'Kvarstadbåten' Storstein dro med ni andre skip fra Göteborg natten til 1 april 1942 med England som mål. Skipet ble senket 32 mil sørøst for Kristiansand S., og besetningen forlot skipet med 17 personer i motorbåten, 32 i babord livbåt og en gigg, som etterhvert måtte etterlates. Det var svake østlig storm, men motorbåten slepte livbåten ett døgn inn til kysten, ca 30 mil SW for Flekkefjord. Ved daggry 4 april nådde livbåten land på østsiden av Rekefjord nær Sogndal, der den ble observert fra et tysk fort. Vel i land klarte ni stykker å flykte, mens 23 ble angitt av lokale og arrestert av tyske soldater. Kan noen si noe mer om dette kystfortet?
Wilfred
Kvarstadbåtene
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Godt spørsmål... Kan ikke se at det var noen tyske kystbatterier i nærheten: De nærmeste batteriene på det tidspunkt er vel hhv HKB 19./978 Eigeröy og HKB 20./978 Jössingfjord (sistnevnte nærmest, ca 6km i luftlinje uten mulighet for visuell sikt til det aktuelle området)?Wilfred wrote:østsiden av Rekefjord nær Sogndal, der den ble observert fra et tysk fort. Vel i land klarte ni stykker å flykte, mens 23 ble angitt av lokale og arrestert av tyske soldater. Kan noen si noe mer om dette kystfortet?
Er det muligens snakk om feltartilleri- eller luftvernbatteri?
Last edited by Natter on 17 May 2014 14:21, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
-
- Posts: 377
- Joined: 22 Apr 2009 21:10
- Location: Grenland
Sansynligvis HKB 20./978 Jøssingfjord:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=4008
I hvert fall av hva jeg kunne finne i historien under, da de planla å gå i land i Jøssingfjorden, men ikke greide det. Kanskje på grunn av vinden.
Det finnes også en tråd på Agder forumet, (selv om det er litt feil geografisk), MKB 7./503 Janshola.
Det er samme sted, men denne benevnelsen kom senere i krigen, og dette fortet ble aldri ferdig. Skulle settes opp på samme sted som det forgående.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=332
Her finnes omtrent hele historien om båten og forliset:
http://www.warsailors.com/freefleet/kvarstad.html
Og litt mer om båten:
http://www.lardex.net/TONSBERG/Rafen/sk ... orsten.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Storsten
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=4008
I hvert fall av hva jeg kunne finne i historien under, da de planla å gå i land i Jøssingfjorden, men ikke greide det. Kanskje på grunn av vinden.
Det finnes også en tråd på Agder forumet, (selv om det er litt feil geografisk), MKB 7./503 Janshola.
Det er samme sted, men denne benevnelsen kom senere i krigen, og dette fortet ble aldri ferdig. Skulle settes opp på samme sted som det forgående.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=332
Her finnes omtrent hele historien om båten og forliset:
http://www.warsailors.com/freefleet/kvarstad.html
Og litt mer om båten:
http://www.lardex.net/TONSBERG/Rafen/sk ... orsten.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Storsten
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
Med vennlig hilsen Henrik
Da var det mao snakk om en observasjon underveis, og ikke etter at de nådde land?Rock'n Roll wrote:Sansynligvis HKB 20./978 Jøssingfjord:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=4008
I hvert fall av hva jeg kunne finne i historien under, da de planla å gå i land i Jøssingfjorden, men ikke greide det. Kanskje på grunn av vinden.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
-
- Posts: 377
- Joined: 22 Apr 2009 21:10
- Location: Grenland
De overlevende fortalte i historien at de skulle prøve å gå inn Jøssingfjorden i mørket på ulike steder, kanskje ikke så smart tenkt med hensyn til fortet. Men jeg tenker at hvis de var på vei dit uten å klare å manøvrere seg inn fjorden, så kan en observant tysker på fortet ha sett dem. Det sies i historien at det var klart vær når de skulle prøve landingsforsøket. Kan jo også være at de ombestemte seg hvis de ble klar over fortet. Men det blir jo bare mine tanker rundt dette.
Det var vel også lettere å overtale nordmenn til å angi dem, hvis tyskerne hadde en sikker observasjon fra sine egne?
Jeg så for øvrig ikke posten din før jeg postet Natter, og jeg skummet bare gjennom den lange historien på linken. Kan også være at de forveksler "battery" med en type støttepunkt, mg/kanon stilling, eller som du nevner feltartilleri/luftvernbatteri. Om noen vet om det har vært noe slikt ved innløpet til Rekefjorden? Terrenget rundt innløpet er jo nå ødelagt av to steinbrudd, så vanskelig å se på kart.
Det var vel også lettere å overtale nordmenn til å angi dem, hvis tyskerne hadde en sikker observasjon fra sine egne?
Jeg så for øvrig ikke posten din før jeg postet Natter, og jeg skummet bare gjennom den lange historien på linken. Kan også være at de forveksler "battery" med en type støttepunkt, mg/kanon stilling, eller som du nevner feltartilleri/luftvernbatteri. Om noen vet om det har vært noe slikt ved innløpet til Rekefjorden? Terrenget rundt innløpet er jo nå ødelagt av to steinbrudd, så vanskelig å se på kart.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
Med vennlig hilsen Henrik
Jeg ble glad for svarene dere sendte meg om et mulig 'fort' i Jøssingfjord. Det hjelper meg videre i artikkelen jeg skriver om min fars reise fra Göteborg i 1942 via fengsler, leire og tukthus i Tyskland, som NN-fange,tilbake til Norge i 1945. Det er ulike fortellinger, folk minnes ulikt. Da er det flott at hjemmesider som denne finnes! På andre sider er jeg blitt fortalt hvordan fangene flettet halmtøfler, om mekanismen på giljotinen i Wolfenbüttel, om klokkeslettet for fangetransporten med tog mellom to leire en spesiell dag, om at Romkvinner laget Panzerfauster i Ravensbrück og hvordan fangedraktene var i de ulike leirene. Det er detaljer som kan korrigere datoer, steder og hendelser i beskrivelsen. Så igjen, takk til dere som har gitt meg ny kunnskap om anlegg rundt Jøssingfjord!
Vennlig hilsen
Wilfred
Vennlig hilsen
Wilfred
- Stutzpunkt
- Moderator
- Posts: 2218
- Joined: 02 Mar 2006 20:20
Dette er hva tyskerne rapporterte om hendelsen, dessverre så står det ingenting om hvilken enhet som oppdaget de skipbrudne sjøfolkene.
- Attachments
-
- joessingfjord.jpg (68.74 KiB) Viewed 111 times
Mvh
Tormod
Tormod
-
- Posts: 377
- Joined: 22 Apr 2009 21:10
- Location: Grenland
De har nok prøvd å komme seg inn i Jøssingfjorden, men på grunn av vind/strøm eller andre ting, så har de drevet nordover og kommet seg i land ved innløpet til Rekefjorden. Historien sier øst for innløpet til Rekefjorden. Men uansett et sted mellom fortet og Rekefjorden. Det er jo stor sansynlighet for at de har blitt sett fra fortet. De møtte jo også to fiskebåter nær land, som ikke ville hjelpe dem. De var vel også redd for å bli sett om de hjalp dem.
Link til kart med markering av fort og mulig sted for ilandstigning. Ilandstigningen kan kanskje ha vært nærmere fortet. http://kart.finn.no/?lng=6.31085&lat=58 ... erdefinert
Link til kart med markering av fort og mulig sted for ilandstigning. Ilandstigningen kan kanskje ha vært nærmere fortet. http://kart.finn.no/?lng=6.31085&lat=58 ... erdefinert
- Attachments
-
- Bilde lånt av Erik E. Originalt postet på forumet under HKB Jøssingfjord. Utsikt nordvestover med innløpet til Rekefjorden øverste til venstre, etter Langholmen og Skipsløpsskjæra.
- JF20.jpg (72.68 KiB) Viewed 88 times
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
Med vennlig hilsen Henrik