Salg av militær effekter

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
lihan
Posts: 3
Joined: 22 Oct 2014 22:23

Noen som har noen tips til hvor jeg bør henvende meg når
jeg har gyro til G7e torpedo til salgs, ønsker også tilbakemelding
på hva denne kan være verdt
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

Om du ikke får svar her og hvis du er på Facebook; ser det er noen som spør om pris og info på Facebookgruppen "Militaria 2Verdenskrig kjøp/salg"
Gruppeinfo:
Samleobjekter fra 2 verdenskrig som du vil selge. event om du har spm om ting&tang så er det bare å spørre. Og har du en fin sammling så del det med resten av oss her inne da. !
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lihan wrote:Noen som har noen tips til hvor jeg bør henvende meg når
jeg har gyro til G7e torpedo til salgs, ønsker også tilbakemelding
på hva denne kan være verdt
Jeg er ingen samler, men generelt er vel tings verdi = det noen er villig å betale for den, og samlere finner du primært på dertil dedikerte forum (som du allerede kjenner til), evt forum relatert den type materiell (ammunisjonsforum ol).

Tyske gyroer dukker opp med jevne mellomrom på auksjonssteder som QXL, FINN og eBay. Har sett pris oppgitt fra rundt en tusenlapp og oppover. Mest ekstremt var vel en GAVIII FAT gyro som ble lagt ut på FINN til 7000,-: Den ble lagt ut av en ansatt i FLO som hadde forsynt seg på Haakonsvern (vet ikke om den ble solgt og hvilke reaksjoner som vedkommende fikk fra arbeidsgiver, men den type materiell skal jo normalt ikke befinne seg på private hender om regelverk blir fulgt, så det er naturlig at det vekker noe oppmerksomhet).

Det er forskjell på et objekt som er fisket opp fra årelangt opphold under vann, og noe som har stått ubrukt på lager. Hvorvidt den har apparat for programstyrinmg (FAT/LUT) er også et poeng (ref svaret du fikk på Samlerforumet). Det er derfor rimelig håpløst å be om vurderinger uten mer informasjon som feks gode nærbilder.

For øvrig er nok gyroen mest sannsynlig fra en G7a(TI), uten at det betyr så mye (den ville være identisk om den sto i en G7e(TIIIa)).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lihan
Posts: 3
Joined: 22 Oct 2014 22:23

Tusen takk for svar, mener denne er en tysk GAIIIs ( specht)
gyroskop fra en G7e TIV ("Falke") eller TV ("ZaunKønig")

har ikke facebook - kanskje jeg bør legge den på finn.no :smoke:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lihan wrote:Tusen takk for svar, mener denne er en tysk GAIIIs ( specht)
gyroskop fra en G7e TIV ("Falke") eller TV ("ZaunKønig")
Bildet du la ut på samlerforumet viser en standard GA VIII gyro med Lut I apparat. Går ikke an å ta feil av det og GA VIIIs, som er utstyrt med en elektronikkboks.

"Specht" er for øvrig ikke et offisielt navn på delen, men kodebetegnelsen som ble benyttet under utviklingen. Avhengig av type komponent var det vanlig å benytte amfibier, fugler, byer og i enkelte tilfeller ingeniørene som sto for utviklingen, som utgangspunkt for navngivning. Feks "salamander" (aktre magnetspole for tennmekanismen på Pi/TZ4-6 tennapparater), "unke" (elektromekanisk veklser for spolene), "storch" (hydrofonen til den akustiske søkeren), tennapparatene PI "Berlin", "Pi "Otto" osv.

I noen tilfeller ble kodenavnet videreført og benyttet i omtalen, som for torpedoene "Falke", "Zaunkönig", "Spinne", "Geier", "Lerche" (de to sistnevnte ble aldri ferdigutviklet dog) osv.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lihan
Posts: 3
Joined: 22 Oct 2014 22:23

Veldig bra oppsummert - igjen, takk
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”