Anbefalt karttjeneste for merking av anlegg/stillinger etc.?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Andreas N
Posts: 37
Joined: 12 Mar 2009 10:47
Location: Skien

Hei.

Jeg ser på trådene her inne at det er mange som bruker forskjellige karttjenester for å merke av plassering av stillinger. Jeg kunne selv tenke meg å feste stillinger, fjellanlegg, bunkere, tilfluktsrom, etc. til et kart tilgjengelig via nettet. Når en sitter her på forumet og leser om steder, kunne det vært greit å merke disse av på et kart, som jeg siden kan logge meg inn på og hente frem med mobilen når jeg er på farta, for således å se om det er stillinger i nærheten jeg kan stoppe innom.

Markører som jeg kan endre farge på er å foretrekke, slik at jeg kan ha f.eks. rødt for ikke besøkt, gult for utilgjengelig/plombert/låst og grønt for besøkt. Det hadde også vært flott med forskjellige kartlag, slik at jeg kan ha et for tidlig norsk, et for tysk konstruksjon 40-45 og ytterligere et for den kalde krigen.

Jeg regner med at det er flere som har hatt samme prosjekt tidligere og det hadde vært flott med anbefalinger om hvilke kartjenester dere bruker? På forhånd tusen takk for all hjelp og tips. :-)

Med vennlig hilsen

A.Nordmo
borge.mohus
Posts: 185
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Google maps har i allefall muligheten til lage egne "kart" med dine lokasjoner, og det funker på mobil.
Det hadde vært flott om disse kunne bli delt og vedlikeholdt av medlemmene på forumet.

Geocaching.com sine løsninger ligner vel litt på betong-jegerens behov ? :)

Børge
Magnum
Posts: 218
Joined: 01 Dec 2011 15:00

Hej!
Ang. kartor.
Länk till ett tidigare inlägg:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 343#p65343
/Magnum
User avatar
Andreas N
Posts: 37
Joined: 12 Mar 2009 10:47
Location: Skien

Takk for svar Børge og Magnum.

Etter å ha vurdert litt frem og tilbake så fungerer google sin tjeneste greit nok. På satelittbildene er jo ikke alle stilinger tydelige, og det kan en gang i blant gjøre nøyaktig plassering vanskelig, men hva kan man forvente når de dekker bortimot hele verden fra lufta. Her er andre karttjenester som 1881 osv. til god hjelp med å få tydelige flyfoto og man kan sammenligne med google for å pinpointe mest mulig. Fordelen med google er igjen at den dekker hele verden, så jeg kan plotte in ting i danmark, sverige tyskland osv. for planlegging av turer over grensene. For de av oss som også interesserer oss for sivile tilfluktsrom og den kalde krigen er jo sverige et eldorado. Har inntrykk av at det knapt finnes en stein i Sverige som ikke har et fjellanlegg. :-D

Takk igjen for linken Magnum, artig å se eksempel på hvordan det kan gjøres. Jeg likte "parachute" ikonet. Det neste målet blir å finne ut hvordan man endrer disse. Blir liksom ikke like spenstig med mine røde og grønne dråper..hehe.

-Andreas N-
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Anbefaler dere å ta en titt på Natters POI-tråd. Han har gjort en uttrolig jobb med å samle posisjonsdata over bla. nye og gamle millitære installasjoner både i Norge og utlandet.
--
Tommy
borge.mohus
Posts: 185
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Vet ikke om kanskje dette kan bakes inn koordinater på innlegg i forumet ?

https://www.phpbb.com/community/viewtop ... 5&start=45
Her snakkes det om geo, maps, coordinates og lignende.

Børge
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Tja, akkurat det har vel vært diskutert tidligere, men det er vel ikke alle som ønsker å fritt dele posisjoner til plasser/funn og det må de få lov til. Det er nok derfor enklest å holde dette uavhengig av forumet så slipper man krangling og dårlig stemning pga uenigheter over hvorvidt en tråd skal tagges med koordnater eller ikke.
--
Tommy
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”