Tyske kystfort i Danmark (etc.)

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Blir nok nødt til å ta turen over grensen og etterhvert ja. Ser ut til at det er en del morsomt å kikke på her og.
ps. Burde vi ha en egen kategori for utenlandske forsvarsverker?
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ps. Burde vi ha en egen kategori for utenlandske forsvarsverker?
Ja, men siden jeg ikke ønsker å konkurerre med axis forumet eller noen annen engelskspråklige forum så vil jeg forholde meg til norden. (jeg vil fortsatt skrive morsmål) Sverige og danmark bør kanskje få sin egen hule? Har tenkt lenge at Danmark burde få en kategori for seg selv inndelt i sine fylker, men da bare som 1 kategori med underkategorier.. slik jeg har prøvd med "Fylkesvis oversikt fra nord til sør" (som jeg egentlig burde ta bort.. det blir for mye av det gode ;) ). Danmark deler jo Atlanterhavsvollen, regelbaus og språk med oss.. på toppen er det vel mange av oss der nede hver sommer? Jeg har i allefall leid meg feriehus rett ved noen bunkere :D . Sverige er jo vår søta bror, men der har vi kanskje ikke så mye felles hvis man skal tenkte på hva forumet egentlig handler om?

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Ja, men siden jeg ikke ønsker å konkurerre med axis forumet eller noen annen engelskspråklige forum så vil jeg forholde meg til norden. (jeg vil fortsatt skrive morsmål)
:bra: (ser ingen "konkurranse" her med andre forum - det er heller snakk om "komplettering").
Erik H wrote:Sverige og danmark bør kanskje få sin egen hule? Har tenkt lenge at Danmark burde få en kategori for seg selv inndelt i sine fylker, men da bare som 1 kategori med underkategorier.
:bra: (evt som foreslått lenger ned)
Erik H wrote:slik jeg har prøvd med "Fylkesvis oversikt fra nord til sør" (som jeg egentlig burde ta bort.. det blir for mye av det gode ;) ).
:nei: (synes den inndelingen er grei når en skal lete etter feks et bestemt batteri. Alternativet er feks at Tommy fullfører det "nettstedskartet" han begynte på her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=4424
Erik H wrote:Danmark deler jo Atlanterhavsvollen, regelbaus og språk med oss.. på toppen er det vel mange av oss der nede hver sommer? Jeg har i allefall leid meg feriehus rett ved noen bunkere :D . Sverige er jo vår søta bror, men der har vi kanskje ikke så mye felles hvis man skal tenkte på hva forumet egentlig handler om?
Hva med en kategori for "Tyske kystfort utenfor Norge", med underkategorier for det enkelte land? Da får men et sted å dele informasjon ift ferieturer etc, og samlet alt "utenlandsk" som allerede er postet (ref "Kreta-ferie tråden" og ymse andre tråder med poster fra både Tyskland, Nederland, Frankrike, Polen etc).

Har ingenting i mot Sverige (kan gjerne få en egen kategori for min del - på lik linje med de man også har på Norge før/etter 2. verdenskrig), men en bør kanskje rendyrke det som er hovedfokuset her?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

En underkategori med Danmark hadde vært fint Erik. Som du sier så har vi felles språk og Regelbau.
Mvh
Yngvar
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Stemmer i for det forslaget jeg også.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Hva med en kategori for "Tyske kystfort utenfor Norge
:bra:
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Splitter en tråd fra «svenske grenseanlegg fra ww2»

Har alltid ønsket en kategori for Danmark. Nå kommer det forslag om alle land hvor det var tyske kystfort, men jeg er nødt til å ta ett steg av gangen, så jeg starter med «tyske kystfort i Danmark».

Har noe litteratur fra Danmark og har hvert der nesten hver eneste sommer (har noe med Roskilde å gjøre). Nå som jeg har blitt familiefar og alt som følger med, så går livet i en ny fase hvor man bytter ut campingvogna med stasjonsvogn og leier sommerhus. Heldigvis er det flust med sommerhus hvor nærmeste bunker ikke er langt unna, så alt dette skal gå bra.

I den forbindelse ønsker jeg å starte en kategori med Tyske kystfort i Danmark med underkategorier. Siden vi deler inn kategoriene i fylker så regner jeg med å gjøre det samme i Danmark (hvor fylke heter amt).

1. Københavns kommune
2. Frederiksberg kommune
3. Københavns amt
4. Frederiksborg amt
5. Roskilde amt
6. Vestsjællands amt
7. Storstrøms amt
8. Fyns amt
9. Sønderjyllands amt
10. Ribe amt
11. Vejle amt
12. Ringkjøbing amt
13. Viborg amt
14. Nordjyllands amt
15. Århus amt
16. Bornholms regionskommune

Kommer til å snu på denne rekkefølgen jeg hentet fra Wikipedia siden de fleste bunkere og kystfort ligger i nr. 15, 14, 13, 12, 10 og 9.
Når det kommer til selve kystfortene så er det mulig jeg må legge inn alle kystfort som tråder i hvert sitt Amt. I boka «kystartilleri i Danmark 1940-45» så kan jeg telle 114, men det var sikkert flere stillinger.

Jeg forventer ingen å ha inngående kunnskap om de enkelte kystfort/støttepunkt etc. Feriebilder holder langt! :) Etterhvert som kategorien blir kjent så kommer kanskje noen dansker innom også? Det siste vet jeg selvsagt ingenting om, men jeg hadde heller ikke noe peiling om folk ville være interessert da jeg startet kystfort.com back in the days.
Tar gjerne kommentarer på hvordan oversikten skal være, men Amt føles mest riktig da flest folk ( I Norge) ikke har peiling på hvor «seekommandant südjütland» eller «Seekommandant Nordjuütland» sine grenser ligger. Kan sikkert diskuteres, men amt er som fylker og man vet som regel hvor man er i Danmark.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Stemmer for en underkategori for TKiD jeg :) har et mål å besøke der hver sommer! Og med tanke på at vi har et par(flere?) medlemmer som er danske så burde det vært en smal sak å opprette, og ikke minst at landet er så liten og greit oversiktig!! lurt å gjøre det nå før flere bunkere går under meiselen (ref. til de 140 som forsvant ifjor :( )
Hilsen Bård.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dette høres bra ut, vi som har en del bilder fra Danmark får fylle på når gruppene settes opp. Jeg er sikker på at Danskene kommer til å delta på forumet også.
Mvh
Yngvar
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Gleder meg :bravo
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ny kategori for Kystfort.com er «tyske kystfort i Danmark». Med nesten hele vestkysten dekt av bunkere og andre anlegg fra krigen er det virkelig mye å ta bilder av og dokumentere. Innlandet og østover har også en god del interessante ting å tilby.

I utgangspunktet ønsket jeg å dele opp Danmark i amt (fylker), men det ble litt mange og enkelte amt hadde heller ikke mange installasjoner fra krigen. Løsningen ble større landområder kjent for de fleste i Danmark og forhåpentligvis også vi i nord. Vedlagt er et kort (kart) over Danmark.

Hvordan man deretter kategoriserer anleggende er en større utfordring. For Norge legger vi med batterienummer, men siden vi er på ukjent mark så holder det i starten med navn på sted. Kjenner man batterinummer så er det bare å tilføye dette foran stedsnavn.

Selv om vi nordmenn elsker å dra til Danmark, så vil vi ikke klare denne jobben uten våre danske bunkervenner. Spre nyheten om en dansk kategori om tyske kystfort! Vi deler samme språk, interesse og Regelbaus!

kategorien ligger neders på forumet. Med dette så drar jeg selv til Danmark om ikke lenge og tar noen bilder.. Hanstholm er ikke langt unna.. ++

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Ny kategori for Kystfort.com er «tyske kystfort i Danmark».
kategorien ligger neders på forumet. Med dette så drar jeg selv til Danmark om ikke lenge og tar noen bilder.. Hanstholm er ikke langt unna.. ++
Du får nesten åpne opp for lesing/skriving, ellers blir det tynt med innlegg der: "Du har ikke rettighetene som kreves for å lese emner i dette forumet" PDT_Armataz_01_18
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Gleder meg! :gutta:
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Natter wrote:
Erik H wrote:Ny kategori for Kystfort.com er «tyske kystfort i Danmark».
kategorien ligger neders på forumet. Med dette så drar jeg selv til Danmark om ikke lenge og tar noen bilder.. Hanstholm er ikke langt unna.. ++
Du får nesten åpne opp for lesing/skriving, ellers blir det tynt med innlegg der: "Du har ikke rettighetene som kreves for å lese emner i dette forumet" PDT_Armataz_01_18
Sånn går det når vi står utenfor EU.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ja, nå må det funke da! :) skal bli morro å legge inn noen bilder. Løkken er min! ;) (bare tuller.. har du bilder fra løkken, kjør på)

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”