vi alle kan få glede av det som måtte ligge der.
Men er litt rådlaus på hvordan det skal spores opp, da de som vet hvor det er ikke vil røpe det og få det til et museum
Kan jo være gode grunner for det (ser potensiale for en opphetet diskusjon her... :m16: ).[/quote]


Hehe Eg skal ikke dra den videre :oops:
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Folk har visst funnet mye rart langs Lyngen linjen etter krigen.
Hjelmer, våpen og annet i dei provisoriske bunkerene på fjellet.
Galexon
Posts: 16
Joined: 29 Sep 2013 3:57

Enten det går eller ikke, ideen er utrolig spennende! Dersom du/dere gjennomfører et slikt søk, vær så snill å lage en video på det! :)
Vil for øvrig tro at dette må være en god idé og gjennomføre på sommeren etter mørkets frembrudd, etter at solen har varmet opp luften inne i de eventuelle grottene/hulene. Men ikke vet jeg :) Tenker bare høyt!
dandyper
Posts: 3
Joined: 26 Oct 2009 11:05
Location: Oslo

Min lille erfaring med "hule-forskning" tilsier at det er stabilt småkjølig (10-15 grader) inne i en hule/grotte. Dvs at om man foretar et termisk søk en varm sommerdag, burde det være fullt mulig å "spotte" kalde flekker eller utsig av kald luft fra evt åpninger. Et profft termisk kamera vil funke fint til dette formålet etter min mening.
Artig prosjekt:) Lykke til!
marines
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2014 10:15

driver med grave arbeide og kan si litt:
jord varme kan avleses med ett slikt kamera,særlig på høsten
når ute temperaturen går ned holder jord varmen seg temmelig permanent.

om vinteren er det også mulig men i mindre grad siden kulde
mange ganger kryper ned,som i en kulde grop.
men finner du variable temperaturer i ett område som
ellers er likt er muligheten stor for treff:)

mvh ken
Torstein Eintveit
Posts: 9
Joined: 05 May 2011 20:51

Hmm Dette skal prøves når været blir noe bedre.
Galexon wrote:Enten det går eller ikke, ideen er utrolig spennende! Dersom du/dere gjennomfører et slikt søk, vær så snill å lage en video på det! :)
Vil for øvrig tro at dette må være en god idé og gjennomføre på sommeren etter mørkets frembrudd, etter at solen har varmet opp luften inne i de eventuelle grottene/hulene. Men ikke vet jeg :) Tenker bare høyt!
Skal filme noe hvis det blir noe som er verdt og vise 8)

marines wrote:driver med grave arbeide og kan si litt:
jord varme kan avleses med ett slikt kamera,særlig på høsten
når ute temperaturen går ned holder jord varmen seg temmelig permanent.

om vinteren er det også mulig men i mindre grad siden kulde
mange ganger kryper ned,som i en kulde grop.
men finner du variable temperaturer i ett område som
ellers er likt er muligheten stor for treff:)

mvh ken
God info ang det at kulden trenger ned på kalde tider, eg såg for meg at det ville vere lettere og se på vinteren.
Bra vi har slike forum som det kan "brain stormes" i

Takk for alle innspill, kom gjerne med flere.
Testing testing.... :smoke:
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”