Vestfold fylke er interesert i krigen

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Vestfold fylke, kulturarv har startet et prosjekt der de vil registrere bygninger, fort , løpegraver, historier osv. fra krigen. Formidling av dette materialet er viktig.
Dette er nytt i Norge og erfaringene herfra vil bli brukt i andre fylker. Jeg har vært i møte med en representant fra Kulturarv i Vestfold fylke og deres tanker er nye når det gjelder å ta vare på krigshistorien. Men de er avhengig av informasjon fra oss for å få informasjon om de lokale detaljene. Derfor ønsker de å lage en database med personer som de kan kontakte for å få informasjon om de stedene de vil finne mer info om. Jeg håper at mange av oss vil være med på dette, først i Vestfold og etter hvert nasjonalt i hele landet.

Arkeologer fra fylke vil gjerne være med på «bunkerturer» da de er imponert over vårt engasjement, blant annet i forumet. Forskere har tilgang til kanaler som vi andre ikke kommer til så lett. Jeg håper at mange vil bli med på dette prosjektet, ikke bare folk i fylke, men alle som kan bidra fra forumet.
Jeg syns det er fint at myndighetene endelig tar krigshistorien alvorlig og ser for meg at vi kan ha gjensidig nytte av hverandre. Arkeologene i fylke vil gjerne ha navn, epost og info om hva vedkommende har som hovedinteresse, og hvor i landet man er mest kjent. Denne informasjonen vil de dele med kolleger rundt om i landet.
Det er allerede planlagt en vårtur til Oddane fort, og en ekskursjon på Torås og Vardås fort sammen med de.
Har du lyst til å være med i databasen kan du gi beskjed her eller på PM til meg så får du info fra Vestfold fylke.
Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Spennende! Jeg er med.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Spennende og "skummelt" på samme tid! Godt at man registerer og tar vare på manifestasjoner fra krigen, men det er også et men: Hva med "ting" som ikke er bunkerser, ikke direkte laget for krigføring eller er "usynlig"? Kan kjapt nevne infrastruktur (veier bygget av krigsfanger), vannforsyning, rettersteder, steder for spesielle hendelser, "søpplehauger" der mye materiell fra krigen er gravet ned osv. Det er fortsatt mye man ikke har oversikt over.

Min bekymring er at når man har registert det man har definert som registertbart eller hadde kjennskap til på registeringstidspunktet, ja så er jobben gjort. Dette blir da oppslagsverk for for framtidige kommunale planprosesser for bygging av veier, kjøpesentre og boliger. Ingen tar seg bryet senere å på nytt vurdere aktuelle lokasjoner. Det kan jo dukke opp saker og ting i framtiden også, til og med bunkere som pr. i dag er gravet over.

Som sagt, fint at man registerer, men er altså litt bekymret fordi man ikke har oversikten (noe denne siden viser, det dukker stadig opp "nyheter"). Sola Kommune tok et tilsvarende intiativ for et år siden, har ikke hørt hvordan prosessen går. Det virket som om det var opp til gud og hvermann å melde inn det kommunen skulle registere og at man ikke selv aktivt søkte kilder og info.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja, jeg ser denne bekymringen men for det første er dette kulturavdelingen i fylke, de som vil vite om dette er arkeologer. De har blant annet nylig sjekket ut fangeleiren ved Bolærne fort. De er også interessert i hendelser og historier, ikke bare betong. Det de finner skal formidles via nettstedet Kulturarv http://www.kulturarv-vestfold.no/
og det er laget en app der man får opp et kart med stedsangivelse av f.eks en kanonstilling.
Jeg syns ikke vi har noe å frykte ved å delta, det blir ikke revet noe mere betong ved det, kanskje noe mindre. :)

http://www.kulturarv-vestfold.no/Artikk ... 002629.php
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Selvfølgelig er dette interresant, og jeg stiller gjerne opp.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fint Espen, kan du sende meg litt info på PM. Epost, telefon, interesser etc.
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja, da er vi en gjeng. Andre som ikke bor i Vestfold men som kan bidra er også velkommne
Last edited by Yngvar on 19 Jan 2015 22:42, edited 1 time in total.
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det skal bli spennende å se hva de ønsker vi kan bidra med, og om dette brer om seg til andre fylker.
målet her må jo være å kunne bidra med info og kompetanse og få igjen fokus og formidling/bevaring av krigshistorien.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

:rodme: :) Hmm.. Jeg var jo med i den opprinnelige gjengen!!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hadde vært fint å ha deg med Jon- Vegard, du kan mye om blant annet Vestfold.
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Frykter at krigsminner kan bli ødelagt
Horten (NRK): Alle landets kommuner oppfordres til å registrere hendelser, bygninger og fortellinger fra andre verdenskrig.


Da er vi en del av dette: http://www.nrk.no/vestfold/krigsminner- ... 1.12164780
Mvh
Yngvar
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Blir med jeg vet du!!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Er gjerne med jeg :-D Har masse tyske bilder fra Vestfold 1940-1945 :)
Mvh. Stian
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Andre verdenskrigs kulturminner i Vestfold – invitasjon til nettverkssamlinger.

I anledning 70-årsjubileet for frigjøringen etter andre verdenskrig har Kulturarv i Vestfold fylkeskommune satt i gang prosjektet Andre verdenskrigs kulturminner i Vestfold. Kulturminner fra de fem årene under tysk okkupasjon er mangfoldige. Dette prosjektet tar for seg anlegg som tidligere har vært underkommuniserte og vanskelige å forholde seg til, som er forbundet med okkupasjonsmaktens militærstrategier, tvangsarbeid og krigsforbrytelser. Målet er å kartlegge anlegg i Atlanterhavsvollen og fangeleirer og gravplasser etter utenlandske krigsfanger.

BLI MED I NETTVERK!
Kulturarv inviterer til dugnad på kartlegging av Atlanterhavsvollen. Vi ønsker kontakt med de som allerede har kunnskap om okkupasjonsmaktens anlegg - og mulighet for å ta turen ut i terrenget for å kartlegge. Vi har allerede etablert kontakt med flere av dere som får invitasjonen, men tar imot tips dersom dere kjenner flere som kan bidra. Send altså gjerne invitasjonen videre til andre.

REGISTRERING
Registreringen vil forløpe i samarbeid med noen historielag, foreninger og enkeltpersoner med spesiell kunnskap om disse kulturminnene. Målet med registreringen er å få flest mulige anlegg inn i den nasjonale kulturminnedatabasen Kulturminnesøk – se www.kulturminnesok.no.

NB: registreringen legges kun til rette for de som allerede har kunnskaper om tyskbygde anlegg og mulighet til å selv legge informasjonen inn i Kulturminnesøk.

TO SAMLINGER
Dugnaden starter med nettverkssamlinger. Vi legger opp til to like samlinger, en for sydfylket og en for nordfylket. Møt opp på den som passer best for deg, eventuelt begge. Kontaktpersoner fra kommunene er invitert til å delta på samlingene. Hensikten med samlingene er å gjøre deltagerne kjent med hvordan man legger kulturminner inn i Kulturminnesøk, samt diskutere utfordringer og problemstillinger knyttet til registreringsarbeidet. Vi oppfordrer alle deltagere til å gjøre seg litt kjent med databasen i forkant av samlingene. Ta gjerne med egen pc/smarttelefon.

PROGRAM
• Nasjonal satsing og Kulturarvs prosjekt Andre verdenskrigs kulturminner i Vestfold v/Anitra Fossum
• Hvordan registrere i Kulturminnesøk v/Cathrine S. Engebretsen
• Struktur på dugnadsarbeidet v/Cathrine S. Engebretsen
• Kaffe og forfriskninger
• Oppsummering i plenum

NÅR OG HVOR
• Tirsdag 26.5 klokken 1800 - 2100 på Fredriksvern, Galeimuseet i skur 16
• Onsdag 17.6 klokken 1800 – 2100 på Karljohansvern, Marinemuseet (mer informasjon kommer i egen mail i forkant av samlingen på KJV)

PÅMELDING
Skriv om du ønsker å delta 26.5 eller 17.6 - eller begge steder til cathrinese@vfk.no

Spørsmål og henvendelser rettes også til Cathrine S. Engebretsen på mail cathrinese@vfk.no
Mvh
Yngvar
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Yngvar wrote:NB: registreringen legges kun til rette for de som allerede har kunnskaper om tyskbygde anlegg og mulighet til å selv legge informasjonen inn i Kulturminnesøk.
Hei,

kikket litt på 'Kulturminnesøk' portalen. Håper det bare er førsteinntrykket, men 'brukervennlighet' var ikke det første jeg tenker på ved besøk på kulturminnesok.no ... i hvert fall ikke vedr reistrering av objekter.
Nord/Øst , hva er Øst og hva er Nord , X vs. Y ? - Det er vel bare kommunene som bruker X/Y benevning. Ikke folket.

Og for registrerte kulturminner, hvordan leser en ut koordinater på et interessant objekt som er registrert ?

Har dere lagt inn noe, til eksempel, i din teig ? Her på Vestlandet er det jo bare 'jernalder' :rodme: - og en kan forstå hvorfor...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”