Stilling, identifisering

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Er det noen som har et Bau nummer på denne?

Det ser ut til å være en luftvern stilling, men lurer litt på om det er Heer, eller LW som har bygget denne?

Den er også omtalt her:http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 693#p67693

Werner
Attachments
IMG_1334.jpg
IMG_1334.jpg (409.08 KiB) Viewed 166 times
IMG_1333.jpg
IMG_1333.jpg (520.66 KiB) Viewed 166 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette må jo være en bau (bygg, konstruksjon) for en 2 cm FLAK med tripod. Det er derfor det er en avlang trekant. Nå var det en del annen utstyr som også hadde trippod, men en 2 cm flak 30 eller 38 er vel mest nærliggende å tru? Men vet man mer om området rundt denne bau? Det ville vel gi en indikasjon på hva vi har med å gjøre.

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Erik H

Det var Luftwaffe skolen på Tromøy, Hove. men her var også Marine og Heer inne i bilde også, finner jeg typen så kan jeg også ha mulighet til å gi tidsperiode for bygging.

Og jeg regner det også som en luftvern stilling, det er flere stillinger rundt i området, men det er 2 av denne type og en som ikke er oppbyggd på samme måte, prøver å finne en Regelbau nummer eller annen identifikasjon på denne og hvis det er LW som kom de gjerne 3 av samme type.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jeg ville ikke tru at denne har noen regelbau nr. , men at den kanskje var en enkel bau .. uten regel PDT_Armataz_01_29
Den virker rett og slett for enkel, men at tyskerne hadde tegninger til dette er vel sannsynlig. Jeg trur det var store lokale forskjeller ... noen fikk jo bare betong for tripod tømmerstokker rundt seg, mens andre kunne kose seg i en L402 bunker.
Når du har både heer, marine og luftwaffe på området blir vel tanken at LW hadde ansvar for stillingen?

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

werner wernersen wrote:Det ser ut til å være en luftvern stilling
Mangler vel en del nisjer for ammo og utstyr. Sjelden det utelates i så forseggjorte maskinkanonstillinger. Er det fordypninger for føtter ?
Avhengig av plassering, og hva annet som allerede finnes - ville sjekket mot annet utstyr også.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Normalt sett så er det kun 20 mm og lyskaster som er på disse 3 kantene, den mangler riktignok fordypning til ben.
Men det ville være unaturlig med lyskaster der da det også var andre og større av disse ellers i leiren og omegn.

Så jeg heller mot en tidlig 20 mm stilling.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”