Bærbar GPS

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Ser at jeg har behov for en god bærbar GPS, er det noen som har oversikt over hva som finnes på markedet?

Den bør være rimelig nøyaktig, ha gode redigerbare kart, som funksjoner, mulighet til å overføre kart til andre medier osv. Skal i hovedsak brukes til registrering av bunkere og lignende, og blant annet trenger den å kunne gjengi hvor jeg har gått, hvis det kan legges over til NiB, Google map osv er det ingen ulempe.


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Merk: Det er flere tråder med diskusjon og erfaringsutveksling ift GPS allerede her inne.
werner wernersen wrote:Ser at jeg har behov for en god bærbar GPS, er det noen som har oversikt over hva som finnes på markedet?
Jeg kommer ikke på noen dedikert håndholdt satelittnavigator som gir deg "alt" i en enhet (bilnavigasjon, "offroad" kart/navigasjon, tracking, geo-/fototagging osv). Men om du har mest fokus på bruk ute i felten, er det i praksis Garmin som gjelder:
https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/cOnTheT ... cale=nb_NO (merk: du kan filtrere på funksjoner og sammenligne enheter)

Personlig heller jeg mer og mer mot dedikerte app'er på Smarttelefon - da får man samlet mer funksjonalitet i en og samme enhet som en likevel har med seg over alt.
werner wernersen wrote:Den bør være rimelig nøyaktig,
Du vil neppe finne noe avvik mellom nyere sateleittnavigatorer - uansett produsent.
werner wernersen wrote:ha gode redigerbare kart,
Usikker på hva du mener med det: Jeg har aldri hørt om/sett en satelittnavigator med mulighet for å redigere kart?
werner wernersen wrote:som funksjoner, mulighet til å overføre kart til andre medier osv.
Overføre kart mellom enheter er ofte umulig/vanskelig (lisensproblematikk - det er kartene man betaler for, og de er dyre). Det finnes dog en del gratis kart som kan benyttes på feks Garmin (eks http://www.frikart.no/ http://www.openstreetmap.org ).
werner wernersen wrote:Skal i hovedsak brukes til registrering av bunkere og lignende, og blant annet trenger den å kunne gjengi hvor jeg har gått,
Registrering av posisjoner og sporing er normalt basisfunksjoner som er tilgjengelig på de fleste satelittnavigaorer for frluftsliv/terrengbruk. Dog kan brukervennligheten variere stort (jeg er feks ingen stor fan av Garmins løsninger for sporing, og bruker derfor alltid en egen GPS-tracker når jeg er på tur, som er dedikert dette + har en knapp for kjapp registrering av posisjoner).
werner wernersen wrote:hvis det kan legges over til NiB, Google map osv er det ingen ulempe.
Kjenner ikke til at NiB har mulighet for å importere data, men om det stemmer er det flott. Uansett enhet/produsent man går for, vil en kunne eksportere spor og posisjoner (evt i proprietære formater, men disse er det normalt ingen problem å konvertere til mer generiske data som gpx osv).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Har holdt på med GPS og kart en 15 års tid så begynner å få litt erfaring. Som Natter sier er det ikke lett å finne en jack of all trades innen navigasjon. Skal du kjøpe en GPS navigator er det som Natter sier ikke feil å kjøpe en Gamin.

-Hvilke kartsystemer som er best har alltid vært smak og behag. Garmin var tidlig ute med bra landkart gjennom den avtalen de fikk til med statens kartverk og TOPO Norge 1:50 000. Denne serien er oppdatert og fortsatt tilgjengelig på Garmin GPS selv om andre merker også har topografiske landkart etterhvert.
-Bilnavigasjon er det mange etterhvert, men siden jeg har brukt TomTom siden i hvertfall versjon 2 (2003) foretrekker jeg den. Garmin sin bilnavigasjon er vel også etterhvert blitt grei.
-Blant sjøkart har også Garmin alltid vært tidlig ute og hatt bra sjøkart med BlueChart serien.

Så med en håndholdt GPS fra Garmin vil du kunne få dekket 3 av 4 kartbehov.

Tidligere brukte jeg en HP IPAQ med Windows Mobile 6 OS. På den kunne jeg kjøre TomTom, TOPO Norge kart fra Garmin, Garmin BlueCharts og egne kart med OziExplorer sammen med en bluetooth GPS. Måtte litt hacking til også for å få alt til å virke.

Har nå byttet til en Sony Xperia Z tablet med android. Vanntett og kan stort sett kjøre alt uten hacking og til en grei pris. Har foreløpig ikke lagt inn topografiske kart, men TomTom W Europe (280,- tilbud), Navionics sjøkart Europe (450,-) og OziExplorer (?).

OziExplorer tar alle rasterkart. Tok faktisk en gang ett digitalfoto av ett 1:20 000 kart la det inn i Ozi, kalibrerte dette mot presise steder og brukte dette kartet i en uke med suksess. Sporlogg stemte på en prikk etter kjøring på veier i området.

Tilegg: TOPO Norge er ikke så lett tilgjengelig i Android. Norgeskartet er gratis men nedlastede kart har en varighet på 2 uker. Alternativ er ViewRanger med £80 for hele Norge eller £40/50 for regioner.

Linker
http://shop.viewranger.com/products.php?category_id=20
http://www.oziexplorer.com
https://play.google.com/store/apps/deta ... kart&hl=en
https://play.google.com/store/apps/deta ... ppEuropeHD
https://play.google.com/store/apps/deta ... om.weurope
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

AndersHJ wrote:Har nå byttet til en Sony Xperia Z tablet med android. Vanntett og kan stort sett kjøre alt uten hacking og til en grei pris. Har foreløpig ikke lagt inn topografiske kart, men TomTom W Europe (280,- tilbud), Navionics sjøkart Europe (450,-) og OziExplorer (?).

OziExplorer tar alle rasterkart. Tok faktisk en gang ett digitalfoto av ett 1:20 000 kart la det inn i Ozi, kalibrerte dette mot presise steder og brukte dette kartet i en uke med suksess. Sporlogg stemte på en prikk etter kjøring på veier i området
OziExplorer PC versjon = ca. 570,- (mars 2010). Ypperlig til å sette koordinater på 'noenlunde korrekte' kart og flyfoto på PC, og sende waypoints til GPS for feltbruk. Har hatt stor glede av dette på min håndholdte Garmin GPSmap 60CSx (kjøpt 2007).

Har også benyttet GPSmap 60CSx på bilkart(egen minnebrikke), men da jeg fikk meg bil med innebygd GPS ble den kjapt utkonkurert :-D

Jeg har også et SONY Xperia Z Android-brett, med OziExplorer Android = ca.155,- (tillegg for Android-lisens). Bruker dette til Moving Map - Stilig når en kan bevege seg i et flyfoto, gjerne gammelt, i terrenget - spesielt for å finne igjen stillinger og skyttergraver f.eks.

Men, nettbrettet erstatter på ingen måte den håndholdte - så en har da faktisk tre GPS'er i arbeid :roll:
- Telefonen, den brukes til å ringe med - og det er jo bra å ikke bruke opp telefonbatteriet i felt - det kan være kjekt å ha... om det ringer , eller noe :-)

Kan anbefale Garmin og Topo-kartene deres, og ikke minst Garmin service. Den første 60CSx'en min mistet 'satellitt-teften' brått i en alder av 4 år og 6 mnd. Fantastisk service, og ny GPS i posten ila. en drøy uke !

Garmin sin MapSource kan sende sporlogg og waypoints til Google Earth og åpne for visning der. Ikke så nøyaktig som en kan tenke seg, men av og til artig - spesielt om en har beveget seg i totalt ukjent lende.

Lykke til !

EDIT:
60CSx.png
60CSx.png (7.84 KiB) Viewed 254 times
Hadde 60CSx'en min tatt kvelden - så hadde det rimelig sikkert blitt en eller annen GPSMAP® 64 til erstatning :-D

mvh
KOS
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Tidligere brukte jeg en HP IPAQ med Windows Mobile 6 OS. På den kunne jeg kjøre TomTom, TOPO Norge kart fra Garmin, Garmin BlueCharts og egne kart med OziExplorer sammen med en bluetooth GPS. Måtte litt hacking til også for å få alt til å virke.
Hehe... vekker minner: Har hatt flere PDA'er (iPaq, PcketLOOX, et par Dell Axim'er), med forskjellige GPS-løsninger og testet det meste av kartprogrammer.
AndersHJ wrote:OziExplorer tar alle rasterkart. Tok faktisk en gang ett digitalfoto av ett 1:20 000 kart la det inn i Ozi, kalibrerte dette mot presise steder og brukte dette kartet i en uke med suksess. Sporlogg stemte på en prikk etter kjøring på veier i området.
En veldig kjekk funksjonalitet som jeg også her brukt mye tidligere. Litt jobb med kalibreringen, men da har man et suverent hjelpemiddel for feks utforsking av et batteri - spesielt nå som de fleste steder er dekket av gode luftfoto (og som KOS nevner: Ikke minst historiske luftfoto fra 40-50-60-tallet).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Men, nettbrettet erstatter på ingen måte den håndholdte - så en har da faktisk tre GPS'er i arbeid :roll:
- Telefonen, den brukes til å ringe med - og det er jo bra å ikke bruke opp telefonbatteriet i felt - det kan være kjekt å ha... om det ringer , eller noe :-)
Et åpenbart problem, men min erfaring med relativt ny telefon er at GPS'en får umiddelbar fix, så med litt dynamisk bruk (aktivere ved behov) kommer man langt.

I tillegg er det nå svært rimelige løsninger tilgjengelig for batteribackup. Jeg kjøpte en slik (oppgitt 30000mAh) til ca 100 NOK inkl frakt (den er også testet av Din Side med godt resultat):
http://www.ebay.com/itm/30000mAh-Power- ... 3a8a1c2826
http://www.ebay.com/itm/12000mAh-20000m ... 2ecdb7aa0e

Kvaliteten varierer nok stort på disse, og maks kapasitet er i beste fall teorietisk, dog gir i alle fall min enhet mer enn nok til mitt bruk (spesielt mtp prisen) oh den har absolutt sin plass i tursekken.

De fås i flere utgaver - jeg ser også noen med kapasitet på 50000mAh, som burde gi bra rekkevidde selv om kapasiteten neppe er korrekt.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei,

ble stille i tråden her ... Bestemte du deg for en modell Werner ?

mvh
KOS
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

har ikke kommet til noen konklusjon enda, driver fortsatt å tygger litt på fordeler med det ene eller det andre.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Oziexplorer er et greit program Anders, det er jeg som har oversatt det til norsk for en del år siden :) . Jeg har helle ikke funnet noen entydig GPS til feltbruk. Garmin er vel den greieste så langt med mulighet til å laste alt ned på datamaskinen etterpå.
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Noen som kan anbefale en grei GPS tracker til Android-telefoner? Jeg har hørt om Open GPS Tracker, men det skal visstnok være noe unøyaktig.
Mvh
Tormod
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ok, har du noe erfaring med appen?
Mvh
Tormod
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

Stutzpunkt wrote:Ok, har du noe erfaring med appen?
Brukt den en del på tur i skog og mark for å se hvor jeg har gått etc. og fungerer bra.
Men har kun sett resultatene på mobilen; har ikke prøvd å dele sporene eller eksportere de.
Vet ikke om denne er mer eller mindre nøyaktig enn Open GPS Tracker.

Hva menes det forresten at Open GPS Tracker er unøyaktig? Dette kommer ann på flere faktorer bla. GPS signal, antall GPS satelitter, SBAS/WAAS/aGPS (GPS korreksjonssignal), nøyaktighet i kart etc.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har ikke prøvd denne selv (installert akkurat nå), men den lagrer i alle fall track i gpx og kml-format:
https://play.google.com/store/apps/deta ... geotracker
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

@Noggie: posisjonene avviker noe de faktiske forholdene (50-60 meter i noen tilfeller) etter det jeg har sett hos andre, vet ikke den eksakte grunnen til dette.

@Natter: takk for tips: jeg får forsøke begge to og sammenligne resultatene.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”