Flystripe/fjellhall Hardangervidda

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Feltsvinet
Posts: 4
Joined: 10 Jul 2014 20:05

Riktig pent godkveld. Har sett innom forumet avog til tidligere, før jeg nå endelig har registrert meg.

Har ett spørsmål om ett ikke ww2 anlegg (tror jeg) derfor kom denne i kaffekroken.

Skal om kun kort tid til fjells, så har d kommet meg for øret at på Hardangervidda i Telemark, skal befinne seg en flystripe og tilhørende fjellhall/hangar. Dette er vist nok som sagt etterkrigsanleg, men nok bygd under den kalde krigen.
Noen som kunne hjelpe meg litt m posisjon (gjerne pm, om d er tryggere)
Hadde gitt fjellturen en spesiell vri.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg har aldri hørt om noe kaldkrigs-anlegg på Hardangervidda i Telemark, det nærmeste blir vel et (nå nedlagt) øvelseområde for HV på Hukebu ovenfor Rjukan. I perioder brukte tyskerne Fiesler Storch til patruljering av vidda, men dette var under ganske feltmessige forhold. Ellers så hadde tyskerne en testflyplass på Hardangerjøkulen: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=41&t=3104
Mvh
Tormod
Feltsvinet
Posts: 4
Joined: 10 Jul 2014 20:05

Ja... Dette skulle brukes i såpass ny tid at d var snakk om F-16 der ( avslører kanskje at jeg begynner bli gml, når F-16 er av nyere tid...)
I tillegg var d hvis ganske "stille" rundt dette tidligere.
Men takk for svar Stutzpunkt.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg er nok særdeles skeptisk til at det skulle eksistere en utbygd flyplass for F16 på Hardangervidda :-) Men hvis du skulle ha noen bevis for dette kunne det ha vært noe artig å se de.
Mvh
Tormod
Feltsvinet
Posts: 4
Joined: 10 Jul 2014 20:05

Jeg har desverre ikke annet enn en fortelling fra en som hevder å ha vært der. Han viste meg en plassering på ett kart, jeg var halvintressert da, og skrev self ik dette ned, og infoen har igrunn blitt mer aktuell/intressant i ettertid...
Kilden kan dessverre ikke spørres nå lenger.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Klanten på Golsfjellet er vel det nærmeste man kommer når det gjelder militære flyplasser i fjellheimen. Den ble såvidt jeg husker bygget som nødlandingsplass uten særlige installasjoner. En F-16 kunne nok ha landet der. Men det har neppe vært aktuelt noen gang. Forsvaret testet en gang ut flystripen i Kautokeino med to f-104. Det gikk helt utmerket.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg lurer også på om det er Klanten flyplass på Golsfjellet som er ment, bygget av Ingeniørvåpenet 1950-1952 og jeg tror offisielt åpnet i 1953. En reservelandingsplass med gressbane på ca. 1000 meters lengde (deler av den ble asfaltert for noen få år siden). Det er stor aktivitet av ivrige hobbyflyvere der nå. Jeg tror det ble laget noen flere slike landingsbaner på begynnelsen av 50-tallet (vel stort sett ment for landing hvis noen skulle få motortrøbbel over innlandet i Sør-Norge der det ikke var ordinære flyplasser), bl.a. det som nå er Tynset flyplass. Dagali flyplass er jo i kanten av Hardangervidda, men jeg kjenner ikke historikken til den.
Feltsvinet
Posts: 4
Joined: 10 Jul 2014 20:05

Takker for svar. Ser ut til at dette kan ha vært en skrøne eller at jeg har mistolket d som han fortalte. Uansett, takk for svar.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

En annen sak er at Forsvaret og NATO under den kalde krigen laget mange spenstige utbyggingsplaner som aldri ble realisert. Flyplass ute på viddene kan ha vært blant disse.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”